!اظهارات اخیر جنرال میلر – افغانستان

داکتر صلاح الدین سعیدی 

199
ما تصور داریم شخص از کشور بزرګ اظهارات و تأکیدات بزرګ و بافهم عالی دارد!
ما تصور داریم، هرکه مطرح و زبانزد است، حتماً انسان بانبوغ و داکتر حاذق برای حل مشکلات است، اما در عمل موارد زیادی است که قاعدهٔ عام صدها سال کهنه کاری میافتد که سروده أند( ضمیر بیده کړه په مړوند کوه خوبونه- ضمیر و انسانیت و وجدانت را بخوابان و بازوی محبوب خویش بخواب و عشق کت!).
در سلسلهٔ ضمیر های خوب و خطاء کاران در حق مردم افغانستان داستان وسیع و طویل است، اما اصل و اساس منافع و مصالح هم جایګاه و اولړیت خود را دارد که به هرقیمت پیګیری میشد و میشود. جنایات در شرق میانه و ضمیر خفتهٔ جهان شرم و عار بر ضمیر جهانی است!
اما غم و تراژیدی مستقیم ما:
أخیر جنرال اسکات میلر قومندان نیروهای نظامي آمریکا،   در رابطه به خروج امریکا و … نیروهای زمیني ایشان  از افغانستان،  و یا انتقال بخش شان به پاکستان و تنظیم حملات از آنجا بر مراجع مورد نظر شان در افغانستان، در نتیجهٔ  توافقات ( تنازلات) دوحه( ۲۰۲۱ م) داشته است که این اظهارات، اظهارت و تأکیدان نیمه، نا مکمل و در موارد زیاد، غیر وارد و صریحاً خطاء و در موارد بی خبري از الفبای سیاست و در نهایت أمر منافع و مصالح خود امریکا و متحدین خود را در تحلیل نهایی تأمین کرده نمی تواند و نکرد!
اولتر از همه و سخت فشرده:
آمریکا و جهان دیګر در شرایط، اتوریته و اامکانات زمان تدویر کنفرانس بن نیست و اګر کسی درآن خیال باشد، غلط پورته کده!
قصهٔ کشور  غیرمشروع به نام پاکستان و  بازی شطرنج حاکمیت سازی با نیروهای نظامی بیشنر از ۸۰۰ هزار که همه چیز به شمول و داده أند، تا افغانستان که نیرو های امنیتی و ساختار های دولتی اش را پاکستان و یکجا با اجیران افغانی خود منهمدم کرد و تلاش انهدام خواهد داشت، دو قصه و روایت جداګانه شده أند و تراژیک است!
پاکستان و یک نمونهٔ کوچک فروش عزت خوب به نام داکتر عافیه صدیقی یک قصهٔ از هزار ها قصهٔ ناجوانمردانه و شرف باختهٔ نظامیان پاکستان است!
 و اما واپس به عنوان خود که جنرال اسکات میلر:
و بخش از چیزی های را که اسکات میلر درین اظهارات و تأکیدات أخیر خو نه ګفت و یا خطاء ګفته:
ورود و تجاوز به افغانستان و تا حال نه فهمیده که تجارب بشری نشان داده که در طول تأریخ ورود نظامی، اشغال کشور دیګر و داخل شدن عساکر به کشور دیګر خوشبختی به ملت مظلوم  نه آورده،
چیزی راکه اسکات میلر نه ګفته وفکر  ماندن و بقای  عساکر محدود امریکایی  در افغانستان  را توجیه دارند و آشک های کمپاین های ضد حاکم فعلی بر قصر سفید(آقای بایدن) میرود و میپزند که به یقین منجر به بردن تابوت های بیشتر از افغانستان و کثرت سپاهیان ګمنام میشد و این تأکید خطاء بود وهست! ما میدانیم که تصامیم در مورد از جانب کمیسیون مشترک دوحزب حاکم بر آمریکا ګرفته میشد. بلی  تأربخ   تباهی و تاراج عساکر استعمار وقت در جنګ سوم افغان و انګلیس  به یاد دارد که تنها داکتر برایدن سر کشید و خلیل زاد از آن همیشه در لفافه، تذکرات داشتند و دارند!
