نامهٔ عفو بین الملل به رئیس استخبارات طالبان؛ زنان در زندان ها شکنجه میشوند

155

سازمان عفو بین‌الملل می‌گوید که منیژه صدیقی، فعال حقوق بشر که نزد طالبان زندانی است، از وضعیت صحی خوب برخوردار نیست و به امکانات صحی هم دسترسی ندارد.

این سازمان در نامه‌ای به عبدالحق وثیق، رئیس استخبارات حکومت طالبان نوشته است که منیژه صدیقی از شکنجه و بدرفتاری رنج می‌برد و حق دسترسی به خانواده یا وکیل خود را نیز ندارد.

در این نامه از رئیس استخبارات حکومت طالبان خواسته شده است که هر چه زودتر این فعال حقوق زنان را بدون هیچ قید و شرطی آزاد کند و حق دسترسی به وکیل مدافع از جمله خانواده را به او بدهد.

در همین حال لیلا بسیم، یکی از همکاران منیژه صدیقی و عضو جنبش خودجوش زنان معترض افغانستان به رادیو آزادی گفت، منیژه در وضعیت خوبی نیست:

“گناه منیژه تنها مبارزه در برابر آپارتاید جنسیتی، مبارزه در برابر سیاست‌های غلط طالبان، مبارزه بخاطر حق اساسی انسانی خودش بود که امروز در زندان پلچرخی و در هوای سرد زمستان در پشت میله‌های زندان است.”

لیلا بسیم تأیید می‌کند که به خانوادۀ منیژه صدیقی اجازۀ ملاقات با او داده نشده است.

منیژه صدیقی یکی از زنان معترض است که در اعتراضات و تظاهرات علیه محدودیت‌های طالبان بر دختران و زنان افغان شرکت کرده است.

طالبان به نقض گسترده حقوق زنان و دختران در افغانستان متهم اند
طالبان به نقض گسترده حقوق زنان و دختران در افغانستان متهم اند

منیژه صدیقی در ۹ اکتوبر ۲۰۲۳ بازداشت شد و براساس معلومات عفو بین‌الملل، او که هیچ جرمی بالایش ثابت نشده است، در پنجم دسامبر سال گذشته به زندان پلچرخی منتقل شده است.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان به پرسش‌های رادیو آزادی در این مورد پاسخی نداد و پیش از این هم در مورد دستگیری و زندانی شدن زنان معترض به رسانه‌ها چیزی را شریک نساخته است.

اما عفو بین‌الملل می‌گوید، از زمانی که طالبان دوباره قدرت را به دست گرفته اند، در نتیجۀ سیاست تندروانۀ خود، زنان معترض را به زور و خودسرانه بازداشت، زندانی و شکنجه کرده و با آنان رفتار غیرانسانی و تحقیرآمیز کرده است.

این سازمان همچنان گفته که طالبان حقوق بشر دختران و زنان را در سطح وسیعی نقض کرده، از مشارکت سیاسی آنان جلوگیری کرده و آنان را از مشارکت در زندگی اجتماعی باز داشته اند. اقدامی که عفو بین الملل آن را نقض آشکار آزادی بیان، اجتماعات مسالمت آمیز و نقض حقوق بشر خوانده است.

این در حالیست که به روز دوشنبه هیئت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) در گزارش خود در بارۀ وضعیت حقوق بشر در افغانستان نوشته است که از ۱۶۰۰ مورد نقض حقوق بشر در زندان‌های طالبان، نیم آن شکنجه و سایر رفتارهای ظالمانه و تحقیر آمیز با زندانیان است.

اما ذبیح الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان با نشر یک اعلامیه این گزارش را نادرست خواند.

حکومت طالبان پیش از این هم متهم به نقض حقوق بشری زندانیان از جمله شکنجه و آزار و اذیت آنان شده است.

رادیو ازادی/ دری

د دعوت رسنیز مرکز ملاتړ وکړئ
له موږ سره د مرستې همدا وخت دی. هره مرسته، که لږه وي یا ډیره، زموږ رسنیز کارونه او هڅې پیاوړی کوي، زموږ راتلونکی ساتي او زموږ د لا ښه خدمت زمینه برابروي. د دعوت رسنیز مرکز سره د لږ تر لږه $/10 ډالر یا په ډیرې مرستې کولو ملاتړ وکړئ. دا ستاسو یوازې یوه دقیقه وخت نیسي. او هم کولی شئ هره میاشت له موږ سره منظمه مرسته وکړئ. مننه

د دعوت بانکي پتهDNB Bank AC # 0530 2294668 :
له ناروې بهر د نړیوالو تادیاتو حساب: NO15 0530 2294 668
د ویپس شمېره Vipps: #557320 :

Support Dawat Media Center

If there were ever a time to join us, it is now. Every contribution, however big or small, powers our journalism and sustains our future. Support the Dawat Media Center from as little as $/€10 – it only takes a minute. If you can, please consider supporting us with a regular amount each month. Thank you
DNB Bank AC # 0530 2294668
Account for international payments: NO15 0530 2294 668
Vipps: #557320

Comments are closed.