از قاطعیت رئیس جمهور غنی در دفاع از منابع ابی سپاسګزارم

0 726

نامه سرگشاده به رئیس جمهور غنی:
جلالتمآب رئیس جمهور!
از موضعگیری و قاطعیت تان در دفاع از تمامیت ارضی، حاکمیت و منافع ملی افغانستان خاصتاً در مورد استفاده نادرست از آبهای سرشار افغانستان ، مداخلات غیر مستقیم و ترکیز جنگ های فرسایشی همسایگان که تا کنون دولت و مردم افغانستان نتوانسته اند برای تحکیم دولت و توسعه افغانستان استفاده کنند،بی نهایت سپاسگزارم. قاطعیت شما باعث می شود تا ملت افغانستان را مبتهج به همبستگی و رفاه سازد.
از شما تقاضا دارم تا با درایت تاریخی، یکبار دیگر در تمام موارد منازعات سرحدی و فیصله های غیر قانونی ایران و مداخلات سیاسی انگلیس و وساطت های غیرحقوقی که باعث از دست دادن بخش عظیم خاک و آب افغانستان شده است،اعلان تجدید نظر کنید و از ایران بخواهید تا بار دیگر حقوق ارضی افغانستان را پایمال نکند.
فیصله غیر قانونی دولت قاجاری و مداخلات انگلیس از سال 1866 میلادی تا کنون، مصیبت های بیشماری را در غرب افغانستان و ازدست دادن بخش عطیم و حاصل خیر سیستان افغانستان شده است. همچنانی که در دوره جنگ های چهاردهه اخیر، ایرانی سرحدات خود را بین ۲۵ الی ۵۰ کلیومتر با همان خط ترسیمی به پیش کشید و عشایر را با دادن پول و خدعه تطمیع کردند تا به جاهای دیګر و ریګستان های قندهار و نیمروز کوچ نمایند. تجدید نظر بالای خط سرحدی و پایه های استنادی موجب تحکیم تمامیت ارضی افغانستان خواهد شد.
همچنان فیصله دهم اپریل 1905م. در قضیه سیستان نیز با ایران امروزی تا هنوز فیصله نشده است. مناطق مختلفه افغانستان که در طول این زمان به زور غصب گردیده است تا هنوز برای ملت ما آگاهی داده نشده و در موردش بحث و گفتگو هم صورت نگرفته است.
ایران منحیث همسایه افغانستان مکلف است تا به همه تعهدات خویش یکبار دیگر پایبندی خود را درمتن یک توافقنامه جدا امضا کند.
ما حق داریم از آب های سرشار خویش که تا هنوز استفاده نکرده ایم، بهره برداریم. ایجاد بند های برق، بند های آب ذخیره و پروژه های مالداری و ماهیگیری، انرژی و توریزم از جمله برنامه های توسعوی افغانستانخواهد بود که در موردش بحث صورت نگرفته است. ریگستان ولایت قندهار یک قطره آب ندارد و لامزروع است. مطابق فیصله نامه کنونی(آب هیرمند) با وجود غیرعادلانه بودن آن، ما حق داریم تا در طول 1200 کیلومتر دریای هلمند از کوه بابا تامرز کنونی بین ایران و کشور ما استفاده نماییم و ایران هیچگونه غلطی کرده نمی تواند تا بالای ملت ما فشار آورد و مانع کار ما شود.
تمام عوامل تخریبی گروه های اجیر جنگجو که از طرف ایران موظف به ازبین بردن تاسیسات و نهاد های تولیدی افغانستان شده است طی این چهار دهه ارزیابی شده و ایران مکلف به پرداخت جریمه و قبول این جنایات تروریستی در کشور ما خواهد بود

جلالتمآب رئیس جمهور!
در توافقنامه غیر عادلانه حقابه دریای هیرمند هیچ تذکرنرفته است که آبهای دریا های دیگرافغانستان نیز شامل حقابه شود و ما حق داریم تا با داشتن کانال های متفاوت در مسیر های زمین های غیر زراعتی افغانستان سعی کنیم.از جمله دریای خاشرود، هریرود، ارغنداب، و فراه رود است. .
آب خلیج هامون باساس این توافقنامه مربوط و منوط به هردو کشور است ولی ایرانی ها با تمام وسایل از تمام آب ای خلیج به نفع خود استفاده می کنند.
همچنان به اساس همین توافقنامه ایران حق ندارد ازین آب برای استفاده و تجارت جدا از مسأله سیستان کار بگیرد. در حالیکه تمام منابع ریگی، منابع زیر دریایی، معادن، کندن کاری های زیر زمینی، تونل های آبی غیر قانونی، و ایجاد تاسیسات زیر زمینی را در ساحات افغانستان دارند و مانع کار و توسعه در افغانستان می گردند.
ایران باید به تمام تعهدات بین دوکشور مستقل باید پایبند باشد. ما حق داریم تا آبهای سرشار خود را در داخل کشور مهار و اداره نماییم.مازاد تمام آبهای که طی پنجاه سال به آنطرف مرز تحمیلی رفته است باید حسابدهی شده و به اساس قرار داد تحمیلی ۱۳۵۱ شمسی بازهم ایران مکلف به پردتخت پول، واپس دهی و جریمه خواهد بود.
یکبار دیگر از قاطعیت جلالتمآب رئیس جمهور افغانستان جانبداری و سپاسگزاری می کنم و می خواهم تاهرچه زودتر قبل ازینکه ایران جنگ پنهان دیگر را به راه بیاندازد با وساطت سازمان ملل متحد و نهاد های بشری و اشراف کشور های بزرگ جهان، مسأله منازعات مرزی افغانستان را با ایران مورد تجدید نظر و مداقه قرار دهید.
با احترام دوباره
دکتور محمد حلیم تنویر

د دعوت رسنیز مرکز ملاتړ وکړئ
له موږ سره د مرستې همدا وخت دی. هره مرسته، که لږه وي یا ډیره، زموږ رسنیز کارونه او هڅې پیاوړی کوي، زموږ راتلونکی ساتي او زموږ د لا ښه خدمت زمینه برابروي. د دعوت رسنیز مرکز سره د لږ تر لږه $/10 ډالر یا په ډیرې مرستې کولو ملاتړ وکړئ. دا ستاسو یوازې یوه دقیقه وخت نیسي. او هم کولی شئ هره میاشت له موږ سره منظمه مرسته وکړئ. مننه

د دعوت بانکي پتهDNB Bank AC # 0530 2294668 :
له ناروې بهر د نړیوالو تادیاتو حساب: NO15 0530 2294 668
د ویپس شمېره Vipps: #557320 :

Support Dawat Media Center

If there were ever a time to join us, it is now. Every contribution, however big or small, powers our journalism and sustains our future. Support the Dawat Media Center from as little as $/€10 – it only takes a minute. If you can, please consider supporting us with a regular amount each month. Thank you
DNB Bank AC # 0530 2294668
Account for international payments: NO15 0530 2294 668
Vipps: #557320

Leave A Reply