!هفت و هشت ثور به یک روایت دیگر 

داکتر صلاح الدین سعیدی 

394
تغیرات و تحولات در جوامع بشری و نیرو ها و استقامت دهنده  در آن با اهداف ، تاکتیک ها و ستراتیژی های مختلف، قرار گرفته و مختلف عمل میکنند. تاکتیک ها و ستراتیژی ها و در داخل تاکتیک ها استراتیژی های محدود ګاهی در استقامت اهداف بزرګ سوق میشوند و ګاهی هم عملا موارد أند و عملا به وقوع میپوندند که استراتیژی ها قربانی تاکتیک ها میشوند. ( خروج فزیکی ، زمینی أخیر آمریکا از افغانستان). این موارد و حالات  گاه به خواست ما و گاه به اساس عوامل بالاتر از خواست ما مسایل و حوادث را استقامت میدهند. اینکه خواست چه بود و در عمل چه شد، بحث قابل تعمق نیز هست که هر حالت ضرورت به موشکافی های مشخص یافتن ملامت و سلامت  نیز مطرح است و درین استقامت رفتن به روش و راه جدا کردن مسؤولیت اخلاقی، وجدانی، دینی، سیاسی، و جنایی بس مهم و ضرورت است. نداشتن شهامت دید نقادانه با در نظر داشت  تفکیک این مسؤولیتها و نداشتن شهامت اعتراف نقادانه به ګذشته و از جمله به ګذشتهٔ خود مشکل ما را به خاطر امروز و فردای ما جدی تر میسازد.
در یک دید ګاه دیګر و متفاوت ضرورت و اهداف هفت ۱۳۵۷و هشت ثور ۱۳۷۱و ضرورت های شعاری و بازیګران آن به اساس و تحت تاثیر چه عوامل خوب و خراب درین میان موقف داشتند و نقش بازی کردند، چه اهداف خېر داشتند و به چه اهداف شر قرار ګرفتند و یاقرار داده شدند، برای فردای هریک ما منحیث ساکت و غیر فعال، منحیت چک چکی، منحیث مفردات جز بخش امواج شدن، منحیث فعالین و مجریان امواج را استقامت دادن، و بالاخره بازیګران نقش های معین فوق و دید نقادانه به آن برای هریک ما سخت مهم است!
ما عادت داریم و خوش داریم، بشنویم:« حق بګو خو به نفع من! » ، حق ګویی و حق شنویی ما تا حد خوش آیند بودن و خوش آمدن ما از آن منحصر میماند! اما هست افرادیکه از آن فراتر میروند و شهامت قبول مسؤولیت دارند. هست موارد یکه  اګر باز زنده شوند، دیدن بعضی موقف های دیروز را در زندګی خود انتخاب نمی کردند و یا دیدن آنرا دیدن نمی خواستند بوقوع بپیوندد! اینکه از موضع مشخص چه هدف داشتند و در عمل چه شد و يا با انتخاب شان چه شده میتوانست و بنا بران حد اقل برای قضاوت خود شان به نحوی مبرر دارند، معذور و یا مسؤول شناخته میشوند، جوانب قضایای اند که جدا قابل دقت و ممد شهامت دید نقادانه ما را برای فردای خوب و تلافی لغزش ها کمک و استقامت خوب داده میتواند و میدهد!
با چنین مقدمهٔ در عمل هشت ثور ادامهٔ هفت ثور شد و ما درین امواج عملا قرار ګرفتیم! هیچ کس و هیچ مرجع تولد شده و بالغ درین زمان نمی تواند خود را با تفکیک تخلف، اخلاقی، وجدانی، موقف فعال و غیر فعال، کف زننده، ساکت و ګرداننده، مسؤولیت اخلاقی و سیاسی، مسؤولیت جنایی و …. و قبول جز و یا کل این مسؤولیتها خود را برائت دهد. تلاش برای برائت مطلق خود و یا همه را در یک جوال انداختن، کنتر پرودکتیف و تأثیرات منفی و معکوس دارند!
موارد اینکه ما قربانی دسایس دیګرانیم، به هیچ صورت کم جلوه داده مسؤولیت ما دربن میان نیست!
لذا انګیزه و برنامه هرچه بود اما در عمل هشت  ثور ادامهٔ هفت ثور شد!
به یقین که جهاد و مجاهدت، قربانی ها و عرق ریزی های مردم افغانستان و فراموش کردن قهرمانی های انفرادی افراد و عدهٔ از مجاهدین و جهاد بر حق ملت مجاهدپرور ما، غیر قابل انکار بود و هست! یکسره همه و هر چیز را در هفت و هشت ثور منفی تلقی کردند و انګاشتن نه انصاف و نه معقول و نه هم برای فردای ما، خوب است!
اما دید آشتی ناپذیری طبقاتی، تعریف دولت در کتاب : دولت و انقلاب و درسهای از کمون پاریس و … به جز اشک، خون و باروت به بار آورده نمی تواند و نه آورد!
و ها جوامع بشری و مقارنهٔ اروپا با دین و مذهب غیر اسلامی و با تأریخ و کلچر مربوط و مختص به خود شان در موارد قیاس مع الفارق و غیر قابل مقایسه  هم اند!
مسئلهٔ اینکه قانون مندی ها در علوم طبعی و علوم اجتماعی به میتود های دررموارد متفاوت اند و در علوم اجتماعی اکثر به اساس ستاتیستیک و احصایه ګیری های رقم زده میشوند و ممکن قاعدهذو قانون در ۵۰ مورد یک قانونمندی و در مورد ۵۱ قانونمندی دیګر عمل کند، نیز با احتیاط تحت الذهن داشت!
با یک تعبیر آشتی ناپذیری خشو و سنو و آشتی ناپذیری طبقانی با دیدګاه های چپی و دید آشتی پذیری طبقاتی در قرن بیسو یکم و واقع نه شدن فکر که در همه چیز طبقات و مبارزات طبقاتی است و بعد سرمایه داری سه مرحله دارد و آخرین مرحله امپریالیزم است که به انقلاب سوسیالستی میانجامدو … مارا  وامیدارد که جذم های معین در علوم اجتماعی با موقف متفاوت، قانونمندی ها و شناختهای متفاوت داشته میتواند و دارند!
با چنین دید باید به مسایل نګاه داشت و جایګاه مسؤولانهٔ خود رادرک و شناخت و با یک دید مثبت و نیک و با عزم و تعهد جدید خدمت،  به فردا و تعهدات نیک به فردا و ادای رسالت درین میان با دید باز، عاری از عقد رفت! ماندن در دیروز وګریه به دیروز و شیر ریخته کار و مشکل ما را

