سازمان عفو بین الملل: پاکستان نباید زنان افغان را اخراج کند

81
تعدادی از زنان مهاجر افغان که به اجبار از پاکستان به افغانستان برگشت داده میشوند.
نگرانی از وضعیت زنان مهاجر؛ سازمان عفو بین الملل: پاکستان نباید زنان افغان را اخراج کند

در ادامهٔ واکنش‌ها در مورد دور دوم روند اخراج مهاجران افغان از پاکستان، سازمان عفو بین‌الملل از پاکستان خواسته است که اخراج مهاجران افغان را متوقف کند.

این سازمان در یک اعلامیه که آن را در صفحهٔ ایکس (تویتر سابق) خود منتشر کرده گفته است که اخراج مهاجران افغان از پاکستان زنان و دختران را در معرض خطر بی‌پیشنه‌ای قرار می‌دهد.

امنیستی انترنشنل همچنان گفته است که بازگشت اجباری به طور جدی حقوق آن‌ها را در زمینه تحصیل، کار و جابجایی کاهش می‌دهد و در برخی موارد آن‌ها را در معرض تهدید قریب‌الوقوع خشونت قرار می‌دهد.

این سازمان از حکومت پاکستان خواسته است که گام‌های مثبت را برای مصونیت دختران و زنان مهاجر افغان بردارد.

در همین حال برخی از زنان افغان در پاکستان می‌گویند، درحالی‌که حکومت طالبان بر هر نوع فعالیت زنان در افغانستان محدودیت وضع کرده، بازگشت دوباره به افغانستان آن‌ها را با تهدید مرگ روبه‌رو می‌کند.

کاروان موتر های که مهاجرین افغان را از پاکستان به افغانستان منتقل می کند
کاروان موتر های که مهاجرین افغان را از پاکستان به افغانستان منتقل می کند

یک خبرنگار پیشین افغان که در حال حاضر در اسلام‌آباد زنده‌گی می‌کند و آن‌چه را که مشکلات امنیتی عنوان کرده و نمی‌خواهد نام‌اش را در گزارش بنویسیم به رادیو آزادی گفت:

“بیشتر زنان افغان که در افغانستان برای حقوق زنان صدا بلند می‌کردند، آن‌جا خبرنگار بودند، برای حفظ جان‌شان به پاکستان آمده‌اند، حال که آن‌ها به گونهٔ اجباری دوباره بازگشت داده می‌شوند از همه آسیب‌پذیرتر هستند، زیرا آن‌جا بر هر نوع فعالیت‌شان ممنوعیت وضع شده‌است.”

نرگس سادات فعال حقوق زنان در این مورد به رادیو آزادی می‌گوید: “تعداد بی‌شماری از افغان‌ها که به پاکستان پناه آورده‌اند، آن‌ها به نحوی مجبور شده‌اند که خانه، کشور و همه چیز شان را رها کنند و تنها جان‌شان را حفظ کنند، حال که پاکستان دوباره روند اخراج مهاجران را آغاز می‌کند، این یک فاجعهٔ جدی را در برابر افغان‌ها به میان خواهد آورد.”

این درحالی‌ست که برخی از مقام‌های پاکستانی به روزنامهٔ اکسپریس تربیون پاکستان گفته‌اند که قرار است در هفته‌های آینده دور دوم روند اخراج مهاجران افغان که از قبل معلومات در مورد شان جمع‌آوری شده، آغاز شود.

در این میان افغان‌های نیز شامل اند که اسناد قانونی اقامت در پاکستان یعنی کارت‌های ویژهٔ مهاجرت را دارند.

تعدادی از افغانهای مهاجر که کارت های اقامت پاکستان را دارند اما نگران اخراج هستند
تعدادی از افغانهای مهاجر که کارت های اقامت پاکستان را دارند اما نگران اخراج هستند

پیش از این یک نهاد دفاع از حقوق مهاجران «کمیتهٔ اقدام برای مهاجراین» گفته بود که مدت اعتبار کارت‌های «پی او آر» (کارت تصدیق ثبت شدن) مهاجران افغان به تاریح ۳۱ام مارچ به پایان خواهد رسید و پس از آن صدها هزار افغان با مشکلات زیادی مواجهٔ خواهند شد.

مسئولان این کمیته همچنان به رادیو آزادی گفته‌اند که پاکستان به ۸۵۰ هزار مهاجر افغان که کارت «ای سی سی» (کارت شهروندی افغان) را دارند الی ۱۵م اپریل مهلت داده است تا به گونهٔ داوطلبانه پاکستان را ترک کنند در غیر آن از این کشور اخراج خواهند شد.

گفتنی است که پاکستان تاکنون بیش از ۵۲۰ هزار مهاجر را در روند اخراج اجباری مهاجران افاقد اسناد از نوامبر سال گذشته به افغانستان بازگردانده است.

پاکستان در حالی از بازگرداندن اجباری مهاجران افغان از این کشور خبر می‌دهد که ظاهراً روابط اسلام‌آباد و حکومت طالبان در کابل به خاطر تنش بر ادعای حضور تحریک طالبان پاکستان (تی‌تی‌پی) در خاک افغانستان تیره شده‌است.

منبع: رادیو ازادی

د دعوت رسنیز مرکز ملاتړ وکړئ
له موږ سره د مرستې همدا وخت دی. هره مرسته، که لږه وي یا ډیره، زموږ رسنیز کارونه او هڅې پیاوړی کوي، زموږ راتلونکی ساتي او زموږ د لا ښه خدمت زمینه برابروي. د دعوت رسنیز مرکز سره د لږ تر لږه $/10 ډالر یا په ډیرې مرستې کولو ملاتړ وکړئ. دا ستاسو یوازې یوه دقیقه وخت نیسي. او هم کولی شئ هره میاشت له موږ سره منظمه مرسته وکړئ. مننه

د دعوت بانکي پتهDNB Bank AC # 0530 2294668 :
له ناروې بهر د نړیوالو تادیاتو حساب: NO15 0530 2294 668
د ویپس شمېره Vipps: #557320 :

Support Dawat Media Center

If there were ever a time to join us, it is now. Every contribution, however big or small, powers our journalism and sustains our future. Support the Dawat Media Center from as little as $/€10 – it only takes a minute. If you can, please consider supporting us with a regular amount each month. Thank you
DNB Bank AC # 0530 2294668
Account for international payments: NO15 0530 2294 668
Vipps: #557320

Comments are closed.