در پیوند به 9 حوت روز ملی نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان

شمس حقجو

0 1,068

چهار سال قبل از امروز رئیس جمهور غنی با صدور فرمانی، نهم حوت را روز ملی نیروهای امنیتی و دفاعی نامگذاری  و کابینه‌ی افغانستان نیز آن را به تصویب رسانید.

از آن به بعد نهم حوت به عنوان روز ملی نیروهای امنیتی و دفاعی کشور درج تقویم شد و از این روز همه‌ ساله در سراسر کشور به حمایت از نیروهای دفاعی و امنیتی از آن بزرگداشت می‌ گردد.

با آن که برخی ها نامگذاری این روز را در تقویم ملی تعریف نشده عنوان میگردند؛ اما در کشوری مانند افغانستان که جنگ‌های داخلی توانسته بود مفهومی به نام نیروهای امنیتی را در ساختار نظامی به چالش بکشد، نامگذاری چنین روزی نیاز مبرم بود و این اقدام حکومت افغانستان موجه و نیک است.

هرچند صلح نه تنها آرزوی شهروندان بلکه آرزوی هر سرباز افغانستان زیرا نزدیک به دو دهه‌ خونین را در سنگرهای جنگ و نقطه نقطه‌ جغرافیای افغانستان سپری کرده اند و قربانیان بسیاری را همین سربازان داده اند تا یک روز از تقویم به نام شان رقم بخورد

اما نکته اساسی این است که سران حکومت سیاسیون و مخالفان سیاسی حکومت افغانستان باید بپذیرند که سربازان ما در میدان جنگ به قیمت جان خویش در دفاع از ما قرار دارند و نباید ما این پای مردی های شان را نادیده و یا به معامله بگیریم.

با آن که حکومت افغانستان امتیازاتی مانند اهدای نمره زمین رهایشی را برای شهدا و معلولین نیروهای امنیتی به پاس ارج گذاری بعه این قهرمانان در نظر گرفته و توزیع میکند مگر این هم  وجیبه حکومت افغانستان است که در جهت تسهیل روند طی مراحل کار خانواده های شهدای نیروهای امنیتی و دفاعی کشور توجه ویژه مبذول گردد.

آقای رئیس جمهور غنی سال گذشته در روز تجلیل از نیروهای امنیتی و دفاعی کشور گفته بود که به عنوان سرقومندان اعلای قوای مسلح، در راستای تمویل، تجهیز و آموزش نیروهای امنیتی و دفاعی تلاش‌های بیشتری می‌کند؛ تعهدی که در دوره‌ حکومت وحدت ملی هیچ گاه پی‌گیری نتیجه مطلوب را نداشت و امروز دیده می شود که در تناسب به یال پار اقای غنی به این تعهد خویش عمل کرده است و نیروهای امنیتی و دفاعی با ابتکارات معاون نخست رئیس جمهور در برخی موارد خوش درخشیده اند.

با آن که در سال‌های گذشته همواره از بی‌ کفایتی فرمانده‌هان جنگ و مدیران سیاسی کشور از سوی مردم و فعالان مدنی مورد انتقاد قرار میگرفتند اما اکنون با وجود تمام چالش ها تغییرات زیادی در زندگی معیشتی نیروهای امنیتی و توجه به شهدا و معلولین نیروهای امنیتی رو نما گردیده است.

یکی از پیشنهادهایی که به حکومت داده شد، این بود که باید تمامی خانواده‌های سربازان پولیس و ارتش ملی که در جبهه‌ها می‌جنگند، بیمه شوند تا هیچ کودکی از خانواده‌های این شهدا به جای ادامه‌ تحصیل شان مجبور به انجام کارهای شاقه نشوند  که به گفته مسئولان حکومتی در این زمینه کار های صورت گرفته و در حال حاضر حکومت در این زمینه توجه ویژه دارد و عملاً کار را آغاز کرده است.

امیدوارم که سال آینده نهم حوت روز ملی حمایت از نیروهای امنیتی و دفاعی کشور را در فضای صلح و صمیمیت تجلیل و شاهد یک افغانستان به دور از خشونت و جنگ باشیم.

د دعوت رسنیز مرکز ملاتړ وکړئ
له موږ سره د مرستې همدا وخت دی. هره مرسته، که لږه وي یا ډیره، زموږ رسنیز کارونه او هڅې پیاوړی کوي، زموږ راتلونکی ساتي او زموږ د لا ښه خدمت زمینه برابروي. د دعوت رسنیز مرکز سره د لږ تر لږه $/10 ډالر یا په ډیرې مرستې کولو ملاتړ وکړئ. دا ستاسو یوازې یوه دقیقه وخت نیسي. او هم کولی شئ هره میاشت له موږ سره منظمه مرسته وکړئ. مننه

د دعوت بانکي پتهDNB Bank AC # 0530 2294668 :
له ناروې بهر د نړیوالو تادیاتو حساب: NO15 0530 2294 668
د ویپس شمېره Vipps: #557320 :

Support Dawat Media Center

If there were ever a time to join us, it is now. Every contribution, however big or small, powers our journalism and sustains our future. Support the Dawat Media Center from as little as $/€10 – it only takes a minute. If you can, please consider supporting us with a regular amount each month. Thank you
DNB Bank AC # 0530 2294668
Account for international payments: NO15 0530 2294 668
Vipps: #557320

Leave A Reply