چرا دوستی هند برای حکومت افغانستان مهم است؟/ شمس حقجو

0 906

هندوستان کشوری است در جنوب آسیا كه پایتخت آن دهلی نو می باشد که از شمال غرب با پاکستان ، از شمال با چین ، بوتان ، نیپال و تبت و از شمال شرقی با برمه و بنگلادش همسایه‌ است و از جنوب نیز به اقیانوس هند محدود می ‌شود .

هندوستان که بخش اعظم جنوب آسیا و شبه قاره هند را به خود اختصاص داده‌ به طور کلی به سه بخش تقسیم می‌شود: فلات بلند هیمالیا ، جلگه گنگ و شبه جزیره جنوب هند که مناطق مختلف کوهستانی، دره رود خانه‌ای، کویر، دشت و جنگل را در بر می‌گیرد.

هندوستان از نگاه وسعت جغرافيايي يكي از بزرگ‌ترين كشورهاي جهان است و موقعيت سوق‌الجيشي آن به لحاظ دسترسي به آب‌هاي آزاد و قرار گرفتن آن در حد فاصل آسياي جنوب غربي و آسياي شرقي حايز اهميت مي‌باشد و منابع مواد معدنی هند شامل زغال ‌سنگ ، آهن، منگنز، میکا، بوکسیت، تیتانیوم، کرومیت، گاز طبیعی، الماس، نفت خام، سنگ آهک، توریوم می‌باشد.

هندوستان با داشتن جمعيتی حدود (1,354,051,854) یک میلیارد و سه صد و پنجاه میلیون پنجاه و یک هزار و هشتصد و پنجاه و چهار تن پس از چین پر نفوذ ترین کشور جهان می باشد :

هندوستان از نگاه اقتصادی چهارمين اقتصاد بزرگ جهان می باشد و با رشد اقتصادی متوسط بالاتر از 8 درصد به يک قدرت بزرگ اقتصادی تبديل شده است.

هندوستان با نیروی انسانی انبوه، یکی از مرجح ترین و مطلوبترین مقصدها برای سرمایه گذاری مستقیم خارجی محسوب می‌شود؛ هند در فناوری اطلاعات و دیگر حوزه‌ها از قبیل قطعات اتومات و خودکار، محصولات شیمیایی، پوشاک، دواسازی و جواهرات توان بالایی دارد.

روی همرفته هندوستان در حال حاضر با داشتن بیش از 270 دانشگاه معتبر 11831 کالج و مرکز آموزش عالی و 700 مرکز تحقیقات علمی مقام نخست را در بین کشورهای در حال توسعه و مقام پنجم را در سطح جهان دارا می باشد. رشد علمی هند به گونه ای است که این کشور در حال حاضر در زمره قدرت اول تحقیقات جهان به شمار می آید.

آنچه به صورت فشرده در مورد هندوستان پیشکش حضور شما عزیزان شد در واقع نشان دهنده اهمیت این کشور قدرتمند جهان برای افغانستان می باشد.

در کنار این هندوستان یکی از قدرتهای هسته ای جهان و حریف سرسخت پاکستان؛ کشوری که از بدو تولد تا کنون افغانستان را به دید یک دشمن دیده ، به وسیله مزدوران خویش از هیچ نوع جنایت دریغ نورزیده و این اعمال خصمانه اش در قبال کشور عزیز ما افغانستان ادامه داده است.

روی همرفته پس از رویکار آمدن حکومت موقت در افغانستان تا اکنون کشور هندوستان به عنوان یکی از همکاران خوب منقطه ای افغانستان دست کم دو میلیارد دالر را برای افغانستان در بخش های گوناگون هزینه کرده است که نمونه های آشکار آن ساخت بند آبگردان سلماء که به بهره برداری سپرده شده ، اعمار تعمیر جدید پارلمان ، کمک چندین فروند هلی کوپتر و تجهیزات نظامی ، ساخت بلند ترین پرچم کشور بر فراز تپه وزیر محمد اکبر خان ، کمک صدها عراده بس های تاتا و بیش از چهار صد پروژه متوسط و کوچک دیگر که از سوی هندوستان در زیر کار قرار دارد، می باشد.

بناءً فرآیند دوستی با هند از یکسو می تواند پاکستان را تحت تاثیر قرار داده ، تأدیب کند و از جانب دیگر بزرگترین بازار برای صادرات و واردات اموال بازرگانان کشور باشد چون با اعمار بندر چابهار میزان داد و ستد با بندر کراچی به شدت پائین خواهد آمد.

د دعوت رسنیز مرکز ملاتړ وکړئ
له موږ سره د مرستې همدا وخت دی. هره مرسته، که لږه وي یا ډیره، زموږ رسنیز کارونه او هڅې پیاوړی کوي، زموږ راتلونکی ساتي او زموږ د لا ښه خدمت زمینه برابروي. د دعوت رسنیز مرکز سره د لږ تر لږه $/10 ډالر یا په ډیرې مرستې کولو ملاتړ وکړئ. دا ستاسو یوازې یوه دقیقه وخت نیسي. او هم کولی شئ هره میاشت له موږ سره منظمه مرسته وکړئ. مننه

د دعوت بانکي پتهDNB Bank AC # 0530 2294668 :
له ناروې بهر د نړیوالو تادیاتو حساب: NO15 0530 2294 668
د ویپس شمېره Vipps: #557320 :

Support Dawat Media Center

If there were ever a time to join us, it is now. Every contribution, however big or small, powers our journalism and sustains our future. Support the Dawat Media Center from as little as $/€10 – it only takes a minute. If you can, please consider supporting us with a regular amount each month. Thank you
DNB Bank AC # 0530 2294668
Account for international payments: NO15 0530 2294 668
Vipps: #557320

Leave A Reply