شکایت مهاجران افغان مقیم ایران از افزایش بدرفتاری و آزار و اذیت توسط مردم و پولیس در آن کشور

24
وزارت مهاجران و عودت‌کننده‌گان حکومت طالبان اعلام کرد که روز یکشنبه ۳۲۰۰ تن از افغان‌ها از ایران اخراج شده‌اند.

در روزهای اخیر گزارش‌هایی از بدرفتاری با مهاجران افغان مقیم ایران منتشر شده است. همچنان به مهاجران افغان ساکن در ناحیۀ پانزدهم شهر تهران هشدار داده شده است که هرچه زودتر این منطقه را ترک کنند، در غیر این صورت از تهران و ایران اخراج خواهند شد.

تصاویر این هشدارنامه‌ها در شبکه‌های اجتماعی به طور گسترده منتشر شده و واکنش‌های متعددی را به همراه داشته است. در این هشدارنامه گفته شده که هیچ کسی حق ندارد که در هیچ صورتی به افغان‌ها خانه یا موتر کرایه دهد و ناقضان، مجازات خواهند شد.
اما معلوم نیست که این هشدارنامه از سوی مردم ناحیۀ پانزدهم شهر تهران منتشر شده یا حکومت ایران اما افغان‌ها از بدرفتاری مردم و پولیس شکایت می‌کنند.
شماری از شهروندان ایران نیز در شبکه‌های اجتماعی خواستار اخراج مهاجران افغان شده‌اند.

به مهاجران افغان در ناحیه پانزدهم تهران هشدار داده شده که در سریع‌ترین زمان ممکن منطقه را ترک کنند.
به مهاجران افغان در ناحیه پانزدهم تهران هشدار داده شده که در سریع‌ترین زمان ممکن منطقه را ترک کنند.

یک مهاجر افغان به نام نرگس موسوی در پیام خود به رادیو آزادی گفت که پدر مسن وی را پولیس با خود برده‌اند و در وضعیت خیلی رقت‌باری در کمپ بازداشت شده است.

“پدر مرا بازداشت کرده‌اند. به بازداشتگاه برده‌اند و معلوم نیست چه اتفاقی صورت خواهد گرفت. مادرم گفت زمانی که به کمپ رفته بود، دید که پولیس با مردم خیلی رویۀ بد داشتند. برعلاوه پدر من هزاران نفر در آنجا بودند. صد نفر را در این هوای گرم در یک قفس آهنین نگه داشته‌اند. فکر کنید در این هوای گرم این تعداد مردم را مانند حیوانات در یک قفس محبوس کرده‌اند.”

شکایت از بدرفتاری مردم و نیروهای امنیتی با افغان‌ها در ایران بعد از آن افزایش یافت که گفته می‌شود حداقل در دو واقعۀ درگیری میان اتباع کشور میزبان و افغان‌ها دو تن از ایرانی‌ها کشته شده‌اند.

واقعۀ اخیر به اساس گزارش خبرگزاری تسنیم هفته گذشته در تهران رخ داد و سه تن از افغان‌ها که باهم برادر هستند به اتهام قتل یک ایرانی به ضرب چاقو بازداشت شده‌اند.

بدرفتاری با مهاجران افغان پس از کشته شدن دو ایرانی در درگیری با افغان‌ها افزایش یافته است.
بدرفتاری با مهاجران افغان پس از کشته شدن دو ایرانی در درگیری با افغان‌ها افزایش یافته است.

گفته می‌شود که این افغان‌ها دربارۀ پرداخت بل‌های برق با این فرد ایرانی نزاع و جنجال داشتند.
قبل از این واقعه گزارش شد که برخی اهالی ولایت فارس خانه‌های شماری از مهاجران افغان را به آتش کشیده‌اند. گفته می‌شود که این آتش‌سوزی بعد از آن رخ داد که افراد خشمگین به دنبال کشته شدن یک ایرانی در درگیری با یک مهاجر افغان به خانه‌های مهاجران روآوردند.

مهاجرین افغان در ولایت فارس ایران: خانه‎‌های ما را آتش زدند، مجبور شدیم از محل فرار کنیم

هنوز معلوم نیست که این جوان ۱۷ سالۀ افغان چرا صاحب کار خود را که مالک یک رستوران بود کشته است ولی کارگران افغان همواره شکایت می‌کنند که کارفرمایان ایرانی از پرداخت دستمزد آن‌ها ابا می‌ورزند یا به موقع نمی‌پردازند.
یک مهاجر افغان باشندۀ ولسوالی خور ولایت فارس در مورد حریق خانه‌های مهاجران افغان به رادیو آزادی گفت:

“مردم محل بسیار خشمگین شدند. خانۀ شخص متهم و دیگر افغان‌ها را به آتش کشیدند.”

خبرگزاری دولتی ایرنا، از قول پولیس گزارش کرد که یک تن خود را به نیروهای امنیتی سپرده و اعتراف کرده که صاحب کار خود را در نزاع کشته است.

مسعود پزشکیان رئیس جمهور منتخب ایران پس از انتخاب به به این سمت، گفت که از ورود افغان‌ها به کشور باید جلوگیری شود و کسانی که در ایران بسر می‌برند باید سازمان‌های بین‌المللی در رسید‌ه‌گی به آن‌ها با حکومت ایران کمک و همکاری کنند.

روند اخراج مهاجران افغان از ایران و پاکستان در این اواخر سرعت اختیار کرده است.

وزارت مهاجران و عودت کننده‌گان حکومت طالبان گفته که روز یکشنبه ۳۲۰۰ تن از افغان‌ها از ایران اخراج شده‌اند.

رادیو ازادی

 

د دعوت رسنیز مرکز ملاتړ وکړئ
له موږ سره د مرستې همدا وخت دی. هره مرسته، که لږه وي یا ډیره، زموږ رسنیز کارونه او هڅې پیاوړی کوي، زموږ راتلونکی ساتي او زموږ د لا ښه خدمت زمینه برابروي. د دعوت رسنیز مرکز سره د لږ تر لږه $/10 ډالر یا په ډیرې مرستې کولو ملاتړ وکړئ. دا ستاسو یوازې یوه دقیقه وخت نیسي. او هم کولی شئ هره میاشت له موږ سره منظمه مرسته وکړئ. مننه

د دعوت بانکي پتهDNB Bank AC # 0530 2294668 :
له ناروې بهر د نړیوالو تادیاتو حساب: NO15 0530 2294 668
د ویپس شمېره Vipps: #557320 :

Support Dawat Media Center

If there were ever a time to join us, it is now. Every contribution, however big or small, powers our journalism and sustains our future. Support the Dawat Media Center from as little as $/€10 – it only takes a minute. If you can, please consider supporting us with a regular amount each month. Thank you
DNB Bank AC # 0530 2294668
Account for international payments: NO15 0530 2294 668
Vipps: #557320

Comments are closed.