سیاست چند پهلوی ایران در افغانستان

شمس حقجو

0 852

ایران که سالهاست در امور داخلی افغانستان دخالت می کند ، اکنون با طالبان سفاک در مقابل افغانها یکدست شده، که ظاهر خود را همکار و همسو با ملت و حکومت افغانستان می نامند ، اما در اصل قضیه، از گروه تروریستی طالب به نفع خود استفاده میکند . که حمایت آنها از طالبان باعث ویرانی افغانستان و کشتار غیر نظامیان در کشور گردیده است .

ایران مدیریت آب ها را از سوی حکومت افغانستان تهدید برای منافع اقتصادی ، اجتماعی خود میداند ، از این رو طالبان اجیر را تمویل میکند تا از یک سو مانع مدیریت آب های افغانستان از سوی حکومت این کشور شود و از سوی دیگر به واسطه طالبان به عنوان یک نیروی نیابتی علیه ایالات متحده سود ببرد .

از محتوای سخنان داکتر جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران در مصاحبه که با تلویزیون طلوع داشت چنین استنباط می شود که کشورش از سیاست های چند پهلو برخوردار است ، وی از یک سو طالبان را گروه تروریستی خواند و از سوی دیگر همکاری کشورش را با طالبان تایید کرد . وی همچنان از حکومت افغانستان خواست که در مبارزه با تروریسم از گروه فاطمیون کمک بگیرد ، تا به این وسیله نیروی نیابتی دیگرش را به نحوی وارد میدان جنگ افغانستان بسازد و اختلافات مذهبی را در این کشور شعله ور سازد .

از نظر ایران ، پناهندگان افغان فرصت خوبی برای استفاده از مجبوریت شان هستند و این برخلاف قوانین و اصول بین المللی است. اما جواد ظریف می گوید که این افراد داوطلب شده اند و به آنها فرصت جنگ داده اند. جواد ظریف چنان به فاطمیون اعتقاد دارد که حتی به درخواست دولت افغانستان آماده استفاده از آنها در مبارزه با تروریسم در افغانستان هستند. گروه فاطمیون تحت پوشش مستقیم استخبارات ایران است و اهداف پنهان ایران را در سایر کشورها دنبال می کنند و در این گروه تعدادی از ایرانیان شامل هستند. گروه فاطمیون خود گروه تروریستی است ، بنابراین چگونه می تواند با تروریسم مبارزه کند ، این گروه از شبه نظامیان تشکیل شده است و هر کاری که استخبارات ایران به آنها هدایت می دهد انجام می دهند. مانند دیگر گروه های تروریستی که اهداف اطلاعاتی خارجی را در کشورهای دیگر یا افغانستان دنبال می کنند.

فاطمیون گروهی متشکل از شیعیان افغان و گروه های شیعه مذهب در کشور های مختلف است  ،  که در جهت منافع و جنگ های نیابتی ایران در سوریه ، عراق و یمن جنگیده اند .

فاطمیون که توسط ایرانیان به عنوان نگهبانان حرم مقدس نیز شناخته می شوند ،بدون شک تعدادی زیادی آنها داوطلبانه رهسپار جنگ های نیابتی ایران نشده اند ،بلکه توسط سپاه پاسداران و نیروی قدس ایران مجبور به مبارزه و حمایت از ایران و  شیعیان کشورهای سوریه ، عراق و یمن شده اند .

نظام ایران این چنین از مهمانان افغان میزبانی کرد ، که در ظاهر آنان را هم فرهنگ ،هم مذهب و هم زبان خواند ، اما در اصل قضیه آنها را بخاطر منافع خود در جهت جنگ های نیابتی به قربان گاه های مرگ ،در کشور های سوریه ، عراق ، یمن و حتی به لبنان فرستاده .

اخیرا به تعداد ۱۰۰ تن طالب از مرکز آموزشی سپاه پاسداران واقع ولایت خراسان رضوی فارغ و به افغانستان برگشتند ، این صد تن طالب از ولایات هرات ، غور ، فراه وبادغیس جهت فراگیری آموزش های تروریستی در بخش های ترور ، اختطاف و استفاده از ماین های مقناطیسی و حملات انتحاری در کشور ایران آموزش دیدند و اکنون توسط قوماندانان طالب در مسیر شاهراه ولایت های متذکره برای انجام وظایف تروریستی توظیف شده اند.

د دعوت رسنیز مرکز ملاتړ وکړئ
له موږ سره د مرستې همدا وخت دی. هره مرسته، که لږه وي یا ډیره، زموږ رسنیز کارونه او هڅې پیاوړی کوي، زموږ راتلونکی ساتي او زموږ د لا ښه خدمت زمینه برابروي. د دعوت رسنیز مرکز سره د لږ تر لږه $/10 ډالر یا په ډیرې مرستې کولو ملاتړ وکړئ. دا ستاسو یوازې یوه دقیقه وخت نیسي. او هم کولی شئ هره میاشت له موږ سره منظمه مرسته وکړئ. مننه

د دعوت بانکي پتهDNB Bank AC # 0530 2294668 :
له ناروې بهر د نړیوالو تادیاتو حساب: NO15 0530 2294 668
د ویپس شمېره Vipps: #557320 :

Support Dawat Media Center

If there were ever a time to join us, it is now. Every contribution, however big or small, powers our journalism and sustains our future. Support the Dawat Media Center from as little as $/€10 – it only takes a minute. If you can, please consider supporting us with a regular amount each month. Thank you
DNB Bank AC # 0530 2294668
Account for international payments: NO15 0530 2294 668
Vipps: #557320

Leave A Reply