قطع کمک 300 میلیون دالری امریکا به پاکستان و ادامه بازی های دوگانۀ پاکستان

0 572

شمس حقجو  

پس از آن که کشور امریکا دیگر از صداقت پاکستان در امر مبارزه با تروریزم به کلی نا امید گردید دولت امریکا از قطع کمک حدود 300 میلیون دالری به این کشور خبر داد.

ایالات متحدۀ امریکا طی 15 سال گذشته دستکم حدود 33 میلیارد دالر را برای پاکستان غرض مبارزه با تروریزم در منطقه کمک کرده است اما بر عکس حکومت و استخبارات پاکستان این پول ها را در جهت تمویل و تقویت تروریزم و ترویج افراطگرایی  در منطقه  هزینه کرده اند.

حالا که رئیس جمهور ترامپ به این موضوع پی برده ، می خواهد به نحوی حکومت پاکستان را شکنجه کند اما باید گفت که این گوشمالی ها برای حکومت پاکستان قطعاَ بسنده نمی باشد زیرا پاکستان در تبانی با برخی دیگر از کشورها مانند روسیه ، چین و ایران در پی ادامۀ مسیر تروریزم پروری اند و این کشور تلاش دارد تا از راه حمایت از تروریزم و ترویج افراطیت در منطقه منافع خود را دنبال کند ، منافعی که همه روزه علاوه بر افغانستان جان ده ها تن را در پاکستان نیز می گیرد.

استخبارات پاکستان همواره با نیرنگ های مختلف کوشیده تا از هر طریقۀ ممکن در مقاطع حساس توجه جهان را به سمت دیگری مبذول دارد که نمونه های آن حمله به مدارس دانش آموزان ، حمله به زایرین یک زیارت و حمله به محل کمپاین های انتخاباتی نامزدان پارلمان پاکستان می باشد که تمام این حملات از سوی آی اس آی بخاطر فریب اذهان عامه در پاکستان و جهان انجام شده بود و این روند همچنان ادامه دارد.

پاکستان که در این اواخر تحت فشارهای جدی قرار گرفته و به سختی تلاش دارد تا خود را از خشم دولت مردان امریکایی نجات دهد با استفاده از هر گزینه ای می خواهد یکبار دیگر توجه امریکا را به خود جلب و اعتماد ترامپ را به دست آورد مگر به نظر میرسد که ترامپ قصد دارد تجارب تجاری خویش را در سیاست عملی نماید و به همین منظور بارها غصۀ حیف و میل 33 میلیارد دالر کمک هایی را که بدون کدام دستآورد ملموس در مسیر مثبت باشد ، می خورد و از این مدرک به شدت خشمگین است.

از آنجایی که گذشت زمان نشان داده پاکستان همواره مکان امنی برای تروریستان و رهبران این گروه ها بوده است قسمی که ملا عمر ، اسامه بن لادن ، ملا منصور ، نصرالدین حقانی و در آخرین مورد جلال الدین حقانی بنیانگذار شبکۀ تروریستی حقانی در این کشور بود و باش داشتند و در همین کشور از بین رفته اند .

پرسش اینجاست که:

هرگاه پاکستان مکان امنی برای تروریستان نباشد چگونه می توانند تمام رهبران گروه های تروریستی به شمول القاعده ، طالبان ، حقانی و غیره در این کشور بود و باش داشته باشند ؟

باتوجه به وقایع پیش آمده بالای تروریستان در پاکستان می توان گفت که حتا در یک مورد آن نیز پاکستان عامل نابودی این تروریستان نبوده است .

بناءً به این نتیجه می رسیم که پاکستان زمینه ساز مکان های امن برای بود و باش رهبران و فامیل های گروه های تروریستی آنان در شهرهای این کشور بوده و نیز برای بیمارانی مانند جلال الدین رهبر شبکۀ حقانی دوکتوران مجرب را تدارک دیده و از آنها به بهترین وجه پذیرای نموده است.

هرگاه چنین نباشد چگونه می شود بیمار لاعلاجی مانند جلال الدین حقانی را دست کم 3 سال تمام تحت مداوا قرار داد و کوچکترین سر نخی از آن به آی اس آی درز نکند و اطلاعاتی در اختیار حکومت این کشور قرار نگیرد.

مطمئناً گفته می توانیم که حکومت پاکستان در کوچکترین تحرک تروریستان دخیل است و به همین منظور امروزه پاکستان خانه امن تروریستان در جهان محسوب می شود .

از سوی دیگر قرار است تا وزیر امور خارجۀ امریکا به زودی از پاکستان _ هند و سپس افغانستان دیدن نماید و توقع می رود که  در این دیدار ها فشارهای بیشتر دیپلوماتیک بالای این کشور از سوی امریکا وارد گردد که دیدار وزیر خارجه امریکا با مقامات هندی نوعی هشدار برای پاکستانی ها محسوب می گردد.

در فرجام باید گفت که تنها گزینه ای که می تواند پاکستان را وادار به دست برداشتن از حمایت تروریستان نماید تحمیل فشار های بیشتر و در صورت نیاز وضع تعزیرات بالای این کشور می باشد چون جامعۀ جهانی پیش از این هر راه دیگری را که تجربه نمود به بن بست خورده است.

د دعوت رسنیز مرکز ملاتړ وکړئ
له موږ سره د مرستې همدا وخت دی. هره مرسته، که لږه وي یا ډیره، زموږ رسنیز کارونه او هڅې پیاوړی کوي، زموږ راتلونکی ساتي او زموږ د لا ښه خدمت زمینه برابروي. د دعوت رسنیز مرکز سره د لږ تر لږه $/10 ډالر یا په ډیرې مرستې کولو ملاتړ وکړئ. دا ستاسو یوازې یوه دقیقه وخت نیسي. او هم کولی شئ هره میاشت له موږ سره منظمه مرسته وکړئ. مننه

د دعوت بانکي پتهDNB Bank AC # 0530 2294668 :
له ناروې بهر د نړیوالو تادیاتو حساب: NO15 0530 2294 668
د ویپس شمېره Vipps: #557320 :

Support Dawat Media Center

If there were ever a time to join us, it is now. Every contribution, however big or small, powers our journalism and sustains our future. Support the Dawat Media Center from as little as $/€10 – it only takes a minute. If you can, please consider supporting us with a regular amount each month. Thank you
DNB Bank AC # 0530 2294668
Account for international payments: NO15 0530 2294 668
Vipps: #557320

Leave A Reply