ضرورت و اهمیت صلح

توفیق عظیمی

0 1,080

  دین مقدس اسلام دین اعتدال است و هر کس را به امن، صلح و اصلاح ذات البین دعوت می نماید. کلمه صلح که در عربی از ماده(صلح) گرفته شده است اهمیت آن در دین به حدی بوده که آن را برای کوچکترین نهاد جامعه انسانی که خانواده می باشد ضروری می شمارد چنانچه در آیات ۱۲۸ سوره نسا با بوجود آمدن منازعه در بین زن و شوهر هدایت میدهد از همین لحاظ صلح در روشنی سنت الهی نیست به همه امور دینوی مهم شمرده شده که دعای حضرت ابراهیم برای شهر مکه درین مورد دلیل قوی و نمونه ای بارز می باشد زیرا نخست خواستار امن آن می شود و در قدم دوم برای رفاه اقتصادی مردم شهر دعا می کند الله (ج) به این مسئله در این آیت قرآن کریم اشاره می کند که مفهوم ترجمه اش چنین است.

به یاد آر هنگامی که ابراهیم عرض کرد: پروردگارا این شهر را محل امن و آسایش قرار ده و اهلش را که ایمان به خدا و روز قیامت آورده اند از انواع روزیها بهره مند ساز.

سیرت زندگی رسول الله از اتفاقات صلح و آوردن صلح مملو است که نمونه های بزرگ آن پایان دادن جنگ و منازعه چند صد ساله میان اقوام اوس و خزرج، میثاق مدینه، حتی صلح حدیبه با مشرکین(که الله(ج) آن را فتح مبین خوانده است) بناْ صلح یک ضرورت مبرم برای تمام امت مسلمه بوده و الله (ج) پیرامون حل منازعه میان مومنان و صلح را خیر و از جمله ضروریات مهم شمرده است واصلاح میان آنان را که در این آیت مبارکه تاکید ورزیده و می فرماید:- ﴿وَإِن طَآئِفَتَانِ مِنَ ٱلۡمُؤۡمِنِينَ ٱقۡتَتَلُواْ فَأَصۡلِحُواْ بَيۡنَهُمَاۖ فَإِنۢ بَغَتۡ إِحۡدَىٰهُمَا عَلَى ٱلۡأُخۡرَىٰ فَقَٰتِلُواْ ٱلَّتِي تَبۡغِي حَتَّىٰ تَفِيٓءَ إِلَىٰٓ أَمۡرِ ٱللَّهِۚ فَإِن فَآءَتۡ فَأَصۡلِحُواْ بَيۡنَهُمَا بِٱلۡعَدۡلِ وَأَقۡسِطُوٓاْۖ إِنَّ ٱللَّهَ يُحِبُّ ٱلۡمُقۡسِطِينَ﴾ [الحجرات: 9]

ترجمه:- و اگر دو گروه از مؤمنان با یکدیگر به جنگ بر خاستند، میان‌شان آشتی برقرار کنید، پس اگر یکی از آن دو بر دیگری تجاوز کرد، با گروه متجاوز بجنگید تا به فرمان الله باز گردد، پس اگر بازگشت، میان آن‌ها به عدالت صلح برقرار کنید، و عدالت پیشه کنید، بی‌گمان الله عادلان را دوست می‌دارد.

مسئله صلح در اسلام مسئله اصیل و ریشه داریست که ارتباط و پیوند ناگسستنی و محکمی در باره جهان زندگی انسان دارد در یک حدیث بخاری شریف که ابوبکر(رض) عنه آن را روایت می کند و می گوید که رسول الله (ص) را بالای منبر دیدم در حالی که حسن ابن علی در کنارش قرار داشت آن حضرت (ص) گاهی به سوی مردم و گاهی به سوی او نگاه می کرد و می فرمود: این فرزند من سردار است و شاید خداوند(ج) به وسیله او میان دو گروه بزرگ مسلمانان صلح و آشتی را برقرار نماید.

با در نظر داشت اهمیت و جایگاه صلح به منظور یک زندگی مسالمت آمیز مردم مسلمان و متدین افغانستان در این شرایط حساس و ناگواری که از ۴ دهه بدینسو در جنگ میسوزد و تشنه صلح و امنیت سراسری در کشور هستند و از اعمال ناروای و تخریب کارانه گروه های تروریستی، از انفجارات، عملیات انتحاری و تعبیه ماین های مقناطیسی رنج می برند خوشبختانه شکست بن بست مذاکرات بین الافغانی میان دولت جمهوری اسلامی افغانستان و گروه طالبان در دوحه قطر جهت تامین صلح و ثبات در کشور که سالها آرزوی دیرینه ملت مظلوم افغانستان می باشد و تمام شخصیت های سیاسی، علمی، علما و روحانیون از شکستن این بن بست استقبال نموده و ادامه این روند را نوید بزرگ برای ملت مسلمان افغانستان دانسته اند. مردم افغانستان یک بار دیگر از طالبان می خواهند تا از خشونت و جنگ های بی هدف که خلاف موازین اسلامی می باشد دست کشیده و بگذارند تا پروسه صلح با موفقیت کامل به پیش برود و مردم افغانستان از نعمت صلح در کشور برخوردار گردند.

د دعوت رسنیز مرکز ملاتړ وکړئ
له موږ سره د مرستې همدا وخت دی. هره مرسته، که لږه وي یا ډیره، زموږ رسنیز کارونه او هڅې پیاوړی کوي، زموږ راتلونکی ساتي او زموږ د لا ښه خدمت زمینه برابروي. د دعوت رسنیز مرکز سره د لږ تر لږه $/10 ډالر یا په ډیرې مرستې کولو ملاتړ وکړئ. دا ستاسو یوازې یوه دقیقه وخت نیسي. او هم کولی شئ هره میاشت له موږ سره منظمه مرسته وکړئ. مننه

د دعوت بانکي پتهDNB Bank AC # 0530 2294668 :
له ناروې بهر د نړیوالو تادیاتو حساب: NO15 0530 2294 668
د ویپس شمېره Vipps: #557320 :

Support Dawat Media Center

If there were ever a time to join us, it is now. Every contribution, however big or small, powers our journalism and sustains our future. Support the Dawat Media Center from as little as $/€10 – it only takes a minute. If you can, please consider supporting us with a regular amount each month. Thank you
DNB Bank AC # 0530 2294668
Account for international payments: NO15 0530 2294 668
Vipps: #557320

Leave A Reply