ابتکار رییس جمهور غنی و انتظار مردم / سید جمال اخگر

0 572

محمد اشرف غنی رییس جمهور حکومت وحدت ملی افغانستان به روز پنجشنبه (17 جوزا) در یک اقدام بی پیشینه به مناسبت فرارسیدن عید سعید فطر به تمام نیروهای دولتی افغانستان دستور داد تا عملیات های تهاجمی شان را در مقابل گروه طالبان متوقف نمایند.

آقای غنی اعلام آتش بس در واقع یک گام بلند و مبتکرانه را برای نخستین بار پس از فروپاشی رژیم طالبان برداشت و این اقدام رییس جمهور افغانستان با استقبال گسترده در داخل کشور و سراسر جهان مواجه گردید.

رییس جمهور با اعلام آتش بس در مقابل طالبان توانست تا از یکسو احترام و استقبال خود و دولت زیر فرمان خویش را نسبت به فتوای اخیر علمای سراسر کشور وانمود سازد و از سوی دیگر در عمل به اثبات برساند که دولت افغانستان به معنای واقعی آن خواهان فراهم آوری زمینه صلح و مشارکت تمام گروه های مخالف می باشد که اعلام آتش بس مذکور می تواند به صورت تلویحی نشان دهندۀ حسن نیت دولت افغانستان در مورد دست یابی به یک صلح پایدار در سراسر افغانستان باشد.

رییس جمهور غنی با این ابتکار عمل توانست تا به اصطلاح دل میلیون ها شهروند خسته از جنگ افغانستان را به دست گیرد و امید های خفته نسبت به برقراری صلح و امنیت را بیدار نماید.

هرچند گروه طالبان در آغاز اعلام آتش بس از سوی رییس جمهور غنی واکنش سریع از خود نشان ندادند اما پس از گذشت سه روز و با در نظر داشت جو به وجود آمده و فتوای اخیر علمای افغانستان ناگزیر تن دادن به آتش بس در ایام عید سعید فطر گردند.

با آن که سه روز عید برای آتش بس خیلی اندک می باشد اما با توجه به این که طالبان دست کم معتقد به آتش بس با دولت شده اند در ذات خویش گامی در راستای دست یابی به صلح و یا حد اقل آتش بس های دراز مدت میان دولت و این گروه باغی در آینده بوده می تواند.

از سوی دیگر طالبان که در طول عمر پر خم و پیچ خویش باعث جان باختن و شهادت ده ها هزار شهروند افغانستان گردیده اند همواره آب از ریشۀ کشورهایی مانند عربستان ، ایران و به ویژه پاکستان خورده اند پس پرسش این جاست که؛ آیا به راستی این گروه قادر به اجرای عملی آتش بس خواهند بود و یا این که اعلام آتش بس سه روزه نیز در تبانی و به دستور کشورهای مذکور اتخاذ گردیده تا  بتوانند از این طریق طالبان را یک گروه خود جوش و دارای استقلالیت عمل و اراده وانمود نمایند، اما گذشت زمان می تواند پاسخ دقیق تر آن را ارائه نماید.

گذشته از چند و چون طوری که همه مردم افغانستان این آتش بس را به فال نیک گرفته اند من هم امیدوارم که اعلام این آتش بس آغاز بیداری تمام اقشار و گروه های افغانستان گردد و همان گونه که شهروندان عراق با اتحاد نظر توانستند زمینه خروج امریکا را از خاک شان فراهم سازند ما نیز بتوانیم روزی قناعت خاطر جامعه جهانی را فراهم سازیم و این موضوع را عملاً تفهیم نمائیم که دیگر افغانستان محل امنی برای هراس افگنی و تروریزم نخواهند بود و نیروهای ناتو و امریکایی نیز به طور ایرومندانه از کشور ما مساعد گردد.

بناءً اجرایی شدن این معمول بر می گردد به شعور سیاسی دولتمردان افغانستان و گروه های مخالف دولت مانند طالبان که عامل اصلی جنگ شان را در افغانستان حضور نیروهای خارجی وانمود می کنند.

پس به جا خواهند بود تا مخالفان حکومت دست کم و برای یک دورۀ امتحانی یک ساله دست از خشونت و کشتار بردارند و بهانه ای برای حضور خارجی ها در افغانستان به جا نگذارند.

حافظ شیرازی چه زیبا فرموده است:

(خوش بود گر محک تجربه آید به میان = تا سیه روی شود هر که در او غش باشد)

به امید ثبات دائمی در کشور عزیزمان!

د دعوت رسنیز مرکز ملاتړ وکړئ
له موږ سره د مرستې همدا وخت دی. هره مرسته، که لږه وي یا ډیره، زموږ رسنیز کارونه او هڅې پیاوړی کوي، زموږ راتلونکی ساتي او زموږ د لا ښه خدمت زمینه برابروي. د دعوت رسنیز مرکز سره د لږ تر لږه $/10 ډالر یا په ډیرې مرستې کولو ملاتړ وکړئ. دا ستاسو یوازې یوه دقیقه وخت نیسي. او هم کولی شئ هره میاشت له موږ سره منظمه مرسته وکړئ. مننه

د دعوت بانکي پتهDNB Bank AC # 0530 2294668 :
له ناروې بهر د نړیوالو تادیاتو حساب: NO15 0530 2294 668
د ویپس شمېره Vipps: #557320 :

Support Dawat Media Center

If there were ever a time to join us, it is now. Every contribution, however big or small, powers our journalism and sustains our future. Support the Dawat Media Center from as little as $/€10 – it only takes a minute. If you can, please consider supporting us with a regular amount each month. Thank you
DNB Bank AC # 0530 2294668
Account for international payments: NO15 0530 2294 668
Vipps: #557320

Leave A Reply