امریکا قضایای افغانستان را جدی تر از گذشته دنبال می کند

0 708

سید جمال اخگر

آنچه افغانستان را بیشتر از هر زمان دیگر آسیب پذیر تر نشان می دهد دخالت های پنهانی برخی از کشورها ( پاکستان ، ایران ، روسیه ) در امور این کشور و حمایت های پنهانی شان از گروه هراس افگن طالبان می باشد.

به نظر می رسد که کشورهای مذکور در این اواخر مصمم تر از پیش در صدد تقویت گروه تروریستی طالبان و به چالش کشیدن حکومت وحدت ملی می باشند، طوری که در نبردهای شهر غزنی شماری از جنگجویان خارجی که در میان آنها نظامیان پاکستانی نیز شامل می باشد کشته و دستگیر گردیده اند که این امر ثبوت تازه ای برای دخالت روشن این کشورها پنداشته می شود.

در همین حال حکومت افغانستان با وجود تمام چالش ها توانسته است تا حدود زیادی پرده از این رازها بردارد و توجه ایالات متحده امریکا مهمترین شریک راهبردی افغانستان و کشورهای هم پیمان آن را بیشتر از پیش جلب نماید.

آقای دونالد ترامپ رئیس جمهور امریکا که از آغاز کارش به عنوان رئیس جمهور تا کنون موضوع فغانستان را با جدیت دنبال میکرد حالا در نظر دارد تا با استفاده از هر گزینه ای بحران افغانستان را حل و فصل نماید که؛ تماس های مستقیم و چندین مرتبه ای دیپلومات های امریکایی با نماینده گان گروه طالبان  غرض رسیدن به صلح در افغانستان و نیز حمایت همه جانبه از روند گفتگوهای شورای عالی صلح افغانستان و همکاری در تسریع این روند ها نمایانگر توجه بیشتر ترامپ به مسئلۀ افغانستان می باشد.

علاوه بر این خبرهای درز کرده به رسانه ها حاکی از آن است که حکومت امریکا در نظر دارد آقای زلمی خلیل زاد عضو ارشد حزب جمهوری خواهان امریکا را که یکتن از سیاستمداران کارکشته ئ امریکایی می باشد به عنوان نمایندۀ ویژۀ امریکا در امور افغانستان بگمارد.

آقای خلیل زاد که تجربۀ سفارت در عراق ، افغانستان و نیز نماینده گی ویژۀ امریکا در امور افغانستان را در کارنامه دارد می تواند نقش مهمی را در راستای تسریع روند صلح ، کمک های بیشتر نظامی و مهار اوضاع افغانستان ایفاء نماید.

با آن که در آغاز تشکیل حکومت وحدت ملی باورمندی امریکا به دولت افغانستان کاهش یافته بود اما سیاست خارجی مؤفق رهبران حکومت وحدت ملی در رأس رئیس جمهور غنی باعث شد تا یکبار دیگر توجه امریکا به افغانستان جلب و زمینۀ همکاری های بیشتر امریکا را مساعد نمایند.

آقای غنی که دوکتورای انسان شناسی دارد با استفاده از تجارب سرشاری که در مقام های بلند بین المللی و دولتی در گذشته دارد با وجود تمام کاستی ها و کاهش چشم گیر کمک های جامعه جهانی توانسته است با بهترین شیوه اوضاع شکنندۀ کنونی را به خوبی مدیریت نماید و در کنار آن مفکورۀ امریکا و شماری از کشورهای اروپایی را نسبت به نیات شوم پاکستان و معرفی چهره اصلی این کشور به جهانیان برملا سازد که این کار در نوع خود دست آورد بزرگی برای مردم افغانستان تلقی می گردد زیرا دیگر پاکستان در کنار حمایت از تروریزم نمی تواند میلیاردها دالر کمک های غرب در رأس امریکا را به جیب بزند و از این طریق در کار تقویت طالبان و سایر گروه های تروریستی سهم فعال بگیرد بناءً به همین دلیل پاکستان در تبانی با ایران توجه روسیه را نیز به مسئلۀ تمویل و حمایت طالبان جلب کرده است.

با توجه به این که حکومت آقای ترامپ می خواهد زلمی خلیل زاد را به عنوان نماینده ویژه کشور اش به افغانستان بفرستد ، گمان میرود که روابط ترامپ با حکومت وحدت ملی و به ویژه آقای غنی بیش تر از پیش نزدیک گردیده و اعتماد ترامپ این بازرگان کهنه کار و رئیس جمهور فعلی امریکا بالای برنامه های امنیتی و اقتصادی رئیس جمهور غنی مستحکم تر گردیده است.

به باور من هرگاه رئیس جمهورغنی چندگانگی ها را از ارگ به سمت وحدت و اتفاق نظر سوق دهد؛ حکومت وحدت ملی برندۀ میدان رقابت های سیاسی در منطقه خواهد بود و رقبای منطقه ای افغانستان از طریق سیاست های سنجیده شدۀ آقایان غنی و عبدالله منزوی خواهند شد.

د دعوت رسنیز مرکز ملاتړ وکړئ
له موږ سره د مرستې همدا وخت دی. هره مرسته، که لږه وي یا ډیره، زموږ رسنیز کارونه او هڅې پیاوړی کوي، زموږ راتلونکی ساتي او زموږ د لا ښه خدمت زمینه برابروي. د دعوت رسنیز مرکز سره د لږ تر لږه $/10 ډالر یا په ډیرې مرستې کولو ملاتړ وکړئ. دا ستاسو یوازې یوه دقیقه وخت نیسي. او هم کولی شئ هره میاشت له موږ سره منظمه مرسته وکړئ. مننه

د دعوت بانکي پتهDNB Bank AC # 0530 2294668 :
له ناروې بهر د نړیوالو تادیاتو حساب: NO15 0530 2294 668
د ویپس شمېره Vipps: #557320 :

Support Dawat Media Center

If there were ever a time to join us, it is now. Every contribution, however big or small, powers our journalism and sustains our future. Support the Dawat Media Center from as little as $/€10 – it only takes a minute. If you can, please consider supporting us with a regular amount each month. Thank you
DNB Bank AC # 0530 2294668
Account for international payments: NO15 0530 2294 668
Vipps: #557320

Leave A Reply