شماری از طالبان خسته از جنگ اند و به صلح روی می آورند

توفیق عظیمی

0 779

طالبان بیش از دو نیم دهه جنگ را به فرمان بیگانگان انجام دادند و هر عمل غیر انسانی و اسلامی خود را توجیه دینی نمودند. حتی انتحار و انفجار را که در آن اطفال ، زنان و در کل افراد ملکی جان های خود را در اثر وقوع آن از دست داده و میدهند آن را عمل استشهادی دینی می دانند در حالی که ریختن خون مسلمان به ناحق حرام است.این گروه حتی فعلاً که پروسه صلح به شدت جریان دارد و داخل پیمان صلح با آمریکا می باشد مطابق به آن باید خشونت ها را کاهش دهد ولی بیش از هر زمان دیگر جنگ و خشونت ها را افزایش داده اند.

 افزایش خشونت ها علیه مردم و نیروهای امنیتی افغانستان در حالی صورت میگیرد که این گروه از سیاست های صلح جویانه حکومت استفاده سوء نموده و به تحقق اعمال غیر انسانی خود به دستور بیگانگان ادامه میدهند. ادامه خشونت ها از سوی طالبان در حالی که دیگر نیرو های خارجی در جبهات جنگی حضور ندارند و عملاً از تعداد شان به هزاران تن کم شده است و قرار است تا یک سال دیگر همه آنها افغانستان را ترک بگویند هنوز هم جریان دارد.البته با این تفاوت که دیگر این گروه علیه خارجیان نه که علیه نیرو های امنیتی افغان می جنگند.

 که هیچ بهانه و منطق برای ادامه جنگ وجود ندارد زیرا در گذشته این گروه برای آن می جنگیدند که نیرو های خارجی در افغانستان حضور دارند اما حالا که این نیرو های در خارج آمادگی برای خروج از افغانستان هستند این گروه جنگ را علیه نیرو های امنیتی افغان ادامه میدهند. با اعلام قطع جنگ از سوی این گروه علیه نیرو های خارجی و ادامه جنگ علیه نیرو های افغانی بیش از هر زمان دیگر چهره بیگانه پرستی این گروه برای تمامی مردم افغانستان آشکار شده است . تداوم سیاست بیگانه پروری گروه طالبان و جنگیدن به نیایت از کشور های بیگانه حتی در صفوف جنگی این گروه تاثیر بسزای خود را داشته است .

 دیگر گروه طالبان از آن انسجام فکری و تشکیلاتی که قبلاً برخوردار بودند برخوردار نیستند و تنها کسانی با این گروه باقی مانده اند که به واسطه پول میدان های جنگ را گرم نگه میدارند. اخرین گزارش ها می رساند که شگاف ها عمیق میان جنگجویان و فرماندهان نظامی با فرماندهان سیاسی این گروه برای این که چرا علیه نظام میجنگند ایجاد شده است. زیرا خیلی از جنگجویان و فرماندهان نظامی دیگر دلیل برای ادامه جنگ نمی بینند و وقتی از سوی رهبری نظامی بالای شان فشار وارد میشود تا به اقدامات مخربانه دست بزنند دست از همکاری با رهبری برداشته و با بدنه دولت یکجا می شوند. در تازه ترین مورد مقامات در شورای عالی صلح می گویند که دها گروپ مسلح طالبان بعد از درک حقانیت و سیاست های صلح جویانه دولت جمهوری اسلامی افغانستان در طی دو ماه گذشته در ولایات کنر ، ننگرهار ، لغمان، لوگر، پکتیا، هرات ، بادغیس، زابل ، جوزجان، فاریاب و سرپل  که تعداد شان به بیش از 600 تن میرسد از دست از جنگ و برادر کشی برداشته سلاح دست داشته شانرا به زمین گذاشته اند و به جانب دولت افغانستان پیوسته اند.

