یک تیروسه فاخته

انجنیر فضل احمد افغان

182

 یک تیروسه فاخته

تبریک نوروز وعید فطربا یک التماس عاجزانه

     خواهران و برادران نهایت گرانقدر هموطن، در نخست با تقدیم سلام ها وآرزوهای نیک خویش فرارسیدن نوروز یعنی آغاز سال خورشیدی ۱۴۰۳ را به امید آینده درخشان برای فرد فرد هموطنان عزیزم چه درجلاوطنی با دسترسی عالم ای ازمزایایی زندگی تشریف دارند ویا در داخل کشورعزیز که بنا برجبر زمان و دشمنان مادروطن نه از برات خبری دارند، نه از سال نو ونه ازعید و با مشکلات عدیده چون فقر وبیچارگی از تمام مزایایی زندگی در سلط طالبان ظالم خدا ناترس محروم و در یآس و ناامیدی برای بقای حیات خویش دست و پنجه نرم میکنند و شب ها و روزها را در گرسنگی، فقر و ناتوانی به امید فردای خوش در سال نو سپری می نمایند از صمیم قلب تبریک و تهنیت عرضمیدارم.

      هموطنان عزیز امسال به تعقیب نوروز انشاالله روزهای عید سعید فطر جشن گرفته میشود بناآ وظیفه خود میدانم با استدعا از دربار خداوند متعال که روزه مبارک و عبادات همه شما را به دربار خود قبول و مقبول گردانیده و به تعقیب آن که روزهای عید سعید فطر میباشد به امید فردای روشن وبا صلح برای کافه ملت شریف افغان و جهان اسلام خاصتآ ملت شریف و درد دیده مادروطنم که در داخل کشور با عالم فقر و بیچارگی دست و پنجه نرم میکنند و از تمام مزایا وحقوق انسانی، بشری و اسلامی محروم  اند و به امید فردای آزادی بخش که ازتمام مزایایی  بشری و انسانی برخوردار باشند شب ها و روزهای طولانی را سپری می نمایند نیز از صمیم قلب تبریک و تهنیت عرضمیدارم و از خداوند لایزال آرزومندم که عبادات و دعا های مظلومانه شان را بدربار خود قبول و مقبول گرادانیده، نوروزها و اعیاد زیادی را درآغوش گرم فامیل های عزیز و مادروطن در فضای خوشی های علم سپری نمایند.

    التماس عاجزانه.

        خواهران و برادران نهایت گرانقدر مخصوصآ هموطنان جلاوطن التماس مخلصانه خود را بحضور هریک شما چنین عرضمیدارم.

        ما همه درکشورهای مقیم خود به استثنای بعضی از کشورها از لطف خداوند بزرگ و توانا از تمام مزایایی زندگی برخوردارایم یعنی الحمدالله سه وقت غذا داریم، لباسها ، وسایل نقلیه،وسایل درمانی از قبیل داکتر، شفاخانه ،دواهای لازمه و حتی عملیاتهای پر مصرف مجانی و آزادیهای انسانی و بشری برخورداریم، نورچشمانما اگر ذکور اند و یا اناث به مکاتب و پوهنتونها آزادانه بدون کدام موانع میروند. پسران ، دختران و خانمهای واجد شرایط به کارهای مختلف اشتغال دارند وازعواید خود انچه میخواهند استفاده می نمایند.

     اما متآسفانه در مادروطن عزیز ما برعکس ملت شریف و مظلوم ما از تمام نعمت های فوق الذکر که برای ما جلاوطنها محیا است محروم اند یعنی علرغم مبارزات دختر خانمای قهرمان که در داخل و یا خارج از کشور اند بدون پشتیبانی طبقه ذکور موافقیتهای قابل ستایش را در سطح جهانی حاصل نموده اند من با قدردانی از فعالیتهای آنها باید متذکر شد که هنوزهم متآسفانه هیچ امیدی برای آینده درخشان مادروطن دیده نمی شود، یعنی در داخل کشور کارد به گلوی ملت مظلوم و بیدفاع خاصتآ ۵۰٪ نفوس افغانستان عزیز که طبقه نسوان که در سلط طالبان بیرحم، ظالم و خداناترس قرار دارند رسیده ، متآسفانه هیچ امیدی نجات برای فردای کشور آزاد و مستقل که از حد اقل حقوق حقه زیست آبرومند وباعزت برخوردار باشند را ندارند، سازمانهای بین المللی و قدرتهای بزرگ و کوچک بدون در نظر داشت قوانین بین المللی خاصتآ منشور ملل متحد با در نظر داشت منافع خود شان در تلاش چشم پوشی از واقعیتهای عینی در داخل کشورما اند و  در تلاش تعاملات غیر مشروع و به رسمیت شناختن حکومت دیفکتوی طالبان اند لهذا من چاره دیگری را نمی بینم  مگر اینکه به هموطنان عزیزم التماس وعرض نمایم یعنی خواهش نمایم که بیایید ما برای چند لحظ خود و اولاد های خود را در حال تخیلی در شرایط دشوار و غیر قابل تصور مسلط در مادروطن عزیز قرار دهیم و تصور کنیم که حالت ما و اولادهای ما اگر در مادروطن می بودیم چه می بود لهذا خواهش من ازهمه خواهران و برادران هوطن عزیزم این است که بدون حب و بغض بخاطر خدا ومقدسات برای نجات مادروطن باهم دست اتحاد و هم بستگی داده و بیک صدا بگویم که!

