وقتی رییس جمهور از مسوولانش گلایه می‌کند!

0 573

محمد اشرف غنی دیروز در مراسم افتتاحیه قوماندانی عمومی مشترک نیروهای خاص و نیروهای واکنش امنیت ملی از مسوولان امنیتی کشور گلایه کرد. آقای غنی گفت که استخبارات بارها هشدارها و گزارش‌های امنیتی خود را به مسوولان امنیتی منتقل می‌کند؛ اما “دوستان” از بس مصروف هستند، کسی به این گزارش‌ها توجه نمی‌‌کند. 
این نوع گلایه‌‎ی رییس جمهور غنی تقریباً کم سابقه است. او بارها مسوولان نهادهای مختلف را هشدار داده و از آنان کار خواسته؛ اما کمتر مطرح کرده که گزارش‌های استخباراتی نادیده گرفته می‌شود.
این گلایه در حالی مطرح شده که در جریان چند ماه گذشته کابل شاهد چندین حمله‌ی تروریستی بوده است. جمعه‌ی گذشته نیز فرد انتحاری وابسته به داعش، غیرنظامیان را در غرب کابل هدف قرار داد که ده نفر شهید شدند.

شاید آن نادیده گرفتن‌ها و این ناامنی‌ها با هم مرتبط باشند. دورتر از کابل، ولایات تخار و فراه در جریان چند هفته‌ی گذشته به قتلگاه نیروهای امنیتی و نیروهای کماندو مبدل شده است. رسانه‌ها گزارش کرده‌اند که 36 نیروهای امنیتی در ولسوالی بالابلوک و 17 تن دیگر در مربوطات ولایت تخار شهید شده‌اند.
بیشتر این نیروها در نتیجه‌ی حملات طالبان و کمین این گروه ترویستی بر نیروهای امنیتی شهید شده‌اند؛ اما این رویدادها نیز مجزا از کار استخباراتی و کشفی نیست.
گفته می‌شود که دستور کار و ذات عملیات‌های خاص این است که در نخست ساحه کنترول و با نظارت هوایی، نیروهای زمینی به ساحه اعزام و عملیات خود را انجام می‌دهند، حتما در نتیجه‌ی تلفات اخیر نیروهای امنیتی نیز کوتاهی‌هایی صورت گرفته است.

رییس جمهور غنی می‌گوید که اکنون شیوه‌ی جنگ تغییر کرده و نهادهای استخباراتی و کشفی باید بیشتر تلاش کنند. عملیات‌های خاص کماندو، پولیس و امنیت ملی مستقیم با کشف و استخبارات ارتباط دارد و آقای غنی به همین ارتباط، انگشت انتقاد گذاشته است.
کشف و استخبارات اساس امنیت یک جامعه و یک کشور را تشکیل می‌دهد. در بیشتر موارد دیده شده که مسوولان استخباراتی افغانستان یا شناسایی نتوانسته‌اند یا دیر متوجه تهدید شده‌اند که سران حکومت بارها به رفع این معضل تاکید کرده‌اند.
اکنون اداره امنیت ملی، اردو و پولیس با تجهیزات بهتر مجهز شده‌اند. اخیراً یک بخش دیگر به نام هماهنگی استخباراتی میان امنیت، اردو و پولیس ایجاد شده که اگر درست مدیریت شود و کار به اهل کار سپرده شود. افراد صادق و پاک در آن وظیفه کنند، فعالیت‌های استخباراتی و گزارش‌های جنگی نیروهای امنیتی تغییرات گسترده خواهد کرد.

نهادهای امنیتی افراد تحصیل کرده و مسلکی را در بخش مدیریت استخبارات و کشفی مقرر کنند. سیاست هرگز در این بخش نباید دخیل باشد. مسوولان امنیتی و کشفی باید بر اساس قوانین نظامی و منافع ملی کشور کار کنند. حتما باور رییس جمهور هم این است که نیروهای امنیتی باید دشمنان را توسط استخبارات و عملیات‌های خاص زمین گیر کنند؛ نه در میدان جنگ، زیرا آنان دیگر توان جنگ رو در رو را ندارند.
انتظار می‌رود که این گلایه‌ی رییس جمهور تنها یک گلایه باقی نماند و بیشتر به این بخش مهم امنیتی توجه کند.

روزنامه سرخط

د دعوت رسنیز مرکز ملاتړ وکړئ
له موږ سره د مرستې همدا وخت دی. هره مرسته، که لږه وي یا ډیره، زموږ رسنیز کارونه او هڅې پیاوړی کوي، زموږ راتلونکی ساتي او زموږ د لا ښه خدمت زمینه برابروي. د دعوت رسنیز مرکز سره د لږ تر لږه $/10 ډالر یا په ډیرې مرستې کولو ملاتړ وکړئ. دا ستاسو یوازې یوه دقیقه وخت نیسي. او هم کولی شئ هره میاشت له موږ سره منظمه مرسته وکړئ. مننه

د دعوت بانکي پتهDNB Bank AC # 0530 2294668 :
له ناروې بهر د نړیوالو تادیاتو حساب: NO15 0530 2294 668
د ویپس شمېره Vipps: #557320 :

Support Dawat Media Center

If there were ever a time to join us, it is now. Every contribution, however big or small, powers our journalism and sustains our future. Support the Dawat Media Center from as little as $/€10 – it only takes a minute. If you can, please consider supporting us with a regular amount each month. Thank you
DNB Bank AC # 0530 2294668
Account for international payments: NO15 0530 2294 668
Vipps: #557320

Leave A Reply