 در این گزارش آمده است که فرماندهان نظامی این گروه ها در گفتگو های شان با رسانه ها اذعان کرده اند که از جنگ و ویرانی خسته شده اند و حالا برای شان حقانیت دولت جمهوری اسلامی افغانستان واضیح شده و دیگر خواهان تداوم جنگ و ویرانی به دستور بیگانگان نمی باشند ، آنها در گفتگو های خود همچنان بیان داشته اند ما فکر می کردیم که برای کشور جهاد می کنیم ولی حالا که دیگر نیرو های خارجی در جبهات وجود ندارند و در حال خروج هستند حکومت افغانستان نیز به تعهدات خود عمل کرده میرود دلیل بر جنگیدن وجود ندارد ولی فرماندهان بزرگ ما در شورای رهبری همچنان به ادامه جنگ با دولت تاکید میکنند که هیچ نوع دلیل منطقی وجود ندارد که با افغان های خود ما ادامه جنگ بدهیم. این فرماندهان و جنگجویان نیز بیان داشته اند که جنگ از سوی استخبارات پاکستان بر کشور ما تحمیل شده است و برای این که پاکستان به اهداف خود برسد استخبارات پاکستان برای ما در آن سوی خط فرضی دیورند آموزش های نظامی داده است و همین طور پایگاه های امن را در اختیار ما گذاشته اند و جبهات ما نیز از همانجا تمویل و تجهیز می شدند حتی بسیار از طالبان از سوی ملا های پاکستانی شستشوی مغزی می شوند و به اهداف خاص مورد  استفاده قرار می گیرند.ملا بشیر احمد فرمانده 50 نفری گروه طالبان که در این اواخر به دولت پیوسته است در گفتگو خود با رسانه ها بیان داشته است ما خواهان امنیت و بازسازی منطقه زیرکوه شیندند هستیم تا زمینه کار برای ما ها ایجاد شود و زندگی عادی خود را  ادامه دهیم. داکتر نعمت الله یکی دیگر از این فرماندهان نظامی طالبان در ولسوالی گرزیوان ولایت فاریاب اظهار داشته است .

 برای ما واضیح شد که عملکرد طالبان خلاف دین مقدس اسلام و انسانیت بود، ظلم  و ستم که بالای مردم و اهالی منطقه از سوی رهبری دستور داده میشد درد آورد بود. پیوستن فرماندهان نظامی و جنگجویان این گروه در حالی شدت گرفته است که بعد از توافق نامه صلح طالبان با آمریکا دولت افغانستان متعهدانه به تعهدات خود عمل نموده  و تا کنون بیش از 4000 هزار زندانی طالبان را از زندانهای افغانستان رها کرده است. اما طالبان تاکنون همواره تعهد شکنی نموده و حتی با رهایی زندانیان خود نیرو های امنیتی را که در قید آنها است رها نکرده اند.

 بلکه همزمان با رهایی زندانیان شان به افزایش خشونت ها افزوده اند که این مورد به حقانیت سیاست های صلح جویانه دولت جمهوری اسلامی افغانستان بخاطر تحقق صلح در کشور افزوده و چشم خیلی از طالبان را باز نموده است

د دعوت رسنیز مرکز ملاتړ وکړئ
له موږ سره د مرستې همدا وخت دی. هره مرسته، که لږه وي یا ډیره، زموږ رسنیز کارونه او هڅې پیاوړی کوي، زموږ راتلونکی ساتي او زموږ د لا ښه خدمت زمینه برابروي. د دعوت رسنیز مرکز سره د لږ تر لږه $/10 ډالر یا په ډیرې مرستې کولو ملاتړ وکړئ. دا ستاسو یوازې یوه دقیقه وخت نیسي. او هم کولی شئ هره میاشت له موږ سره منظمه مرسته وکړئ. مننه

د دعوت بانکي پتهDNB Bank AC # 0530 2294668 :
له ناروې بهر د نړیوالو تادیاتو حساب: NO15 0530 2294 668
د ویپس شمېره Vipps: #557320 :

Support Dawat Media Center

If there were ever a time to join us, it is now. Every contribution, however big or small, powers our journalism and sustains our future. Support the Dawat Media Center from as little as $/€10 – it only takes a minute. If you can, please consider supporting us with a regular amount each month. Thank you
DNB Bank AC # 0530 2294668
Account for international payments: NO15 0530 2294 668
Vipps: #557320

Leave A Reply