قتل گیله من وزیر: سوءاستفاده پاکستان از جنگ علیه ترور برای خاموش کردن صدای پشتون‌ها

احمد فواد ارسلا

90

قتل گیله من وزیر: سوءاستفاده پاکستان از جنگ علیه ترور برای خاموش کردن صدای پشتون‌ها

مضمون ذیل ترجمه دری مقاله ایست که متعاقب قتل گیله من وزیر به انگلیسی نوشته و نشر شد:

https://www.linkedin.com/pulse/gilaman-wazirs-murder-pakistans-misuse-war-terror-silence-arsala-wy7ye/?trackingId=v4fmAMFkS3WqsZB9Z0seMA%3D%3D

بیشتر ناظران بر این باورند که موضع‌گیری  گیله من وزیر، رهبر برجسته پشتون و شاعر در مورد خط دیورند و تظاهرات صلح‌آمیز در دفاع از پشتون‌ها ، علت واقعی حمله خشونت‌آمیز در اسلام‌آباد پاکستان بوده که منجر به مرگ وی شد. گیلیمن وزیر که به خاطر شعرهای بلیغ و تعهد استوارش به مسئله پشتون‌ها معروف بود، نماد مقاومت صلح‌آمیز در برابر سختی‌ها بود. با تقریباً یک میلیون دنبال‌کننده در شبکه‌های اجتماعی، وی صدای بزرگی برای مقاومت صلح‌آمیز بود. او اخیرا در یک ویدیو که در شبکه‌های اجتماعی پحش شده بود گفته بود: “من این خطوط روی دست‌های خود را قبول نمی‌کنم و نیز خط روی پیشانی خود را نمی‌پذیرم، چطور از من می‌خواهید خط دیورند خیالی را قبول کنم؟ مگر من یا شما دیوانه ایم؟” مرگ نابهنگام وی سایه‌ای غم‌انگیز بر جامعه پشتون انداخته و سوالات اساسی در مورد تصاددمات  جاری و استفاده از تاکتیک‌های ضدتروریسم در پاکستان مطرح کرده است.

مبارزه پشتون‌ها برای حقوق

بخش بزرگی از مردم پشتون، یک گروه قومی که توسط فریبکاری استعماری بریتانیا با استفاده از خط خیالی دیورند تقسیم شدند و هزاران سال در منطقه زندگی کرده‌اند، مجبور شدند در پاکستان که به طور مصنوعی ایجاد شده زندگی کنند و از پشتون‌هایشان که در افغانستان زندگی می‌کنند، جدا شوند. در طول سال‌ها، پشتون‌ها در پاکستان مجبور به مبارزه برای حقوق و شناسایی خود شده‌اند که این مبارزه به اشکال مختلف انجام گرفته است و مقاومت صلح‌آمیز ستون فقرات این حرکت بوده است. جنبش تحفظ پشتون (PTM)، که در سال ۲۰۱۴ تأسیس شد، در خط مقدم این مبارزه بوده و برای حقوق بشر، عدالت و پایان دادن به قتل‌های زثر نام مبارزه با ترویزم و ناپدید شدن‌های اجباری تلاش می‌کند.

گیلیمن وزیر به عنوان یک چهره برجسته در این حرکت ظاهر شد و از شعر و خطابه‌های خود برای الهام‌بخشی و بسیج مردم پشتون استفاده کرد. آثار او اغلب به سختی‌های جامعه‌اش اشاره داشت و برای وحدت، مقاومت و مقاومت صلح‌آمیز در برابر ظلم مردم را به حرکت صلح آمیز دعوت میکرد. ترور گیلیمن وزیر  ضربه بزرگی به PTM و هدف گسترده‌تر پشتون‌ها وارد کرده است، زیرا محیط خطرناکی را که فعالان در آن عمل می‌کنند، برجسته می‌سازد.

Gilaman Wazir’s Murder: Pakistan’s Misuse of the War on Terror to Silence the Pashtun Voice

جنگ علیه تروریزم و پیامدهای آن

از اوایل دهه ۲۰۰۰، پاکستان به عنوان یک متحد حیاتی در جنگ جهانی علیه ترورفرض شده است، جنگی که عمدتاً توسط ایالات متحده برای مبارزه با تروریسم در سراسر جهان هدایت می‌شود، و پاککستان زیر این عنوان برایی اهداف خودش ایفای نقش کرده است. این اتحاد منجر به کمک‌های نظامی و مالی قابل توجهی از سوی ایالات متحده به پاکستان شده است که هدف آن تقویت تلاش‌های ضدتروریستی در منطقه است. با این حال، عملیات  نظامی پاکستان برای مقابله با تروریسم به دلیل تاکتیک‌های خشن و خسارات جانبی وارده به جمعیت غیرنظامی، بخصوص در مناطق قبایلی که بسیاری از پشتون‌ها در آن زندگی می‌کنند، به شدت مورد انتقاد قرار گرفته است.

