بارنده گی ها و خسارات در افغانستان؛ مردم نگران وضعیت در روز ها و هفته های آینده اند

199
برفباری و راه بندان در نتیجه سرما و بارنده گی های پی در پی

حدود دو هفته از آغاز باریدن برف سنگین و باران های شدید در برخی مناطق افغانستان می گذرد و بر اساس تخمین ادارات هواشناسی، موج کنونی بارندگی ها که از اوایل ماه جاری آغاز شده، احتمال دارد که تا دوشنبه هفته آینده ادامه داشته یابد.

مقام های محلی طالبان در ولایت نورستان می گویند که هنوز در آنجا برف می بارد. مولوی احمدنبی عادل رئیس فواید عامۀ طالبان در آن ولایت شام گذشته به رادیو آزادی گفت:

“حالا هم برف می بارد و بارندگی بسیار شدید است. احتمالاً ارتفاع برف به دو متر می رسد. در برخی مناطق نورستان غربی، در ساحات نورگرام و دوآب به دلیل برفکوچ راه ها مسدود شده، تلاش ها برای باز کردن آن ادامه دارد.”

در چند روز گذشته علاوه بر نورستان، در شماری از راه های مواصلاتی از جمله در شاهراه اسعدآباد مرکز ولایت کنر و شهر جلال آباد، مشکلات وجود داشت.

ولایت نورستان در نقشه افغانستان
ولایت نورستان در نقشه افغانستان

اما قاری قدرت الله معاذ رئیس فواید عامۀ طالبان در کنر به رادیو آزادی گفت که راه های مواصلاتی بین مرکز و ولسوالی های این ولایت که تا روز شنبه شماری از آن ها بسته بود، اکنون باز شده است.

احسان الله احسان، رئیس ادارۀ ارزیابی خسارات ریاست مبارزه با حوادث طبیعی کنر، ناوقت شب گذشته به رادیو آزادی گفت:

“در اثر بارندگی های اخیر تا اکنون ۵۶ خانه در کنر آسیب دیده که بیشتر آنها در شهر اسعدآباد مرکز این ولایت بوده است. همچنین بر اثر فروریختن سقف یک خانه در

اسعدآباد، ۴ تن شهید و ۳ تن هم زخمی شده اند. همچنین بخش مالداری نيز شدیداً آسيب ديده که بيشتر آنها در ولسوالی خاص کنر و متعلق به کوچی هاست.”

راه های مواصلاتی بین مرکز ولایت غزنی و مناطق کوهستانی آن نیز مسدود شده و تلاش ها برای بازکردن آن ادامه دارد. مسوولان ریاست فواید عامه غزنی به رادیو آزادی گفته اند که راه های مواصلاتی مرکز با ولسوالی های اجرستان، مالستان، ناور و جاغوری مسدود است.

روح الله یک باشندۀ ولسوالی اجرستان شام گذشته به رادیو آزادی گفت که بسته شدن راه های مواصلاتی، آنها را با مشکلات جدی مواجه ساخته است: “راه های ما بسیار خراب است. ما نمی توانیم یک مریض را به کلینیک صحی نزدیک و یا به شهر ببریم. ما حتی نمی توانیم بیماران خودرا را به نزدیک ترین ولسوالی برسانیم. از حکومت می خواهیم که راه های ما را پاک و باز کند.”

در بسیاری از مناطق دور افتاده مردم آسیب دیده از برف و باران های سنگین به کمک های فوری نیاز دارند
در بسیاری از مناطق دور افتاده مردم آسیب دیده از برف و باران های سنگین به کمک های فوری نیاز دارند

طی روزهای گذشته نه تنها در شمال شرق افغانستان، بلکه در سایر مناطق نیز باریدن برف و باران های شدید خسارات جانی و مالی به مردم وارد کرده است.

وزارت دولت در امور رسیدگی به حوادث طبیعی حکومت طالبان به روز شنبه در اعلامیه ای گفته است که از اول تا دوازدهم ماه حوت، بیش از ۲۰ تن در اثر سردی هوا، باریدن برف و سیلاب ها در ولایات مختلف افغانستان کشته و ۱۴ تن دیگر زخمی شده اند.

در اعلامیه گفته شده که این خسارات به باشندگان ولایات کابل خوست، قندهار، ننگرهار، لغمان، کنر، فراه، پروان، کاپیسا، زابل، سمنگان، دایکندی، غور و بدخشان وارد شده است. بر اساس این وزارت، بیش از ۴۵۰ خانه تخریب و بیش از ۵۰ هزار راس مواشی نیز از بین رفته است.

اگرچه براساس پیش بینی ادارات هواشناسی این موج بارندگی و توفان ها تا روز دوشنبه ادامه خواهد داشت، ولی با توجه به تغییرات اقلیم جهان مشخص نیست که این توفان های پایانی زمستان امسال، چه اندازه خسارات جانی و مالی در قبال داشت.

رادیو ازادی

د دعوت رسنیز مرکز ملاتړ وکړئ
له موږ سره د مرستې همدا وخت دی. هره مرسته، که لږه وي یا ډیره، زموږ رسنیز کارونه او هڅې پیاوړی کوي، زموږ راتلونکی ساتي او زموږ د لا ښه خدمت زمینه برابروي. د دعوت رسنیز مرکز سره د لږ تر لږه $/10 ډالر یا په ډیرې مرستې کولو ملاتړ وکړئ. دا ستاسو یوازې یوه دقیقه وخت نیسي. او هم کولی شئ هره میاشت له موږ سره منظمه مرسته وکړئ. مننه

د دعوت بانکي پتهDNB Bank AC # 0530 2294668 :
له ناروې بهر د نړیوالو تادیاتو حساب: NO15 0530 2294 668
د ویپس شمېره Vipps: #557320 :

Support Dawat Media Center

If there were ever a time to join us, it is now. Every contribution, however big or small, powers our journalism and sustains our future. Support the Dawat Media Center from as little as $/€10 – it only takes a minute. If you can, please consider supporting us with a regular amount each month. Thank you
DNB Bank AC # 0530 2294668
Account for international payments: NO15 0530 2294 668
Vipps: #557320

Comments are closed.