چیستی سفر اخیر و ملاقات های اعضای رهبری گروه طالبان

شمس حقجو

0 736

اکنون با وجود این که رخصتی های طرف های گفتگو کننده در مورد صلح افغانستان جریان دارد و اما همچنان بحث توافق دولت افغانستان و گروه طالبان یکی از مباحث داغ این روزهاست.مگر با تاسف در کنار آن ما همه روزه شاهد ترورهای هدفمند بالای نخبه های افغانستان میباشیم که در آخرین مورد یوسف رشید هدف،رئیس اجرایی بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان (فیفا) قربانی این سلسله از ترور های هدفمند گردید.

من شخصاً از قبل و با وجود داغ بودن بحث ها در مورد صلح چندان خوشبین به این مسئله نبودم زیرا با توجه به گذشته گروه طالبان و آنچه دارند عملاً انجام میدهند نمیتوان بالای این گروه اعتماد کرد زیرا گرداننده اصلی تمام برنامه های این گروه دیگران اند نه اعضای رهبری این گروه و آنچه از سوی گردانندگان اصلی این گروه به رهبری گروه طالبان دستور صادر میشود مکلف اند تا اجرا نمایند.

به تازه گی امروز(چهارجدی 1399) با خبر نگران کننده دیگری در یکی از سایت های خبری روبرو گردیدم که واقعاً به شدن نگرانی ام افزود و امیدوارم که حقیقت نداشته باشد اما با آنهم وجداناً نتوانستم آرام بنشینم و به همین منظور خواستم چند سطر پیرامون آن قلم بزنم.

نخست در ذیل خبر تکان دهنده پیرامون تصامیم تازه گروه طالبان و آی اس آی را مرور میکنیم و سپس به تحلیل آن میپردازم.

در خبر رسانه هندوکش آمده است که :”بعد از سفر هیئت طالبان به پاکستان، ملا برادر، ملا فاضل، ملا خیرالله خیرخواه و ملا نورالله نوری به کچلاک کویته پاکستان رفتند، در آنجا با آمرین خود در شورای کویته ملاقات نمودند و سپس یک جلسه را برای عموم طالبان در جوار یوسف مارکیت برگزار نمودند.

در این جلسه ملا برادر، ملا فاضل و نورالله نوری و برخی دیگر از مقامات بلند پایه طالبان و آی اس آی اشتراک داشتند، ملا برادر و ملا فاضل جلسه را نیمه تمام گذاشته و به طرف منزل ملابرادر در روستای “تانکی” واقع منطقه چمن کویته رفتند.

سپس ملا برادر از چمن به کراچی و ملا فاضل به منطقه توبه در نزدیک خط دیورند (یکی از پایگاه های امن گروه طالبان در پاکستان) رفته است.

 باید روشنتر گردد که در پاکستان دو منطقه بنام توبه (توبه کاکری و توبه اچکزی) وجود دارد که همجوار همدیگر می باشند.

چون ملا فاضل متعلق به قوم کاکر است از اوایل در توبه کاکری نفوذ داشت از همین رو به توبه کاکری رفت.

فاضل یگانه شخص از قوم کاکر در طالبان می باشد. در وقت طالبان زیادتر قدرت در دست کاکر بود مثلا ملا محمد ربانی رئیس شورای وزرأ، ملا داد الله قوماندان خط شمال و…. ولی فعلا تنها ملا فاضل از این قوم در میان طالبان نمایندگی میکند.

ملا فاضل به توبه کاکری رفت و به جنگجویان طالبان, مخصوصا قطعه انتحاری ملاقات نموده و آنها را برای تشدید جنگ تشویق نمودند تا هر چه در توان دارند بالای دولت افغانستان فشار وارد نماید.

باید یاد آور شوم که ملا فاضل از اوایل ظهور گروه طالبان (۱۹۹۴) شخص تندرو بود ولی اشخاص دیگر مانند ملا برادر، خیرخواه، متقی، شینواری، حنفی… اینها در حد ملا فضل تندرو نبودند و شخص ملا فاضل در آموزش انتحاری و انگیزه دهی ‌مهارت خاص دارد. به همین ملحوظ فاضل با قطعه انتحاری ها ملاقات نمود و به آنها دستور داد که حملات انتحاری را بالای کارمندان دولتی،افراد بانفوذ،اعضای جامعه مدنی،کارمندان رسانه ها، شخصیت های سیاسی، ملا امان منتقد این گروه در کابل و سایر ولایات کشور انجام دهند.”

نخست امیدوارم آنچه را خواندم درست نباشد اما با توجه به آنچه خواندیم هرگاه این خبر حقیقت از آب در آید مسلماً افغانستان روزهای دشواری در پیشرو خواهد داشت زیر در این اواخر اگر از یکسو ترورهای هدفمند از سوی گروه طالبان افزایش یافته بر عکس حملات انتحاری کاهش چشمگیر داشته است اما تصمیم جدید گروه طالبان رعب و وحشت فضای بحرانی کشور را آلوده تر و گفتگوهای صلح را بغرنج تر خواهد کرد.

از دید من و با توجه به خبر بالا گروه طالبان و آی اس آی از یکسو در تلاش زمان کشی و گذراندن زمستان به بهانه گفتگوهای صلح اند اما از سوی دیگر میخواهند تحرکات خویش را افزایش دهند و از این طریق در بهار سال آینده بتوانند سبب کشتار بیشتر هموطنان درد دیده ما شوند.

حالا که گروه طالبان به اصطلاح هم به نعل میکوبد و هم میخ ایجاب میکند که ه طالبان مجبور اند به دلیل فصل سرما در خانه و روستاهای شان بمانند رهبری حکومت افغانستان با استفاده از موقع به نیروهای امنیتی و دفاعی دستور صادر کند تا حملات تهاجمی شان را در سراسر این کشور افزایش دهند و اجازه جان تازه گرفتن به این گروه را ندهند چون همواره طالبان زمستان ها را به بهانه های گوناگون استراحت میکنند و در بهار سال آینده به جنگ با نیروهای امنیتی و کشتار مردم بیگناه می پردازند.

بزرگان گفته اند که علاج واقعه قبل از وقوع باید کرد و حرف من نیز به دولت همین مقوله است.

د دعوت رسنیز مرکز ملاتړ وکړئ
له موږ سره د مرستې همدا وخت دی. هره مرسته، که لږه وي یا ډیره، زموږ رسنیز کارونه او هڅې پیاوړی کوي، زموږ راتلونکی ساتي او زموږ د لا ښه خدمت زمینه برابروي. د دعوت رسنیز مرکز سره د لږ تر لږه $/10 ډالر یا په ډیرې مرستې کولو ملاتړ وکړئ. دا ستاسو یوازې یوه دقیقه وخت نیسي. او هم کولی شئ هره میاشت له موږ سره منظمه مرسته وکړئ. مننه

د دعوت بانکي پتهDNB Bank AC # 0530 2294668 :
له ناروې بهر د نړیوالو تادیاتو حساب: NO15 0530 2294 668
د ویپس شمېره Vipps: #557320 :

Support Dawat Media Center

If there were ever a time to join us, it is now. Every contribution, however big or small, powers our journalism and sustains our future. Support the Dawat Media Center from as little as $/€10 – it only takes a minute. If you can, please consider supporting us with a regular amount each month. Thank you
DNB Bank AC # 0530 2294668
Account for international payments: NO15 0530 2294 668
Vipps: #557320

Leave A Reply