ارتباط مصرف انتی‌بیوتیک با سرطان روده

0 1,156

پژوهش تازه‌ای در بریتانیا از رابطه میان مصرف انتی‌بیوتیک‌ها و خطر ابتلا به بیماری سرطان‌های مشخص پرده برداشته و نشان داده است که مصرف انتی‌بیوتیک‌ها سبب افزایش خطر سرطان روده شده می‌تواند.

نتیجه گیری پژوهش جدید حاکی است که مصرف انتی‌بیوتیک‌ها سبب از بین رفتن باکتریاهای موثر در روده‌ها شده و زمینه را برای گسترش و افزایش باکتریاهای مضر در محیط روده مساعد می‌کند؛ باکتریاهایی که ممکن سرطان‌زا باشند.

در این پژوهش اطلاعات ۱۱.۳ میلیون نفر بین سال‌های ۱۹۸۹ تا ۲۰۱۲ میلادی بررسی شده است. جزییات کامل در مورد نوعیت و مقدار دوایی که به این افراد حین مراجعه به داکتر تجویز شده است، بخش اساسی این پژوهش است.

اما تمرکز این مطالعه بالای انتی‌بیوتیک‌هایی بوده است که از طریق دهن مصرف می‌شود و تا کنون در مورد تاثیر انتی‌بیوتیک‌های زرقی بر ترکیب باکتریاهای روده، معلومات اندک و محدودی وجود دارد.

دانشمندان پی بردند که ۷۰ درصد افراد شامل در مطالعه که مبتلا به سرطان روده بوده اند، به مقدار و تکرر بیشتر از سایر گروه‌های شامل در این مطالعه، انتی‌بیوتیک مصرف می‌کرده اند.

مصرف انتی‌بیوتیک‌ها در جهان افزایش یافته است، طوریکه از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۰ با ۳۵ درصد افزایش به ۷۰ میلیارد دوز در یک سال رسیده است. یعنی برای هر انسان ده دوز انتی‌بیوتیک در سال تجویز شده است.

افزایش مصرف انتی‌بیوتیک‌ها به ویژه تجویز نابجا و غیرضروری آن مشکل مقاومت دوایی را نیز ایجاد کرده است که مایۀ نگرانی جدی دانشمندان شده است.

سازمان جهانی صحت، مقاومت در برابر انتی‌بیوتیک را “بزرگترین تهدید صحت جهانی و امنیت غذایی” عنوان کرده است که منجر به مشکل ساختن درمان شمار زیاد بیماری‌ها به ویژه سینه و بغل، توبرکلوز، سوزاک و محرقه شده است.

د دعوت رسنیز مرکز ملاتړ وکړئ
له موږ سره د مرستې همدا وخت دی. هره مرسته، که لږه وي یا ډیره، زموږ رسنیز کارونه او هڅې پیاوړی کوي، زموږ راتلونکی ساتي او زموږ د لا ښه خدمت زمینه برابروي. د دعوت رسنیز مرکز سره د لږ تر لږه $/10 ډالر یا په ډیرې مرستې کولو ملاتړ وکړئ. دا ستاسو یوازې یوه دقیقه وخت نیسي. او هم کولی شئ هره میاشت له موږ سره منظمه مرسته وکړئ. مننه

د دعوت بانکي پتهDNB Bank AC # 0530 2294668 :
له ناروې بهر د نړیوالو تادیاتو حساب: NO15 0530 2294 668
د ویپس شمېره Vipps: #557320 :

Support Dawat Media Center

If there were ever a time to join us, it is now. Every contribution, however big or small, powers our journalism and sustains our future. Support the Dawat Media Center from as little as $/€10 – it only takes a minute. If you can, please consider supporting us with a regular amount each month. Thank you
DNB Bank AC # 0530 2294668
Account for international payments: NO15 0530 2294 668
Vipps: #557320

Leave A Reply