گیله من وزیر کی بود و چه کارنامه‌ای از خود به جا گذاشت؟

214

دوستان، اعضای خانواده و جنبش تحفظ پشتون جسد گیله من وزیر را از شفاخانه در اسلام‌آباد به سوی زادگاهش در وزیرستان شمالی مشایعت کردند. این شاعر جوان، سخنران و عضو سرشناس جنبش تحفظ پشتون که روز یکشنبه از سوی گروهی از افراد در اسلام‌آباد زخمی و در شفاخانه بستری شده بود، خبر مرگ وی شب گذشته اعلام شد.

“هنگامیکه ملاها در جنازه من تکبیر گویند، بخداوند قسم که تعدادی زیادی مردم با تأسف فقدان مرا حس خواهند کرد.”

این ترجمه یک بیت از قطعه شعر گیله من وزیر، شاعر، سخنران جوان و عضو سرشناس جنبش تحفظ پشتون در پاکستان است. گیله من وزیر زاده و باشندۀ اسدخیل وزیرستان شمالی و نام اصلی‌اش حضرت نعیم بود. او که روز یکشنبه توسط گروهی از افراد با شدت لت و کوب و در یکی از شفاخانه‌های اسلام‌آباد بستری شده بود، شب پنج‌شنبه خبر مرگ وی منتشر گردید.

بعد از زخمی شدن او، شماری از سیاسیون ملی‌گرا، هنرمندان و شاعران در افغانستان و پاکستان با وی ابراز همدردی کردند.

گیله من وزیر در اشعار و سخنرانی‌های خود در شبکه‌های اجتماعی همواره از پالیسی‌های حکومت و اردوی پاکستان انتقاد و از افراد ناپدید شده اجباری یادآوری می‌کرد. گیله من به همین دلیل به اتهام اظهارات تحریک‌آمیز علیه اردو سال ۲۰۲۳ بازداشت شد و بعد از حدود هشت ماه زندان در فبروری سال ۲۰۲۴ از محبس رها گردید.

عالم‌زیب مسید، عضو سرشناس جنبش تحفظ پشتون، در گفتگو با بخش مشال رادیو آزادی گفت: “هنگامیکه گیله من برای کار به خلیج رفته بود و در بحرین زندگی و از آنجا برای جنبش کمک مالی جمع‌آوری می‌کرد، در سال ۲۰۲۰ به تقاضای حکومت پاکستان از بحرین اخراج و به کشور برگشت و نام وی در فهرست افراد ممنوع‌الخروج گنجانیده شد.”

هرچند حکومت پاکستان در مورد توضیحات نداده است، ولی عالمزیب مسید می‌گوید که گیله من وزیر و شماری دیگر از فعالان پشتون به کمک مالی با تروریستان متهم شده بودند که به گفته وی این اتهامات بی‌اساس بود.

آقای مسید می‌افزاید که اسلام‌آباد این اتهامات را بخاطر وارد کرد تا به اداره بین‌المللی نظارت از پول غیرقانونی FATF وانمود سازد که این گام را برای جلوگیری از چنین پول برداشته است.

گیله‌من وزیر در میان دوستانش «اعضای جنبش تحفظ پشتون‌ها» در پاکستان. گیله من وزیر به دلیل انتقاداتش از حکومت و اردوی پاکستان و یادآوری از افراد ناپدید شده اجباری، سال ۲۰۲۳ بازداشت و پس از هشت ماه حبس در فبروری ۲۰۲۴ آزاد شد.
گیله‌من وزیر در میان دوستانش «اعضای جنبش تحفظ پشتون‌ها» در پاکستان. گیله من وزیر به دلیل انتقاداتش از حکومت و اردوی پاکستان و یادآوری از افراد ناپدید شده اجباری، سال ۲۰۲۳ بازداشت و پس از هشت ماه حبس در فبروری ۲۰۲۴ آزاد شد.

وی می‌گوید: “به‌دلیل این اتهامات بی‌اساس شمار بسیاری از افراد به شمول آقای گیله من از بحرین اخراج شدند.”

عالمزیب مسید می‌افزاید بعد از اینکه آقای گیله من از بحرین اخراج و به پاکستان برگشت به سهمگیری فعال‌تر در مبارزات جنبش روآورد.

به گفته آقای مسید، گیله من وزیر تحصیلات عالی نداشت ولی با اتکا به شعور و ذکاوت خود توانست که داعیه پشتون‌ها و افغانستان را به جهانیان ارائه کند.

“گیله من هنگامیکه در سال ۲۰۲۰ در داخل پاکستان با PTM، جنبش تحفظ پشتون، به مبارزه رو آورد، نسبت به همه دیگران پیش قدم بود و در این راستا زندانی و از سوی نیروهای امنیتی ناپدید هم ساخته شد. او با مشکلات و رنج و اذیتی روبرو گردید که آن‌را جهنم خواند.”

صدها نفر در پاکستان جنازۀ گیله‌من وزیر را از اسلام آباد تا وزیرستان مشایعت کردند.
صدها نفر در پاکستان جنازۀ گیله‌من وزیر را از اسلام آباد تا وزیرستان مشایعت کردند.

عالمزیب مسید می‌افزاید افکاری را که گیله من در قالب شعر مطرح می‌نمود در عمل پیاده می‌کرد و به گفته وی این کاری است که در تاریخ کمتر کسی انجام داده است.

از گیله من وزیر پنج فرزند بجا ماند، سه دختر و دو پسر، او دو برادر و شش خواهر دارد، برادرانش در خارج پاکستان کار می‌کنند، مادرش حیات و پدرش وفات کرده است.

رادیو ازادی

د دعوت رسنیز مرکز ملاتړ وکړئ
له موږ سره د مرستې همدا وخت دی. هره مرسته، که لږه وي یا ډیره، زموږ رسنیز کارونه او هڅې پیاوړی کوي، زموږ راتلونکی ساتي او زموږ د لا ښه خدمت زمینه برابروي. د دعوت رسنیز مرکز سره د لږ تر لږه $/10 ډالر یا په ډیرې مرستې کولو ملاتړ وکړئ. دا ستاسو یوازې یوه دقیقه وخت نیسي. او هم کولی شئ هره میاشت له موږ سره منظمه مرسته وکړئ. مننه

د دعوت بانکي پتهDNB Bank AC # 0530 2294668 :
له ناروې بهر د نړیوالو تادیاتو حساب: NO15 0530 2294 668
د ویپس شمېره Vipps: #557320 :

Support Dawat Media Center

If there were ever a time to join us, it is now. Every contribution, however big or small, powers our journalism and sustains our future. Support the Dawat Media Center from as little as $/€10 – it only takes a minute. If you can, please consider supporting us with a regular amount each month. Thank you
DNB Bank AC # 0530 2294668
Account for international payments: NO15 0530 2294 668
Vipps: #557320

Comments are closed.