حل نمی کند!!

به أمید فردای روشن و انسجام تمام نیرو های سالم، خېر خواه و خیر اندیش ادای رسالت میکنیم.
الهی ما را هدایت نیکی کن و توان ادای رسالت ده!
آمین
۲۸/۰۴/۲۰۲۴

***************************************

د دعوت رسنیز مرکز ملاتړ وکړئ
له موږ سره د مرستې همدا وخت دی. هره مرسته، که لږه وي یا ډیره، زموږ رسنیز کارونه او هڅې پیاوړی کوي، زموږ راتلونکی ساتي او زموږ د لا ښه خدمت زمینه برابروي. د دعوت رسنیز مرکز سره د لږ تر لږه $/10 ډالر یا په ډیرې مرستې کولو ملاتړ وکړئ. دا ستاسو یوازې یوه دقیقه وخت نیسي. او هم کولی شئ هره میاشت له موږ سره منظمه مرسته وکړئ. مننه

د دعوت بانکي پتهDNB Bank AC # 0530 2294668 :
له ناروې بهر د نړیوالو تادیاتو حساب: NO15 0530 2294 668
د ویپس شمېره Vipps: #557320 :

Support Dawat Media Center

If there were ever a time to join us, it is now. Every contribution, however big or small, powers our journalism and sustains our future. Support the Dawat Media Center from as little as $/€10 – it only takes a minute. If you can, please consider supporting us with a regular amount each month. Thank you
DNB Bank AC # 0530 2294668
Account for international payments: NO15 0530 2294 668
Vipps: #557320

Comments are closed.