فروش پاسپورت از سوی قبرس به اتباع سایر کشورها

سید جمال اخگر

0 664

اسناد های فاش شده نشان می دهد که برنامه “پاسپورت” قبرس ، به چهره های سیاسی ” آسیب پذیر فساد ”  اجازه می دهد تا تابعیت اتحادیه اروپا را خریداری کنند.

منبع : الجزیره

نویسنده : واحد تحقیقی الجزیره

برگردان :  سید جمال اخگر

اسناد محرمانه زیادی دولت قبرس که  به دست واحد تحقیقاتی الجزیره به نام (روزنامه قبرس) افتاده است ، نشان می دهد که ده ها تن از مقامات عالی رتبه و خانواده های آنها از اواخر سال 2017 الی اواخرسال 2019 ، به اصطلاح “پاسپورت های طلایی” را از قبرس خریداری کرده اند.

در میان کسانی که برای هر گذرنامه مبلغ 2.5 میلیون دالر هزینه کرده اند ، سیاستمداران چندین کشور ، اعضای هییت مدیره شرکت های دولتی و برادر نخست وزیر اسبق لبنان نیز شامل اند .

 این مقامات، به نام افراد سیاسی در معرض خطر فساد یا (Politically Exposed Person ) یاد می شود ، آنها در سطح بین المللی به عنوان گروهی از افراد شناخته می شوند که خود یا اعضای خانواده آنها مقام دولتی در اختیار داشته و در معرض خطر فساد  بیشتر قرار داشته باشند.

 این افشاگری یک روز پس از آن صورت گرفت که واحد تحقیقاتی الجزیره فاش کرد که قبرس پاسپورت ها را به محکومین جنایتکار و فراری از قانون فروخته است.

 به دنبال این خبر وزارت داخله قبرس به روز یکشنبه با صدور بیانیه ی اعلام کرد که اطلاعات منتشر شده، مورد بررسی قرار می گیرند. و افزود که  تغییرات اساسی در برنامه سرمایه گذاری را قبلاً طی سالهای اخیر ایجاد کرده است.

میر رحمن رحمانی

یکی از اشخاص که ازین پاسپورت ها را خریداری کرده است ، میر رحمن رحمانی، رییس ولسی جرګه افغانستان است که نه تنها تابعیت قبرس را برای خود ، همسر و سه دخترش خریداری کرده است بلکه پاسپورت های خانوادگی را برای ایالات سنت کیتس و نوویس کشور کارایب تهیه کرده است.

رحمانی جنرال پیشین نظامی است که  اکنون به یک تاجر بسیار موفق که اداره قرار داد های سوخت و حمل و نقل دولت افغانستان و ارتش ایالات متحده را در اختیار دارد ، مبدل شده است.

انتخاب وی به عنوان رئیس ولسی جرګه ، با دعوا و کشمکش همراه شد زیرا مخالفین وی را به تقلب در انتخابات متهم کردند.

دو مقام دیگر که ازین پاسپورت های طلایی خریدند ،فم فو کوک ، نماینده شهر هوشی مین در کنگره ویتنامی و ایگور روا روسی معاون پیشین وزرات توسعه و اقتصاد میباشند.

لور بریلود ، افسر ارشد سیاست گذاری از سازمان غیردولتی ضد فساد شفافیت بین المللی به الجزیره گفت: اشخاص مانند رحمانی ، کووک و روا اغلب کلیدهای مبلغ هنگفت پول مالیه دهندگان را دارند.

بریلود به الجزیره گفت: “آنها به منابع عمومی دسترسی دارند ، می توانند روی قرار داد های دولتی تکیه کنند و در موقف تصمیم گیری قرار گیرند ، از همین رو این یک ریسک مالی بالا را نشان می دهد که آنها یا خود در فساد دخیل شده اند و یا در حال فاسد ساختن دیگران هستند” .

این اسناد خلاف کاری هیچ یک ازین اشخاص را ثابت نمی کند اما سؤالهای جدی را مطرح می كنند كه چرا كسی كه در كشور خود به او موقف داده شده است می خواهد تابعیت دوم را برای خود یا خانواده خود خریداری کند. علاوه بر این ، در چندین مورد ، این سؤال مطرح می شود كه چگونه این مقامات حداقل 2.5 میلیون دالر را که مشروط به سرمایه گذاری در اقتصاد قبرس است ، هزینه کرده اند.

نیگل گولد دیویس ، عضو ارشد انستیتیوت بین المللی امور استراتژیک انگلیس گفت: “در بسیاری از کشورها ، تنها با داشتن روابط غیرقانونی می توان ثروت زیادی کسب کرد.”

 به گفته گولد دیویس ، دلیل  این که مقامات بعداً برای به دست آوردن تابعیت دومی یا حتی سومی تلاش می کنند ، حفظ ثروت های است که طی سالیان بدست آورده اند.

 وی با اشاره به قبرس افزود: “وقتی آنها این مبلغ پول را از طریق انواع ارتباطاتی که ما آنها را بسیار مشکل می دانیم به دست آوردند ،  آنها دارایی های شان را از کشورهای که از حاکمیت قانون برخوردار هستند به جا های امن انتقال می دهند .

د دعوت رسنیز مرکز ملاتړ وکړئ
له موږ سره د مرستې همدا وخت دی. هره مرسته، که لږه وي یا ډیره، زموږ رسنیز کارونه او هڅې پیاوړی کوي، زموږ راتلونکی ساتي او زموږ د لا ښه خدمت زمینه برابروي. د دعوت رسنیز مرکز سره د لږ تر لږه $/10 ډالر یا په ډیرې مرستې کولو ملاتړ وکړئ. دا ستاسو یوازې یوه دقیقه وخت نیسي. او هم کولی شئ هره میاشت له موږ سره منظمه مرسته وکړئ. مننه

د دعوت بانکي پتهDNB Bank AC # 0530 2294668 :
له ناروې بهر د نړیوالو تادیاتو حساب: NO15 0530 2294 668
د ویپس شمېره Vipps: #557320 :

Support Dawat Media Center

If there were ever a time to join us, it is now. Every contribution, however big or small, powers our journalism and sustains our future. Support the Dawat Media Center from as little as $/€10 – it only takes a minute. If you can, please consider supporting us with a regular amount each month. Thank you
DNB Bank AC # 0530 2294668
Account for international payments: NO15 0530 2294 668
Vipps: #557320

Leave A Reply