شورای امنیت خواستار لغو فوری ممنوعیت‌های طالبان علیه زنان شد

512
12 ساعت قبل

شورای امنیت سازمان ملل متحد از طالبان خواسته است که به تبعیض علیه زنان و دختران فوراً پایان دهند و ممنوعیت‌های وضع شده بر زنان را لغو کنند.

شورای امنیت سازمان ملل متحد با تصویب یک قطعنامه از طالبان خواسته است که به سیاست زن ستیزانه علیه زنان و دختران در افغانستان فوراً پایان دهند.

پیش‌نویس این قطعنامه از سوی جاپان و امارت متحده عربی تهیه شده بود و همه ۱۵ دولت عضو به اتفاق آراء آن را تائید کردند.

لانا زكي نسيبه، سفیر امارات متحده عربی در ملل متحد گفت: «زمانی که زنان در افغانستان از جامعه حذف می‌شوند، جهان خاموش نمی‌نشیند.»

در این قطعنامه «نگرانی عمیق در مورد تضعیف روزافزون رعایت حقوق و آزادی‌های بنیادی زنان و دختران در افغانستان توسط طالبان» ابراز شده است و بر «نقش اجتناب‌ناپذیر» زنان در جامعه افغانستان تأکید شده است.

افزون بر آن از طالبان خواسته شده است که دسترسی زنان و دختران به آموزش، اشتغال، آزادی گشت و گذار و مشارکت برابر در زندگی عمومی را سریعاً دوباره احیا نمایند.

در این قطعنامه از دیگر کشورهای عضو سازمان ملل متحد خواسته شده است که از نفوذ شان استفاده کنند تا طالبان را به «برگشت فوری» از سیاست‌های محدودکننده در برابر زنان و دختران وادار سازند.

شورای امنیت سازمان ملل متحد در این قطعنامه تصمیم طالبان به منع کار زنان افغان در ادارات سازمان ملل متحد را نیز محکوم کرده است. شورای امنیت این تصمیم طالبان را در تاریخ سازمان ملل متحد بی‌مانند خوانده است.

طالبان در آغاز ماه اپریل کار زنان افغان در ادارات ملل متحد را ممنوع کردند. قبلاً طالبان زنان افغان را از کار در سازمان‌های غیردولتی به استثنای بخش‌های صحی، آموزشی و غذایی منع کرده بودند. وضع این ممنوعیت‌ها هم در داخل کشور و هم در سطح بین‌المللی مورد انتقاد قرار گرفت.

طالبان از زمان تصرف دوباره قدرت در ماه اگست سال ۲۰۲۱ به این سو، حقوق بشری مردم را به شدت محدود کرده اند. حاکمیت طالبان به صورت روز افزون مستبدتر و جزم‌گرایانه‌تر می‌شود و می‌خواهد هرگونه اعتراض و انتقاد را در نطفه خفه کند.

دسترسی دختران و زنان به آموزش، کار و حتی حضور در مکان‌های عامه مانند پارک‌ها و یا سفرها وسیعاً محدود شده است.

با وجود این که این قطعنامه شورای امنیت از نگاه حقوق بین‌الملل الزام‌آور می‌باشد، انتظار نمی‌رود که طالبان سیاست شان را به سادگی تغییر بدهند.

دوچه ویله /دری

***************************************

د دعوت رسنیز مرکز ملاتړ وکړئ
له موږ سره د مرستې همدا وخت دی. هره مرسته، که لږه وي یا ډیره، زموږ رسنیز کارونه او هڅې پیاوړی کوي، زموږ راتلونکی ساتي او زموږ د لا ښه خدمت زمینه برابروي. د دعوت رسنیز مرکز سره د لږ تر لږه $/10 ډالر یا په ډیرې مرستې کولو ملاتړ وکړئ. دا ستاسو یوازې یوه دقیقه وخت نیسي. او هم کولی شئ هره میاشت له موږ سره منظمه مرسته وکړئ. مننه

د دعوت بانکي پتهDNB Bank AC # 0530 2294668 :
له ناروې بهر د نړیوالو تادیاتو حساب: NO15 0530 2294 668
د ویپس شمېره Vipps: #557320 :

Support Dawat Media Center

If there were ever a time to join us, it is now. Every contribution, however big or small, powers our journalism and sustains our future. Support the Dawat Media Center from as little as $/€10 – it only takes a minute. If you can, please consider supporting us with a regular amount each month. Thank you
DNB Bank AC # 0530 2294668
Account for international payments: NO15 0530 2294 668
Vipps: #557320

Comments are closed.