مجمع فدرالیستان مجمع قبرکنان ملت افغان وافغانستان اند

انجنیر فضل احمد افغان

214

  کانادا:- ۶ فبروری ۲۰۲۴م

مجمع فدرالیستان

مجمع قبرکنان ملت افغان وافغانستان اند

    مجمع فدرالسیتان افغانستان که اکثر اعضای محترم شان در ترکیه تشریف دارند آیا قبل از اعلان تصمیم نظام فدرالیزم در افغانستان ازخود پرسیدند که چرا ترکیه علرغم که ازافغانستان با نفوستر، متمد نتر، ثروتمند تر واکثریت بیشترشان ازملت افغان با سواد تراند، چرا در ۱۰۱ سال نظام جمهوری مرکزی دارد؟ آیا جنابان تعریف نظام فدریالیزم رامیدانستند و یا برمبنای احساسات قومی، زبانی و مذهبی مناطق خود بدون اندیشیدن به عواقب ناگوار فدرالیزم در افغانستان تصمیم عجولانه گرفتند؟

 تعریف فدرالیزم.

    فدرال یک دولت مرکزی یک ملت است که در یک سیستم فدرالی  ملت به تعدادی از ایالتهای کوچک منطقه ای مانند دولتهای ایالتی تقسیم می شود که تابع سیستم مرکزی هستند.

نقش دولت فدرال چیست؟

    به طور کلی، نقش دولت فدرال اداره کل کشور است. دولت های فدرال مختلف در کشورهای مختلف مسئولیت های متفاوتی دارند. در ایالات متحده، دولت فدرال ارتش را اداره می کند، دیپلماسی را انجام می دهد و تعدادی وظایف اداری مهم دیگر را برعهده دارد.

    من شخصآ یک فدرالیزم میباشم نه برای افغانستان که مادروطنم میباشد زیرا افغانستان با موقعیت ستراجیکی و جوپولیتیکی فدرالیزم را به خیر و منافع ملت نجیب افغان و افغانستان نمی بینم.

     با ارایه تعریفات فوق باید عرض شد که طراحان نظام فدرالیزم به اساس مناسبات قومی ،زبانی و مذهبی مناطق خود که بکلی مغایر تعریف فدرالیزم است بدون در نظر داشتن موقعیت جوپولیکی و جوستراتیجیکی افغانستان در منطقه موضوع فدرالیزم را در این موقع حساس که طلبان بالای گرده های ملت مظلوم و بیدفاع افغان زانو زده اند و دشمنان منتظر تحزیه افغانستان اند مطرح و بدست دشمنان وحدت ملی افغانها و یکپارچگی افغانستان تیشه داده اند.

    هموطنان عزیز ولایات افغانستان کثیرالقومی، کثیرالمذهبی، کثیرالزبانی نیست بلکه به اساس قوم، زبان و مذهب جدا گردیده اند که این خود با همسایگی کشورهای بزرگ یعنی پاکستان، ایران،تاجیکستان، ازبکستان و ترکمنستان که زبان،دین و عنعنات مشترک دارند و با سرمایه های زیر زمینی و آب سرشار که داریم با کوچکترین اختلاف دولت ایالتی با دولت مرکزی موجب مداخله دولت های حریص همسایه گردیده و افغانستان را تجزیه می نمایند.

    همچنان افغانستان مناطق غنی از نگاه ذخایر زیر زمینی و ساحات وسیع زراعتی دارند، و متآسفانه ولایاتی هم داریم که نه منابع طبعی زیرزمینی دارند و نه زمیمنهای زراعتی که سبب انکشاف متوازن در کشور شویم که این خود باعث بیعدالتی در حق بعضی از ولایات می شود.

    هموطنان عزیز من در کانادا که یک کشور فدرالی است از ۴۰ سال به این سو زندگی میکنم همه ولایات کانادا متشکل از اقوام، مذاهب و زبانهای مختلف از کشورهای متعدد بوده در فضای صلح و آرامی بنام کانادایی به افتخار و سربلندی زندگی میکنند. اما یک ایالت که منتریال است فرانسوی زبان اند اززمان مداخله نشنالیستی مارشال دوگول رآیس جمهور وقت فرانس سه بارمردم نیشنالیست ایالت مانتریال سیع نموده اند که از کاناده جدا و به حیث کشور مستقل باشد اما خوشبختانه بعد از همه پرسی (ریفراندام) ناکام شده اند. ولایات افغانستان به اساس موقعیت ستراتیکی که با همسایگان حریص و مداخلات قدرتهای بزرگ مخصوصآ بریتانیا و امریکا نظام فدریالیزم بزودی تجزیه میگردد.