چیزی را که میلر، خلیل زاد و سایر خطاء کاران نمی ګویند بازی ، رول کشنده و قاتل استابلشمنت پاکستان و به نحوی ایران در افغانستان بود و نقش کشندهٔ پاکستان حال با بسیج نیروهای ضد طالبان در پاکستان ادامه دارد.
چیزی را که جنرال اسکات ملر نه ګفت و یا کم رنګ ګفت ، عبارت است ازاین : که خلیل زاد همیشه قلقله میکردکه:… در مذاکرات دوحه یا توافق به چهار هدف و یا هیچ. تلاش برای طفره  رفتن و تبرئیه درین این شده نمی تواند و نیست که قصر سفید و بایدن تصمیم خود را بنابر اولویت دادن به جنګ اوکراین، ګرفته  بود و در نهایت توافق به یک هدف و آن سر زنده کشیدن شد.
اګر توافقات منجر به خیانت به امر صلح و استقرار در افغانستان میشد که شد، چرا به وظیفه ادامه دادید؟ امتیازګرفتید تا با مادر وطن خیانت کنید ( ضمیر بیده کړه په مړوند کوه خوبونه!).
چیزی را که به صراحت روشن جنرال ملر نه ګفت که از یک طرف به نظامیان افغان تیلفون و پیام دادیم که بیایید شما را فرار دهیم و از جانب دیګر از حاکمیت افغان توقع داشتیم که مقاومت کن و کشته بته!
چیزیکه را که جنرال  میلر نه ګفند همانا عدم وجود میکانیزم کنترول از همان توافق که شده بود و
چیزی را که جنرال میلر نه ګفت عملاً ندادن مساعدت لازم به پروسهٔ تضمینات مبنی بر برګشتاندن  حاکمیت به ملت افغان، به شمول طالبان،   در عالم اسباب.
و بلاخره
چیزی را که جنرال میلر نه ګفته، تمرکز و تجویز جهان به راه های حل خطاء امروز و به نحوی زمینه ساز برای خدمت شکسته و ریخته، سفارشهای، که منجر به تصمیم در مورد ما ( افغانها) بدون ما و در غیاب ملت.
چیزی را که جنرال میلر نه ګفت که راه حل در  افغانستان نباید به چاق کردن تفرقه های قومی و زبانی، تجزیه ( فدرالی ) و غرق شدن و کوچ دادن های احباری شبیه تقسیم هند(۱۹۴۷) در خون بیشتر  استقامت داده شود.  راههای حل زمینه ساز ، بازګشت آنهای شود که در نهایت آمر از سي سال در افغانستان موجب تباهی خود، کل افغانها و به نحوی به هدر دادن پول و خون مردمان جهان  در افغانستان و منطقه شدند. درین به هدر دادنها نقش خود خارجی ها هم مهم بود و از ګاو غدودی به نوکران افغان رسید!  اما آغا بلی ها و کودن های حرس و آذ در ین تباهی جایګاه خاص خود را داشتند و دارند.
افغانستان حل قومی و زبانی و به قدرت واپس رساندن امتحان شده ها و شهزادګان نسل  دوم شان و یا هم نفیه شان را هم  ندارد و این باید دریک پروسهٔ نورمال انتخاب ملت و سیستم سازی مساعدت شود!
حاکمیت باید به ملت افغان برګردد و این پروسه باید از پایین و بالا مساعدت و زمینه سازی شود.
حاکمیت مشروع و حاکمیت مشروع متداول راه حل است!
جلوګیری از ابتذال در فهم از دیموکراسی و نفیه اقتصاد بازار آزاد مبتذل و وحشی که در بیست سال جمهوریت به افغانستان رسید و از آن مافیای زور  و زر کمیشن کاران مسلط بر أمور منفعت بردند و میلیونر شدند، مردود است!
جنرال ملر از تدابیر سیاسی و اقتصادی جوابګوی سطح انکشاف غیر متوازن افغانستان صحبت نه کرد و از عاملین این وضع و عامیلین این تراژیدی ملت افغان و انحطاط اخلاقی طفره رفت و این جانب ضروری را برای عدم تکرار عین اشتباهات هم که باشد، مسکوت ماند!
ما به توافق به میکانیزم ضرورت داریم، نه به صدور و امپورت حاکمیت و افراد استخبارات خارجي!
این و دهها مطلب تجویز ایکه جنرال جان میلر و امثال شان به آن نه پرداختند و یا حل را به بد راهه میبرند!