استفاده دولت پاکستان از جنگ علیه تروریزم به عنوان بهانه‌ای برای سرکوب مخالفت‌ها و اعتراضات مسئله‌ای بحث‌برانگیز بوده است. منتقدان استدلال می‌کنند که روایت ضدتروریستی برای توجیه عملیات‌های نظامی و نقض حقوق بشر علیه اقلیت‌های قومی و فعالان سیاسی مورد سوء استفاده قرار گرفته است. PTM اقدامات دولت پاکستان را محکوم کرده به شمول عملیات اخیرعزم‌استحکام را نسل‌کشی توصیف کرده است. آنها در انتقاد از این اقدامات بسیار صریح بوده‌اند و اردوی پاکستان را به استفاده از ضدتروریسم به عنوان پوششی برای تداوم خشونت دولتی و ساکت کردن صداهای مخالف متهم کرده‌اند.

میراث گیلیمن وزیر

میراث گیلیمن وزیر به عنوان یک شاعر و رهبر با روایت گسترده‌تر مقاومت پشتون‌ها در هم تنیده است. مشارکت‌های او در این حرکت محدود به توانایی‌های شاعری‌اش نبود، بلکه به نقش او به عنوان یک شخصیت وحدت‌بخش که از مقاومت غیرخشونت‌آمیز حمایت می‌کرد، نیز گسترش یافت. مرگ وزیر یادآوری تلخی از خطراتی است که کسانی که جرات می‌کنند علیه ظلم و بی‌عدالتی در پاکستان سخن بگویند، با آن مواجه هستند.

در پی ترور او، درخواست مجددی برای پاسخگویی و عدالت مطرح شده است. سازمان‌های حقوق بشری و نهادهای بین‌المللی از دولت پاکستان خواسته‌اند که یک تحقیق جامع در مورد مرگ گیلیمن وزیر  انجام دهد و به مسائل گسترده‌تر نقض حقوق بشر در کشور بپردازد. جامعه پشتون، که در سوگ از دست دادن یک رهبر محبوب به سر می‌برد، در تعهد خود به مقاومت صلح‌آمیز و پیگیری عدالت استوار باقی مانده است.

نتیجه‌گیری

مرگ گیلمن وزیر لحظه‌ای احساسی در تاریخ مبارزه پشتون‌ها برای حقوق و شناخته‌شدن است. این موضوع مشکلات  مداوم اقلیت‌های قومی در پاکستان و تعامل پیچیده میان تلاش‌های ضد تروریسم و حقوق بشر را برجسته می‌کند. سوءاستفاده پاکستان از جنگ علیه ترور برای هدف قرار دادن مناطق قبیله‌ای پشتون به بهانه عملیات ضد تروریسم منجر به نقض گسترده حقوق بشر شده است، از جمله قتل‌های فراقضایی، ناپدید شدن‌های اجباری و جابجایی بی‌شمار غیرنظامیان. این اقدامات نه تنها اعتبار تلاش‌های ضد تروریسم پاکستان را تضعیف کرده‌اند، بلکه چرخه‌ای از خشونت و سرکوب علیه مردم پشتون را نیز تداوم بخشیده‌اند.

جامعه بین‌المللی باید نقش مهمی در حمایت از عدالت و پاسخگویی در پاکستان ایفا کند. فشار دیپلماتیک و نظارت بین‌المللی می‌توانند به تضمین این که پاکستان به شکایات جامعه پشتون رسیدگی کند و تاکتیک‌های سرکوبگرانه خود را متوقف سازد، کمک کنند. جامعه بین‌المللی باید از سازمان‌های حقوق بشر و جنبش‌های مردمی مانند PTM حمایت کند، که تلاش می‌کنند تا به بی‌عدالتی‌هایی که مردم پشتون با آن‌ها مواجه هستند توجه کنند.

بدون  ‌شک میراث گیلمن وزیر نسل‌های آینده پشتون‌ها را در جستجوی صلح، عدالت و برابری الهام خواهد بخشید. زندگی و مرگ او یادآور اهمیت مقاومت مسالمت‌آمیز و استحکام روح انسانی در برابر سرکوب است. همان‌طور که جامعه پشتون در حال سوگواری از دست دادن او هستند، همچنان در تعهد خود به دستیابی به حقوق و شناخته‌شدنشان پایدار می‌مانند و به عنوان نمادی از قدرت استقامت و وحدت در مبارزه با بی‌عدالتی می‌ایستند.

د دعوت رسنیز مرکز ملاتړ وکړئ
له موږ سره د مرستې همدا وخت دی. هره مرسته، که لږه وي یا ډیره، زموږ رسنیز کارونه او هڅې پیاوړی کوي، زموږ راتلونکی ساتي او زموږ د لا ښه خدمت زمینه برابروي. د دعوت رسنیز مرکز سره د لږ تر لږه $/10 ډالر یا په ډیرې مرستې کولو ملاتړ وکړئ. دا ستاسو یوازې یوه دقیقه وخت نیسي. او هم کولی شئ هره میاشت له موږ سره منظمه مرسته وکړئ. مننه

د دعوت بانکي پتهDNB Bank AC # 0530 2294668 :
له ناروې بهر د نړیوالو تادیاتو حساب: NO15 0530 2294 668
د ویپس شمېره Vipps: #557320 :

Support Dawat Media Center

If there were ever a time to join us, it is now. Every contribution, however big or small, powers our journalism and sustains our future. Support the Dawat Media Center from as little as $/€10 – it only takes a minute. If you can, please consider supporting us with a regular amount each month. Thank you
DNB Bank AC # 0530 2294668
Account for international payments: NO15 0530 2294 668
Vipps: #557320

Comments are closed.