     هموطنان فدرمند بیا اید اختلاف هند و پاکستان را در ارتباط کشمیر که درهردوطرف مردم هم زبان هم دین و هم فرهنگ اند، همچنان افغانستان و پکستان را به ارتباط مناطق پشتون دو طرف خط فرضی دیورند را ببینید، مطلب این است با فدرالیزم ولایات ضعیف و مداخلات اغیار زیاد و بالاخره کار به تجزیه میکشد.

     یکی از دلایل که ترکیه در ۱۰۱ سال دولت جمهوری مرکزی بوده همین سرحدات مشترک با همسایگان همزبان وهم دین بوده ورنه مانند یکی از کشورهای اروپایی نظام فدرالی میداشت.

     هموطنان عزیز نیرومندی ملت قهرمان افغان در مقابل تجاوز اجنبیان همین اتحاد و یک پارچگی بوده و به همین منظور افغانستان بین قدرتهای شرق و غرب بحیث حايل حفظ شده بود حال امریکا و انگلیس در تلاش اند که برای رسیدن اهداف شان به آسیایی مرکزی، روسیه و چین افغانستان را با نظام فدرالیزم ضعیف تبدیل و بالاخره تجزیه نمایند.

      هموطنان عزیز مخصوصآ دانشمندان و سیاستمداران محترم که دید از جهان و مادروطن خود دارند در این موقع حساس محافظ کاری را کنار بگذارند با جرآت و استدلال آنچه برای خیر ملت شریف افغان و افغانستان است زبان بکشایند.

      به عقیده این عاجز بهتر خواهد بود در این فرصت  از مطرح نمودن فدرالیزم که به جز از قبرکنی برای مادروطنما چیزی دیگری نیست صرف نظر نموده دانشمندان بیطرف، پاک و صدیق مادروطن گردهم جمع وبا تفاهم با جهان مخصوصآ قدرتهای بزرگ برای نجات مادروطن از این بلای نازل شده بر ملت ستمدیدی افغان کار نمایند و با آموختن از اشتباهات گذشته تاریخ در فضای صلح بدون حب و بغض زبانی ،قومی ، سمتی و مذهبی برای آینده افغانستان با طرح قانون اساسی مترقی و پیشرفته که همه ملت افغان خود را در آن مساوی و برابر دیده و عواید سرمایه های ملی به تناسب نفوس ولایات تقسیم  و در فضای دیموکراسی که به شرایط اجتماعی ملت افغان سازګار باشد با وحدت ملی و همبستگی خلل ناپزیر زیر چتر افغان و مسلمان در یک دولت جمهوری متمرکز که بیش از دو حزب ملی در آن نباشد دیده در فضای صلح بحیث عضوه فعال ملل متحد در جهان بدرخشد.

                         من الله توفیق

د دعوت رسنیز مرکز ملاتړ وکړئ
له موږ سره د مرستې همدا وخت دی. هره مرسته، که لږه وي یا ډیره، زموږ رسنیز کارونه او هڅې پیاوړی کوي، زموږ راتلونکی ساتي او زموږ د لا ښه خدمت زمینه برابروي. د دعوت رسنیز مرکز سره د لږ تر لږه $/10 ډالر یا په ډیرې مرستې کولو ملاتړ وکړئ. دا ستاسو یوازې یوه دقیقه وخت نیسي. او هم کولی شئ هره میاشت له موږ سره منظمه مرسته وکړئ. مننه

د دعوت بانکي پتهDNB Bank AC # 0530 2294668 :
له ناروې بهر د نړیوالو تادیاتو حساب: NO15 0530 2294 668
د ویپس شمېره Vipps: #557320 :

Support Dawat Media Center

If there were ever a time to join us, it is now. Every contribution, however big or small, powers our journalism and sustains our future. Support the Dawat Media Center from as little as $/€10 – it only takes a minute. If you can, please consider supporting us with a regular amount each month. Thank you
DNB Bank AC # 0530 2294668
Account for international payments: NO15 0530 2294 668
Vipps: #557320

Comments are closed.