ایجاد کارگاه حکاکی از سوی دختران بازمانده از آموزش

رقیه حسینی

201

دوتن از دختران بازمانده از آموزش برای اولین بار در هرات، یک کارگاه هنر حکاکی به سبک نورستانی را ایجاد کرده‌اند. آنان می‌گویندکه با راه‌اندازی این کارگاه در تلاش ایجاد فرصت آموزش و کار برای دیگر زنان و دختران هستند. در همین حال دخترانی‌که در این کارگاه مصروف یادگیری هنر حکاکی می‌باشند، با استقبال از راه‌اندازی این مرکز، از امارت اسلامی می‌خواهندکه دروازه‌های مکاتب و پوهنتون‌ها را به‌روی دختران بگشاید.

دو تن از دختران بازمانده از آموزش یک کارگاه هنر حکاکی به سبک نورستانی را در هرات ایجاد کرده‌اند. آنان هدف از راه‌اندازی این کارگاه را ایجاد فرصت کاری و آموزش برای دختران بازمانده از آموزش و حفظ هنر حکاکی عنوان می‌کنند.

ملیکا سادات، یکی  از این دختران می‌گویدکه تاکنون 30 دختر از این کارگاه فارغ شده‌اند و پس از فراغت هرکدام برای خود کارگاه‌های شخصی راه‌اندازی کرده‌اند.

“بعد از این‌که نتوانستم به تحصیلات خود ادامه دهم، کارگاه هنری حکاکی به سبک نورستانی را با تعدادی از دختران راه‌اندازی کردم. تمام شاگردان ما در این کارگاه دختران می‌باشند و اکثر آنان دختران بازمانده از آموزش هستند.”

ثریا سادات، شریک ملیکا سادات می‌گویدکه مردم در اوایل شناخت کافی از  این هنر نداشتند، اما اکنون شاگردان زیادی برای یادگیری هنر حکاکی سبک نورستانی، به این کارگاه مراجعه کرده‌اند.

“هنر حکاکی به سبک نورستانی در دیگر ولایت‌ها چندین سال است که کار می‌شود، اما در هرات ما اولین افرادی هستیم که کارگاه حکاکی سبک نورستانی را ایجاد کرده‌ایم. تلاش داریم تا این هنر در ولایت هرات بیشتر توسعه پیدا کند و افراد بیشتری بتوانند از  این طریق کسب درآمد کنند.”

در همین حال دخترانی‌که در این کارگاه مصروف یادگیری هنر حکاکی می‌باشند، با استقابل از راه‌اندازی این مرکز فراگیری هنر، از امارت اسلامی می‌خواهند که دروازه‌های مکاتب و پوهنتون‌ها را به‌روی دختران بگشاید.

آرزو مهندس زاده، یکی از شاگردان این کارگاه می‌گوید که او برای فرار از فشارهای روحی و روانی، به یادگیری این هنر رو آورده است.

“من محصل رشته حقوق بودم و برای یک محصل حقوق خیلی عجیب است که وارد عرصه هنری شود، اما وقتی پوهنتون‌ها به‌روی دختران بسته شدند، من وضعیت روحی خوبی نداشتم و به این هنر رو آوردم. اکنون این هنر به من آرامش می‌دهد.”

فاطمه کریمی، دیگر شاگرد این کارگاه می‌گوید:”به باور من در شرایط  فعلی این کارگاه یک فرصت خیلی خوب برای دختران است تا آنان بتوانند هم یک هنر یاد بگیرند و هم با فارغ شدن شان از اینجا، بتوانند درآمد داشته باشند.”

به گفتۀ استادان این هنر، حکاکی نورستانی برخواسته از ولایت نورستان است که در این سبک تمام مراحل حکاکی و تزئین، توسط دست روی چوب انجام شده و از هیچ وسیلۀ برقی درآن کارگرفته نمی شود.

رادیو کلید

*************************************

د دعوت رسنیز مرکز ملاتړ وکړئ
له موږ سره د مرستې همدا وخت دی. هره مرسته، که لږه وي یا ډیره، زموږ رسنیز کارونه او هڅې پیاوړی کوي، زموږ راتلونکی ساتي او زموږ د لا ښه خدمت زمینه برابروي. د دعوت رسنیز مرکز سره د لږ تر لږه $/10 ډالر یا په ډیرې مرستې کولو ملاتړ وکړئ. دا ستاسو یوازې یوه دقیقه وخت نیسي. او هم کولی شئ هره میاشت له موږ سره منظمه مرسته وکړئ. مننه

د دعوت بانکي پتهDNB Bank AC # 0530 2294668 :
له ناروې بهر د نړیوالو تادیاتو حساب: NO15 0530 2294 668
د ویپس شمېره Vipps: #557320 :

Support Dawat Media Center

If there were ever a time to join us, it is now. Every contribution, however big or small, powers our journalism and sustains our future. Support the Dawat Media Center from as little as $/€10 – it only takes a minute. If you can, please consider supporting us with a regular amount each month. Thank you
DNB Bank AC # 0530 2294668
Account for international payments: NO15 0530 2294 668
Vipps: #557320

Comments are closed.