                       مرا مرگ بهتر از این زندگی – که سالار باشم کنم بندگی.

                                                                                       (فردوسی)

      خواهران و برادران نهایت عزیز هموطن ما نباید منتظر باشیم که دست غیب ما و ملت ما را از این مصیبت و بلای نازل شده اغیار نجات بدهد یعنی.

    ما نباید چو مرده گان بارخویش بالای شانه های دیگران اندازیم – باید بیدارشویم و برخیزیم خود بارخود به پیش بریم.

       اگر چیزی دیگری در توان ما نیست حداقل همه ما بدون اسنثنا رویاای سال نوهجری شمسی یعنی (New Year Resolution)خود را براي نجات مادروطن از شرایط کنونی و سوق آن به طرف آزادی، استقلال، حاکمیت ملی وارضی و ایجادی فضایی همدلی، زیست باهمی و برابری در فضای دیموکرای مطابق شرایط اجتماعی مادروطن تعین و به مبارزات قلمی، دآیرنمودن کانفرانسها، مظاهرات مسالمت آمیز متداوم به شمول مرد و زن در کابل و همه مراکز ولایات کشور ومخصوصآ در مقابل سازمان ملل متحد، قصر سفید و پارلمانهابی کشورهای غربی و حتی عربی اگر ممکن باشد ودر صورت امکان ازارسال کمکهای مالی برای اشخاص بی بضاعت در کشور دریغ نفرموده دست به اقدام نموده و آستینها را برای برآورده شدن این آرمان مقدس برزنیم  و بگویم.

                    من جز تو دگر نام نیارم برلب – ای وا وطنم وا وطنم وا وطنم.

                                                                                            (خلیلی)

     هموطنان نهایت دوست داشتنی و گرانمایه، من که امسال انشاالله به ۸۷ سالگی میرسم حضور شما به نام نامی زات پاک اقدس الهی سوگند یاد میکنم که الی اخرین رمق حیاتم از مبارزه خود برای آزادی و احقاق حقوق مشروع هموطنانم خاصتآ طبقه محروم و مظلوم نسوان هموطنم که در داخل کشور اند یک لحظ قرار نخواهم داشت و با استفاده از قلم کم رنگم و قلب شکسته ام به مباره عادلانه خود دوام خواهم داد، لهذا ازهمه دانشندان هموطن خارج مرزی که الحمدالله که از استعادهای علمی و قلمی عالی برخوردار اند عاجزانه دعوت می نمایم که برای مدتی در باره حالات مادروطن که درآغوش آن پرورده شده ایم و از برکات آن امروز الحمدالله دارای زندگی های مرفع داریم با نوشته های خود واقعیتها عینی را برملا و به مبارزه عادلانه و بیطرفانه خود برای وحدت ملی، آزادی آفغانستان عزیز از قید حاکمان فعلی که در نوکری اغیار قرار دارند دست به اقدام شده و به شکل دوامدار الی نجات مادروطن ازاستعداد های فکری و قلمی خود استفاده تا به اراده خداوند متعال مادروطن عزیز را آزاد و به طرف خوشبختی در آینه جهان متمدن سوق دهیم، شاعری چه خوش در مورد مزایایی فکر و قلم فرموده.

                               به نام کسی کافرید ازعدم

                                            به انسان عطا کرد فکر و قلم

                                                                             (؟)

حرف اخیرم این است که!

                 قومی که سر براه شرف می دهد بباد- در روز امتحان ملل شرمسار نیست.

                                                                                                     (خلیلی)

با عرض حرمت.

افغان خادم افغان

کانادا:- ۲۰مارچ  ۲۰۲۴م.

د دعوت رسنیز مرکز ملاتړ وکړئ
له موږ سره د مرستې همدا وخت دی. هره مرسته، که لږه وي یا ډیره، زموږ رسنیز کارونه او هڅې پیاوړی کوي، زموږ راتلونکی ساتي او زموږ د لا ښه خدمت زمینه برابروي. د دعوت رسنیز مرکز سره د لږ تر لږه $/10 ډالر یا په ډیرې مرستې کولو ملاتړ وکړئ. دا ستاسو یوازې یوه دقیقه وخت نیسي. او هم کولی شئ هره میاشت له موږ سره منظمه مرسته وکړئ. مننه

د دعوت بانکي پتهDNB Bank AC # 0530 2294668 :
له ناروې بهر د نړیوالو تادیاتو حساب: NO15 0530 2294 668
د ویپس شمېره Vipps: #557320 :

Support Dawat Media Center

If there were ever a time to join us, it is now. Every contribution, however big or small, powers our journalism and sustains our future. Support the Dawat Media Center from as little as $/€10 – it only takes a minute. If you can, please consider supporting us with a regular amount each month. Thank you
DNB Bank AC # 0530 2294668
Account for international payments: NO15 0530 2294 668
Vipps: #557320

Comments are closed.