آیا سفر عمران خان بن بست گفتگو های قطر را شکست؟

توفیق عظیمی

0 839

 با سفر عمران خان نخست وزیر پاکستان به کابل امید واری ها برین است تا فصل نوی در روابط دو کشور ایجاد شود.پاکستانی ها قبلا در سفر دکتر عبدالله عبدالله رئيس شورای مصالحه ملی به عنوان حسن نیت، سهولت های چشمگیری برای تاجران و توزیع ویزا به متقاضیان سفر به پاکستان ایجاد نمودند که دولت افغانستان از آن استقبال نمود.

با آنکه در گذشته از عمران خان صدراعظم پاکستان دعوت شده بود تا در یک فرصت مناسب به کابل بیاید، انتخاب این مقطع زمانی به گفته خودش به دلیل شدت خشونت ها با وجود گفتگوهای صلح دوحه به گونه ای بی پیشینه ای افزایش یافته است که او را وادار به این سفر کرد.

با این وجود دیده می‌شود،دلایل دیگر هم است که صدراعظم عمران خان راهی کابل می‌شود.پیروزی بایدن و روی کار آمدن دموکرات ها فرصتی جدیدی برای جاه بجای موقعیت استراتژیک پاکستان رقیب سنتی هند در منطقه.عمده ترین نگرانی پاکستان توازن قوا با هند است. که در دور ریاست جمهوری ترامپ تقریبا پاکستان به حاشیه رفته بود.

عمران خان سفرش به کابل را آرزوی پنجا ساله اش خواند. دیدگاه مشترک در پیوند به صلح افغانستان و منطقه،همکاری دو طرف برای توسعه اقتصادی و بازگشت مهاجران توافقی که آقای اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان با عمران خان امضا کردند.

او در نشست خبری با رئیس جمهور گفت میخواهم به مردم افغانستان اطمینان بدهم هر چه در توان دارم برای پایان خشونت ها در افغانستان انجام دهم.

ایا واقعا پاکستان در تعهداتش صادق است؟

در گذشته چنین صداقتی دیده نشده است.از گذشته سیاست پاکستان در قبال افغانستان دوگانه بوده است.میان عمل و تعهد پاکستانی ها تناقض وجود دارد.عمران خان با سفرش به کابل با توافقی که در پیوند به صلح با آقای غنی انجام دادند،امیدوار است این توافق نقطه آغاز همکاری میان واشنگتن و اسلام آبادباشد.

به باور تحلیل گران روابط امریکاه و پاکستان در دوره بایدن در صورتی سیر مثبت خواهد داشت که ادامه روند صلح افغانستان به آتش بس دایمی و جامع میان دولت افغانستان و طالبان بیانجامد.

اگر مذاکرات صلح دوحه از خط خارج شود و نبردها دوباره شعله ور شود ،روابط امریکاه و پاکستان ضربه بزرگی خواهد دید.در چنین سناریویی دولت بایدن از افغانستان حمایت خواهد کرد و احتمالا فشار بیشتری به پاکستان وارد خواهد کرد تا طالب ها را متقاعد کند به خصومت ها پایان دهند.

 پاکستانی ها در هر صورت در صدد جلب امریکاه اند. امیدواری ها بر این است اینبار اسلام آباد در تعهداتش صادق باشد.

د دعوت رسنیز مرکز ملاتړ وکړئ
له موږ سره د مرستې همدا وخت دی. هره مرسته، که لږه وي یا ډیره، زموږ رسنیز کارونه او هڅې پیاوړی کوي، زموږ راتلونکی ساتي او زموږ د لا ښه خدمت زمینه برابروي. د دعوت رسنیز مرکز سره د لږ تر لږه $/10 ډالر یا په ډیرې مرستې کولو ملاتړ وکړئ. دا ستاسو یوازې یوه دقیقه وخت نیسي. او هم کولی شئ هره میاشت له موږ سره منظمه مرسته وکړئ. مننه

د دعوت بانکي پتهDNB Bank AC # 0530 2294668 :
له ناروې بهر د نړیوالو تادیاتو حساب: NO15 0530 2294 668
د ویپس شمېره Vipps: #557320 :

Support Dawat Media Center

If there were ever a time to join us, it is now. Every contribution, however big or small, powers our journalism and sustains our future. Support the Dawat Media Center from as little as $/€10 – it only takes a minute. If you can, please consider supporting us with a regular amount each month. Thank you
DNB Bank AC # 0530 2294668
Account for international payments: NO15 0530 2294 668
Vipps: #557320

Leave A Reply