برما افغانها است که در یک و یا برای فعلاً در دو سه چتر و پلاتفورتت وسیع ملی، بنابر بر زخمهای تازه،  متحد شده، دست به دست هم بدهیم و خود مشکل خود را حل کنیم.
ضرورت به جهان و بخش سالم آن، بنا بر وجود و تداوم صریح و اشکار مغرض و دشمن بیرونی در افغانستان است و این به دادن فرصت مجدد به مداخله ای پاکستان در افغانستان پذیزفتنی نمی باشد و نیست!
چیزی  و حالت که دارد، روی دست ګرفته میشود!
بر نیرو های سالم در طالبان است ، تا دیګر بهانهٔ برای براندازی ها به نیروهای داخلی و مغزضین در افغانستان نه دهند و از  تیرانی و تأکید بر توتالیته دست بردارند.
حاکمبت مشروع، حاکمیت قوانین، متداول مشروع، در مطابقت به خواست  ملت مجاهد و شهید پرور و ارزشهاې ملت در روشنی ارزشهای دین مبین اسلام و ارزشهای عام  قبول شده، الترناتیف و قایمقام خوب دیګر ندارد و راه دیګر، انتخاب ادامهٔ راه جنګ و برادر کشی است!
و ها برای تکمیل بحث
خطاب به مخالفین حاکمیت دیفکتوی موجود،  مطلق العنان!
در افغانستان میپرسم که چه را میخواهید احیاء کنید؟
کی وچرا شما زعیم باشید و خواست مردم افغانستان را که چګونه آزمایش میکنید؟
مګر مردم افغانستان خود زبان ندارند که انتحاب کنند و شما خود را از قبل زعیم و نمایندهٔ ملت اعلام کردید!؟
به کدام حق خود را نماینده و نطاق  ملت افغان میدانید؟
چرا نمایندهٔ ملت و چګونه؟
هیچ کس سرباز و دیګر زعیم تولد نه شده! اصل درک وضع و عمق تراژیدی و نسخهٔ بهتر خروج از بحران است!
راه حل: 
چه سیستم و میکانیزم به صورت مقدماتی و از روی میکانیزم مقدماتی، ملی به توافق رسید و فعال شود که مردم و ملت افغان تعین کنندهٔ اصلی  شود!
هر ګونه طفره روی از ملت و تکرار بن جدید مردود است و  راه حل نیست!
مردم افغانستان خود باید به سرنوشت خود تصمیم بګیرند! و دیګر امپورت کردن حاکمیت از خارج هم ګزافه ګړیی و خواب بیش نیست و به آن دل نه بنیدید!
افغانستان و نعضل آن راه حل دارد و به این پروسه باید پیوست و برای آن کار کرد!
و من الله التوفیق

د دعوت رسنیز مرکز ملاتړ وکړئ
له موږ سره د مرستې همدا وخت دی. هره مرسته، که لږه وي یا ډیره، زموږ رسنیز کارونه او هڅې پیاوړی کوي، زموږ راتلونکی ساتي او زموږ د لا ښه خدمت زمینه برابروي. د دعوت رسنیز مرکز سره د لږ تر لږه $/10 ډالر یا په ډیرې مرستې کولو ملاتړ وکړئ. دا ستاسو یوازې یوه دقیقه وخت نیسي. او هم کولی شئ هره میاشت له موږ سره منظمه مرسته وکړئ. مننه

د دعوت بانکي پتهDNB Bank AC # 0530 2294668 :
له ناروې بهر د نړیوالو تادیاتو حساب: NO15 0530 2294 668
د ویپس شمېره Vipps: #557320 :

Support Dawat Media Center

If there were ever a time to join us, it is now. Every contribution, however big or small, powers our journalism and sustains our future. Support the Dawat Media Center from as little as $/€10 – it only takes a minute. If you can, please consider supporting us with a regular amount each month. Thank you
DNB Bank AC # 0530 2294668
Account for international payments: NO15 0530 2294 668
Vipps: #557320

Comments are closed.