مسؤول یگانه رستورانت ویژۀ زنان در هرات: حکومت در حمایت از زنان متشبث بیشتر تلاش کند

160

مسؤول یگانه رستورانت ویژۀ زنان در هرات: حکومت در حمایت از زنان متشبث بیشتر تلاش کند

بنیامین بارز/ پژواک

هرات (پژواک، ۲۵ جدی ۱۴۰۲): مسؤول یگانه رستورانت زنانه در ولایت هرات می‌گوید که با ایجاد این رستورانت برای چندین تن از زنان دیگر در این ولایت زمینۀ کار را فراهم کرده‌است.

ملالی فروتن، مسؤول رستورانت «صبح بهار» در صحبت با آژانس خبری پژواک گفت که به هدف ایجاد زمینۀ کار برای شماری از زنان  این رستورانت را هفت ماه قبل در شهر هرات ایجاد نموده که با استقبال گرم باشنده‌گان نیز روبه‌رو شده‌است و درحال حاضر ۱۴زن در این رستورانت کار می‌کنند.

فروتن می‌افزاید که آنان در این رستورانت غذای محلی را آماده ساخته و در خدمت مشتریان زن خود قرار می‌دهند و زنان نیز می‌توانند با آرامش خاطر در این محیط غذا صرف نمایند و برای محافل بیرونی نیز سفارشات پذیرفته می‌شود.

مسؤول رستورانت صبح بهار می‌افزاید که وی بخاطر نوآوری و آرامش اذهان در محیط رستورانت کتابخانه‌یی را نیز ایجاد نموده تا مشتریان در پهلوی صرف غذا و یا هم آماده شدن سفارش شان، کتاب مطالعه نمایند.

ملالی فروتن از حکومت می‌خواهد تا در راستای حمایت از زنان تجارت‌پیشه و متشبث تلاش کند و زمینۀ رشد تجارت را برای شان در سطح ولایت فراهم نماید تا بیشتر از زنان بتواند از این راه لقمه نانی را برای خانواده‌های شان کمایی کنند.

از سوی دیگر، مریم امیری آشپز این رستورانت که خود را در این محیط کاری آرام و در امن احساس می‌کند در صحبت با پژواک گفت که وی چهار نوع غذا (منتو، آشک، بولانی و سمبوسه) را روزانه آماده ساخته و سفارشات بیرونی را نیز آماده می‌سازد.

او افزود، در این رستورانت هیچ مردی نیست و خدمات تنها از سوی زنان برای زنان و مشتریان زن صورت می‌گیرد.

وی که نان‌آور خانوادۀ خود می‌باشد گفت که موجودیت همچو مکان‌ها برای صرف غذای ویژۀ زنان در سطح شهر ضروری می‌باشد.

با این حال، مشتریانی که به این رستورانت می‌آیند می‌گویند که آنان خود را خیلی راحت احساس نموده و برای فامیل شان با آمدن به این محیط یک تنوع نیز محسوب می‌شود.

حمیده یک تن از مشتریان این رستورانت می‌گوید که بیشتر اوقات غذای آماده را از این رستورانت گرفته و به خانه می‌برد و یا هم به ‌گفتۀ وی، برخی اوقات در اینجا صرف می‌کند.

وی علاوه کرد که تاکنون چندین مهمانی را برگزار نموده و غذایش را این محل آماده نموده‌است؛ چون با خیال راحت در حضورداشت مسؤولان زن این رستورانت راحت سفارش داده می‌شود و با خیال راحت می‌توان به اینجا رفت و آمد کرد.

از سویی‌هم، آگاهان امور اقتصادی به این باور اند  که سکتور خصوصی، نهاد‌های حامی تجارت زنان و حکومت باید زمینۀ تجارت زنان را در سطح کشور وسیع‌تر سازند.

گلاب حیدری یک تن از این آگاهان می‌گوید که اتاق‌های تجارت مربوطه در راستای گسترش تجارت زنان شاغل و متشبث نقش عمده را دارا بوده و باید از سوی این اتاق‌ها روش‌های تجارت نوین به زنان تجارت پیشه ارایه شوند.

در همین حال، بهناز سلجوقی رئیس اتاق تجارت و صنایع زنان در زون غرب کشور با بیان افزایش علاقه‌مندی خانم‌ها به تجارت می‌گوید که اتاق تجارت زنان آمادۀ گسترش تجارت زنان بوده و در این راستا گام‌های مؤثری نیز برداشته شده‌است.

اما با این همه، مسؤولین در ادارۀ محلی ولایت هرات گفته اند که آنان تسهیلات لازم را برای تجار به میان آورده و ادارۀ محلی نیز در این زمینه همکار و تسهیل کنندۀ امور تجاری برای تاجران بوده و می‌باشد.

مولوی نثاراحمد الیاس، سخنگوی مقام ولایت هرات پیش از این در صحبت با پژواک گفته بود که آنان همکار تجار بوده و در این زمینه تلاش‌های بسیاری نیز انجام شده‌است.

الیاس افزوده است که  ادارۀ محلی هرات زمینه ساز بستر مناسب برای فعالیت‌های تجاری در هرات است و برای حمایت از تاجران به‌خصوص زنان تجارت‌پیشه چندین نمایشگاه را نیز برگزار کرده‌است.

این در حالی است که به ‎گفتۀ مسؤولان اتاق‌های‌ تجارت، هم اکنون در هرات ۵۶۰ خانم به‌گونۀ رسمی و در حدود بیش از ده هزار خانم به‌گونۀ غیررسمی مصروف فعالیت‌های تجاری می‌باشند که از این میان تجارت حدود بیست الی سی درصد آن‌ها به روش‌های عصری و متباقی به روش‌های عنعنوی می‌باشد.

د دعوت رسنیز مرکز ملاتړ وکړئ
له موږ سره د مرستې همدا وخت دی. هره مرسته، که لږه وي یا ډیره، زموږ رسنیز کارونه او هڅې پیاوړی کوي، زموږ راتلونکی ساتي او زموږ د لا ښه خدمت زمینه برابروي. د دعوت رسنیز مرکز سره د لږ تر لږه $/10 ډالر یا په ډیرې مرستې کولو ملاتړ وکړئ. دا ستاسو یوازې یوه دقیقه وخت نیسي. او هم کولی شئ هره میاشت له موږ سره منظمه مرسته وکړئ. مننه

د دعوت بانکي پتهDNB Bank AC # 0530 2294668 :
له ناروې بهر د نړیوالو تادیاتو حساب: NO15 0530 2294 668
د ویپس شمېره Vipps: #557320 :

Support Dawat Media Center

If there were ever a time to join us, it is now. Every contribution, however big or small, powers our journalism and sustains our future. Support the Dawat Media Center from as little as $/€10 – it only takes a minute. If you can, please consider supporting us with a regular amount each month. Thank you
DNB Bank AC # 0530 2294668
Account for international payments: NO15 0530 2294 668
Vipps: #557320

Comments are closed.