وحشت صریح عملیات الفتح

0 556

وحشت صریح عملیات الفتح؛

طالبان در ده روز اخیر، مسوولیت شهادت ۶۲۹ تن را به دوش گرفته اند

طالبان در حالی که مذاکرات صلح به شدت آن ادامه داشت، به روز یازدهم اپریل عملیات بهاری تحت نام «الفتح» را اعلام و یکبار دیگر به وحشت شان مُهر صحه گذاشتند.
این عملیات با حملات راکتی بر میدان هوایی بگرام آغاز شد و همزمان در حدود ۳۰ ولایت عملیات‌های چریکی و در اندک موارد حملات جبهه‌یی را راه اندازی کردند. سرخط در اینجا با جمع‌آوری تمامی اعلامیه‌های مطبوعاتی طالبان در باره حملات و وحشت آنان در سراسر کشور، ارقام تلفات را جمع‌آوری کرده است.
براساس یافته‌های سرخط؛ طالبان در روز اول عملیات الفتح در مجموع مسوولیت ۹۳ حمله را بر عهده گرفته و مدعی شده اند که بیش از صد نیروی امنیتی و دفاعی را شهید و زخمی ساخته اند. در لابلای این اعلامیه‌های مطبوعاتی گروه طالبان گفته شده که در این عملیات پانزده وسیله نقلیه شامل تانک هاموی و لاری‌های اکمالاتی را منهدم ساخته اند.
در روز دوم نیز طالبان مسوولیت ۱۰۵ حمله بر نیروهای امنیتی و دفاعی را بر عهده ګرفته و مدعی شده اند که ۲۲۳ نیروی امنیتی و دفاعی را شهید، ۱۰۶ تن دیګر را زخمی ساخته و ۲۱ وسیله نقلیه را منهدم کرده اند.
در روز سوم نیز در مجموع ۳۸ حمله بر نیروهای امنیتی و دفاعی از جانب طالبان صورت ګرفته و طالبان در اعلامیه‌های شان مدعی شده اند ۱۱۳ نفر را شهید و ۲۸ تن دیګر را زخمی ساختند. ضمناً هشت وسیله نقلیه شامل هاموی و موترهای اکمالاتی از بین رفته است.
به این ترتیب در ۱۰ روز اول عملیات الفتح طالبان، در مجموع ۲۷۱ حمله بر قرار‌گاه‌ها و پوسته‌های نیروهای امنیتی و دفاعی صورت گرفته و طالبان مدعی شده اند که در این حملات ۶۲۹ نیروی امنیتی و دفاعی را شهید، ۲۰۲ تن دیگر را زخمی، چهار سرباز امریکایی جان باخته و ۹۱ وسیله نقلیه شامل تانک‌های زرهی، لاری‌های اکمالاتی و انوع دیگر را از بین برده اند.
البته این رقمی است که طالبان آن را ګزراش داده و کُل رویدادهای امنیتی در کشور را دربر نمی‌گیرد، از اینرو احتمال قوی وجود دارد که بسیاری رویدادهای دیگر هنوز از پخش باز مانده است.
اما حکومت افغانستان به پخش و نشر این اخبار جنبه تبلیغاتی داده و می‌گوید، طالبان مبالغه کرده و دروغ می‌گویند. محمد زبیر عارف؛ از سخنگویان وزارت دفاع ملی در تماس با سرخط می‌گوید: «وزارت دفاع ملی این ادعای طالبان را تائید نمی‌کند. طالبان توان جنگ جبهه‌یی را نداشته و به پروپاگند می‌پردازند. آنان قصد داشتند که بر مراکز شهرها و شاهراه‌ها حمله کنند، اما به هدف نرسیدند. حکومت در امر اطلاع رسانی دقیق متعهد بوده و در بازتاب ارقام دقیق تلفات دشمن مبالغه نمی‌کنیم. در ظرف 24 ساعت اخیر بیشتر از ۱۵۰ طالب در جنګ کشته و بیشتر از ۶۰ تن دیگر شان زخمی شده اند. این خود شکست این گروه در جنگ بوده؛ ولی تلاش شان بر اینست که این صدمه بزرگ را جبران نمایند.»
توقع می‌رفت با آغاز و جریان مذاکرات صلح میان ایالات متحده امریکا و طالبان؛ شعله جنگ فروکش کند، ولی آن چنانی که مشهود است، چنین نبوده و برعکس سنگرهای جنگ داغ‌تر گردیده است. متاسفانه این نکته نشان می‌دهد، با آنکه صلح حالا یک خواست نه بل به یک نیاز اساسی جامعه ما مبدل شده، طالبان آن را از نظر انداخته و در عوض به سوی جنگ چنان شتابان بوده که در هژده سال اخیر سابقه نداشته است.
این در زمان کوتاه ناممکن به نظر می‌رسد تا گروه دهشت افگنی که برای هژده سال از جریان سیاسی دور بوده و به مبارزه غیرمشروع مسلحانه پرداخته، به این زودی به اهمیت صلح پی ببرد. متاسفانه این گروه در همچو شرایط به چنگ بیشتر تاکید داشته و به این نظر است که از طریق جنگ و خونریزی می‌توان به هدف رسید.
ارقامی از شهدا، زخمی‌ها و همچنان خسارات مالی که در بالا ذکر شد، گوشه‌ای از بدبختی‌های موجود را بیان می‌کند و بدترین‌های آن از چشم دور مانده است. مسوولیت بخش بزرگ این فاجعه به دوش گروهی است که سال‌ها بر سرنوشت مردم حاکم بوده و در هژده سال پسین نیز از مردم بی گناه قربانی گرفته است، جان‌ها را گرفت، مردم را بی خانمان کردند و ده‌ها خیانت دیگر را مرتکب شدند.
این مساله بیانگر آن است که طالبان گروه وحشی و یاغی بوده و با برداشت اشتباهی که از اسلام دارد، به ارزش‌های انسانی و اسلامی پایبند نبوده و همه آن را زیر پا کرده است.
به این ترتیب، متاسفانه هنوز هم هیچ امیدی به نتیجه گرفتن زودهنگام از این مذاکرات وجود ندارد، مگر اینگه به زودی و بدون هیچ توقف و درنگی بر آتش بس حتمی و فراگیر توافق صورت گیرد.

د دعوت رسنیز مرکز ملاتړ وکړئ
له موږ سره د مرستې همدا وخت دی. هره مرسته، که لږه وي یا ډیره، زموږ رسنیز کارونه او هڅې پیاوړی کوي، زموږ راتلونکی ساتي او زموږ د لا ښه خدمت زمینه برابروي. د دعوت رسنیز مرکز سره د لږ تر لږه $/10 ډالر یا په ډیرې مرستې کولو ملاتړ وکړئ. دا ستاسو یوازې یوه دقیقه وخت نیسي. او هم کولی شئ هره میاشت له موږ سره منظمه مرسته وکړئ. مننه

د دعوت بانکي پتهDNB Bank AC # 0530 2294668 :
له ناروې بهر د نړیوالو تادیاتو حساب: NO15 0530 2294 668
د ویپس شمېره Vipps: #557320 :

Support Dawat Media Center

If there were ever a time to join us, it is now. Every contribution, however big or small, powers our journalism and sustains our future. Support the Dawat Media Center from as little as $/€10 – it only takes a minute. If you can, please consider supporting us with a regular amount each month. Thank you
DNB Bank AC # 0530 2294668
Account for international payments: NO15 0530 2294 668
Vipps: #557320

Leave A Reply