مرگ سمیع الحق؛ پایان یک ماجرا / شمس حقجو

0 802

در شرایطی که حکومت پاکستان در گیر مهار کردن معترضان مخالف رهایی یک زن عیسوی از سوی محکمۀ این کشور می باشد، مولانا سمیع‌الحق پدر معنوی گروه تندرو طالبان و رهبر حزب جمیعت علمای پاکستان شب گذشته ( جمعه شب 11 عقرب) از سوی افراد نا شناس با ضربات چاقو و شلیک گلوله در منزلش واقع شهر راولپندی پاکستان، در سن ۸۱ سالگی به قتل رسیده است.

مولانا سمیع الحق یکی از تندرو ترین چهره های سیاسی- مذهبی پاکستان بود که همواره از ترور و وحشت آفرینی های گروه طالبان و شبکۀ حقانی در افغانستان حمایت نموده و آن را جهاد نامیده است.

مولانا سمیع الحق پسر مولانا عبدالحق بنیانگذار مدرسۀ حقانیه می باشد که مدرسۀ مذکور در اکوره ختک، ایالت خیبرپشتونخواه پاکستان موقعیت دارد که پس از مرگ عبدالحق سمیع الحق رهبری ان را به عهده گرفت.

با آن که سمیع الحق همواره جهاد را در افغانستان روا می دانست اما هرگز در برابر بی عدالتی ها و معامله گری های کشورش صدا بلند نکرد ، در حالی که هزاران فجایع در آن کشور جریان  دارد.

 برخی ها معتقد به این بودند که سمیع الحق همکار نزدیک حکومت پاکستان و افسر سازمان آی اس آی بود اما به هر حال وی یکی از تندرو ترین چهره های معاصر است که عامل اصلی بسیاری از بد بختی های کنونی افغانستان می باشد زیرا طی چندین دهه صدها دانش ‌آموز مدرسه حقانیه در افغانستان به نحوی در ویرانی های افغانستان دخیل بوده و در حال حاضر هم بیشتر عاملان انتحاری در همین مدرسه آموزش می بینند و سپس راهی افغانستان می گردند.

به دلیل این که ملا محمد عمر، رهبر  پیشین و بنیانگذار گروه طالبان و ده ها تن از اعضای برجسته دیگر این گروه دانش آموزان مدرسه حقانیه بودند و  سمیع الحق نیز رهبری این مدرسه را به عهده داشت وی را پدر معنوی طالبان می خواندند.

به علت دخالت های همیشگی سمیع‌الحق در امور افغانستان وی به یک چهرۀ منفور در میان مردم افغانستان به مبدل گردیده بود.

با آن که حکومت و شورای علمای افغانستان بارها تلاش کرد تا حمایت سمیع الحق را جلب و از وی خواستند تا حکومت افغانستان را در کشانیدن پای طالبان به میز مذاکرات کمک کنند اما وی به همواره این خواست های افغانستان را رد نموده و از موقف گروه طالبان حمایت و پشتیبانی نموده بود.

گذشته از این که چه کسی مولانا سمیع الحق را کشته است باید گفت که با غایب شدن وی از صحنه می توان آن را به فال نیک گرفت زیرا وی یکی از موانع اصلی رسیدن به  صلح افغانستان بود و طالبان نیز به دلیل حمایت همیشه گی وی از این گروه ، به وی حرمت می گذاشتند و سمیع الحق نیز با استفاده از همین موقف عامل کشتار هزاران تن از هموطنان عزیز ما بودند.

حالا از یکسو رهایی ملا غنی برادر و از جانب دیگر برچیده شدن بساط سمیع الحق می تواند راه را برای رسیدن به صلح ؛ این آرزوی دیرینۀ مردم افغانستان هموار نماید.

د دعوت رسنیز مرکز ملاتړ وکړئ
له موږ سره د مرستې همدا وخت دی. هره مرسته، که لږه وي یا ډیره، زموږ رسنیز کارونه او هڅې پیاوړی کوي، زموږ راتلونکی ساتي او زموږ د لا ښه خدمت زمینه برابروي. د دعوت رسنیز مرکز سره د لږ تر لږه $/10 ډالر یا په ډیرې مرستې کولو ملاتړ وکړئ. دا ستاسو یوازې یوه دقیقه وخت نیسي. او هم کولی شئ هره میاشت له موږ سره منظمه مرسته وکړئ. مننه

د دعوت بانکي پتهDNB Bank AC # 0530 2294668 :
له ناروې بهر د نړیوالو تادیاتو حساب: NO15 0530 2294 668
د ویپس شمېره Vipps: #557320 :

Support Dawat Media Center

If there were ever a time to join us, it is now. Every contribution, however big or small, powers our journalism and sustains our future. Support the Dawat Media Center from as little as $/€10 – it only takes a minute. If you can, please consider supporting us with a regular amount each month. Thank you
DNB Bank AC # 0530 2294668
Account for international payments: NO15 0530 2294 668
Vipps: #557320

Leave A Reply