تهران بخاطر معضل آب، خواستار پادرمیانی سازمان ملل میان افغانستان و ایران شد

0 569

معاون رییس جمهور و مسوول سازمان محیط زییست ایران در دیدار با نماینده‌ی جدید سازمان ملل برای ایران، شکایت کرده است که به دلیل مداخله بیرونی، افغانستان حقابه ایران را نمی‌دهد و این وضعیت سلامت و اقتصاد ایران را با خطر جدی مواجه کرده است. اما وزارت انرژی آب کشور می گوید که افغانستان هیچ‌گاهی حقابه ایران کم نکرده است.

به نسبت مرتفع و کوهستانی بودن افغانستان، بیشتر آب دریاهایش به کشورهای همسایه سرازیر می شود. در سال‌های پسین که حکومت افغانستان برای استفاده از آب های کشور در تلاش مدیریت و ساخت بندها می باشد برخی کشورهای همسایه نگران کمی آب شده و در آخرین مورد ایران که سالها از آب افغانستان بدون قیدوشرط استفاده کرده است، حالا دست به دامان سازمان ملل شده است.

عیسی کلانتری مسوول سازمان محیط زیست ایران گفت: (دولت افغانستان به دلیل مداخله های بیرونی تخصیص حقابه‌ی توافق شده و رسمی میان دو کشور را نقص می کند و این امر؛ زندگی، سلامت و اقتصاد مردم ایران را با خطر جدی مواجه کرده است. سازمان ملل باید در این موضوع وارد عمل شود.)

اما مسوولان در وزارت انرژی و آب کشور می‌گویند که تغییر اقلیم تمام کشورها را تهدید می کند و مدیریت آب افغانستان به ضرر هیچ کشوری نیست.

محمد گل خلمی سرپرست وزارت انرژی و آب تاکید می کند که افغانستان هیچ‌گاهی حقابه ایران را کم نمی کند و پایند به قرار داد میان دو کشور است.

برخی آگاهان اقتصادی چون آذرش حافظی به این باورند که معضل آب می‌تواند میان دو کشور حل شود و نیازی به پادرمیانی سازمان ملل نیست. آنان تاکید می‌کنند که کشورها باید حسن همسایه‌گی را رعایت کنند.

آگاهان اقتصادی به این باورند که مدیریت سالم منابع آبی کشور به ویژه مهار آب‌های مرزی و تبدیل آن به آب‌های مولد در زراعت و تولید انرژی می‌تواند یک عنصر مهم برای تغییر وضعیت اقتصادی کشور باشد.

1tvnews.af

د دعوت رسنیز مرکز ملاتړ وکړئ
له موږ سره د مرستې همدا وخت دی. هره مرسته، که لږه وي یا ډیره، زموږ رسنیز کارونه او هڅې پیاوړی کوي، زموږ راتلونکی ساتي او زموږ د لا ښه خدمت زمینه برابروي. د دعوت رسنیز مرکز سره د لږ تر لږه $/10 ډالر یا په ډیرې مرستې کولو ملاتړ وکړئ. دا ستاسو یوازې یوه دقیقه وخت نیسي. او هم کولی شئ هره میاشت له موږ سره منظمه مرسته وکړئ. مننه

د دعوت بانکي پتهDNB Bank AC # 0530 2294668 :
له ناروې بهر د نړیوالو تادیاتو حساب: NO15 0530 2294 668
د ویپس شمېره Vipps: #557320 :

Support Dawat Media Center

If there were ever a time to join us, it is now. Every contribution, however big or small, powers our journalism and sustains our future. Support the Dawat Media Center from as little as $/€10 – it only takes a minute. If you can, please consider supporting us with a regular amount each month. Thank you
DNB Bank AC # 0530 2294668
Account for international payments: NO15 0530 2294 668
Vipps: #557320

Leave A Reply