قدرت شناخت حق و باطل

شمس حقجو

0 2,265

افغانستان از چندین دهه در آتش جنگ تباه کن و مصیبت بار می سوزد ، قربانیان این جنگ خانمان سوز صرف افغان ها هستند ،باالخصوص در 19 سال اخیر جنگ در افغانستان به حالت اسفناک وخونبار خود رسیده است . به هیچ نوع ارزشهای دینی و اسلامی ، اماکن مقدسه ، و معیارهای ملی احترام نمی شود،این جنگ تباکن تحمیلی که از سوی بیگانگان و دشمنان اسلام در افغانستان سازماندهی شده صبر مردم را تا آخرین رمق حیات لبریز نموده و هر روز از هر دو جانب به ده ها طفل ، جوان ، و پیران سالخورده در این جنگ ها کشته می شوند و به شهادت میرسند ، مادران بی فرزند ، و فرزندان یتیم و صدها جوان از وطن آواره مجبور به ترک کشور می شوند.

بدون شک قربانیان اصلی جنگ جاری در افغانستان مردم ملکی و انسانهای بی گناه اند . در این جنگها از وسایلی مانند انتحار ،انفجاروغیره اعمال نادرست و غیر شرعی استفاده میشود ، که به هیچ وجه توجیه شرعی و اسلامی ندارد چنانچه الله متعال می فرماید.

یا ایها الذین امنوا ان تتقوالله یجعل لکم فرقانا و یکفرعنکم سیاتکم ویغفرلکم والله ذو الفضل العظیم .

“سوره انفال آیه 92” .

ترجمه: ای کسانیکه ایمان آورده اید اگر از خدا پروا دارید برای شما نیروی تشخیص گناهانتان را از شما می زداید و شما را می آمرزد و خدا دارای بخشش بزرگ است .

این جمله کوتاه پرمعنا یکی از مهمترین مسائل سرنوشت ساز انسان را بیان کرده و آن اینکه در مسیری الهی که انسان به سوی پیروزی ها میرود همیشه پرتگاه ها و بیراهه هایی وجود دارد که اگر آنها را به خوبی نبیند و نشناسد وپرهیز نکند چنان سقوط میکند که اثری از او باقی نمی ماند .

در این راه مهمترین مسئله شناخت حق وباطل ، شناخت نیک و بد ، شناخت دوست و دشمن شناخت مفید و زیان بخش و شناخت عوامل سعادت و بدبختی است .

اما کمی دقت پیوند میان این دو را روشن می سازد . اولا عقل انسان به قدرکافی برای درک حقایق آماده است ولی پرده هایی از حرص و طمع و شهوت خود بینی و عشق های افراطی به مال وزن و فرزند جاه و مقام همچون دود سیاهی در مقابل دید عقل آشکار می گردد و یا مانند غبار غلیظی فضای اطراف را می پوشاند و پیداست که در چنین شرایط ناگوار که طالبان تا هنوز در برابر ملت مجاهد و شهید پرور جنگ را تحت نام جهاد به دستور شبکه های تروریستی و استخباراتی دشمنان این سرزمین آغاز نموده و تا هنوز ادامه دارد .

گروه طالبان باید چهره حق و باطل را بنگرد اما اگر با آب تقوا این غبار زدوده شود و این دود سیاهی وتاریک از میان برود دیدن چهره حق آسان است .

ثانیا میدانیم که هر کمالی در هر جا وجود دارد پرتوی از کمال حق است و هر قدر انسان به خدا نزدیک ترشود پرتو نیرومند تری از آن کمال مطلق در وجود او انعکاس خواهد یافت.

طوری که خداوند “ج” میفرماید : انا عرضنا الامانة على السموات والأرض والجبال في بین ان یحملنها واشفقن منها وحملها الانسان انه کان ظلوما جهولا (سوره احزاب آیه 72) .

ترجمه به تحقیق ما امانت (خویش) را بر آسمانها و زمین و کوهها عرضه داشتیم که نپذیرفتند آن را بر دارند ، واز آن ترسیدند ، وانسان آن را برداشت ، بی گمان او ستمگر نادان است .

بنآ قتل ناحق و جنگ بی مفهوم در کشور اسلامی ما افغانستان مسلمان صبغه شرعی و دینی نداشته حرام و ناجایز می باشد امیدواریم دوستان و برادران ناراضی ما از قرآن کلام مقدس الهی الهام گرفته از جنگ و خونریزی که باعث خشم و غضب خداوند “ج” و رسول او میشود بپرهیزند .

د دعوت رسنیز مرکز ملاتړ وکړئ
له موږ سره د مرستې همدا وخت دی. هره مرسته، که لږه وي یا ډیره، زموږ رسنیز کارونه او هڅې پیاوړی کوي، زموږ راتلونکی ساتي او زموږ د لا ښه خدمت زمینه برابروي. د دعوت رسنیز مرکز سره د لږ تر لږه $/10 ډالر یا په ډیرې مرستې کولو ملاتړ وکړئ. دا ستاسو یوازې یوه دقیقه وخت نیسي. او هم کولی شئ هره میاشت له موږ سره منظمه مرسته وکړئ. مننه

د دعوت بانکي پتهDNB Bank AC # 0530 2294668 :
له ناروې بهر د نړیوالو تادیاتو حساب: NO15 0530 2294 668
د ویپس شمېره Vipps: #557320 :

Support Dawat Media Center

If there were ever a time to join us, it is now. Every contribution, however big or small, powers our journalism and sustains our future. Support the Dawat Media Center from as little as $/€10 – it only takes a minute. If you can, please consider supporting us with a regular amount each month. Thank you
DNB Bank AC # 0530 2294668
Account for international payments: NO15 0530 2294 668
Vipps: #557320

Leave A Reply