حضور دولت در سه ولسوالی لوگر، صفر است

0 753

یافته‌های سرخط نشان می‌دهد که حضور دولت در ولسوالی‌های بره‌کی برک، ازره و چرخ ولایت لوگر در شصت و پنج کیلومتری پایتخت به صفر تقرب کرده‌است. طبق این یافته‌ها تعداد انگشت‌شمار ادارات دولتی در این سه ولسوالی ولایت لوگر فعال بوده و باقی طالبان بر آن حکمروایی می‌کنند.
با این وجود گزارش‌های که سرخط از محل دریافت کرده، تطبیق پروژه‌های انکشافی به خصوص پروژه‌های وزارت انکشاف دهات، پروژه‌های زراعتی و خدمات صحی در این سه ولسوالی نسبتاً در عمل پیاده گردیده، ولی تنها آنعده شرکت‌های می‌توانند وارد عمل شوند که با طالبان مسلح معامله کنند، در غیر آن ممکن نیست. به تازه‌گی طالبان جلو احداث پروژه سرک‌سازی در ولسوالی محمدآغه را گرفته‌اند، شاید به این دلیل که این سرک‌ها راه کوتاه به مراکز این گروه است.

براساس ارقام وزارت دفاع ملی همین حالا بیش از یازده ولسوالی به سطح کشور کاملاً بدست طالبان بوده و از بیست تا سی ولسوالی دیگر عملاً با تهدید مستقیم و غیرمستقیم گروه طالبان مواجه اند. ولسوالی‌های دیشو، موسی قلعه، نوزاد، خاک افغان در زابل دهنه غوری، وردوج و یمگان از آن دسته ولسوالی‌های اند که کاملاً از دست دولت خارح بوده و ولسوال و یا هم ولسوالی در آنجا وجود ندارد که از حکومت و دولت نماینده‌گی کند.
در این میان ولسوالی‌های بره‌کی برک؛ ازره و چرخ ولایت لوگر از جمله ولسوالی‌های اند که شورای ولایتی لوگر مدعیست که حضور دولت در آن بسیار ضعیف و حتی در هیچ به حساب می‌آید. عدالت عبدالرحیمزی، منشی شورای ولایتی لوگر در مصاحبه‌ای با سرخط می‌گوید: «بهتر است تفکیکی میان حاکمیت و حضور دولت در این سه ولسوالی ولایت لوگر قابل شویم. بره‌کی برک و چرخ از جمله دو ولسوالی اند که حکومت بر آن حاکمیت دارد، ولی جضور آن تا حدی ضعیف و حتی می‌توان گفت که صفر است. به عنوان مثال، تنها ادارات انکشاف دهات، معارف، صحت عامه و ثبت احوال نفوس در ولسوالی چرخ فعال بوده و باقی هیچ اداره دولتی دیگر وجود ندارد تا به مردم ارایه خدمات کند. ولسوالی‌های ازره و بره‌کی برک نیز از جمله ولسوالی‌های اند که در آن حضور دولت بسیار ضعیف است.»

از این وضعیت معلوم است که در این ولسوالی‌ها ادارات مهم چون څارنوالی و محکمه وجود نداشته و مسایل حقوقی و قضایی همه به طالبان راجع ساخته می‌شود که بدون شک سبب تقویت حضور آن گردیده است.

از سوی هم محمد رادمنش، معاون سخنگوی وزارت دفاع ملی به سرخط می‎‌گوید که هیچ ولسوالی در لوگر کاملاً بدست طالبان نبوده و نه هم اجازه می‌دهند. او می‌گوید: «نیروهای امنیتی و دفاعی به صورت منظم عملیات‌های را در ولسوالی‌ ازره، چرخ و بره‌کی برک انجام می‌دهند، اما به این معنا نیست که حضور نظامی ما در انجا صفر است. ما در همین سه ولسوالی قرارگاه داریم و عملیات‌های منظم را انجام می‌دهیم.»

هم اکنون از بیست تا سی ولسوالی مشمول ولسوالی‌های خاک سفید، بالابلوک و پشت‌رود در فراه، قیصار در فاریاب، بالامرغاب در بادغیس، درقدر در تخار، امام صاحب در کندز، دانگام در کنر، واغظ و اندړ در غزنی، پچیراگاه و ده بالا در ننگرهار جمع چند ولسوالی دیگر با تهدید مستقیم و غیر مستقیم طالبان روبرو اند. برخی ولسوالی‌های واقع در ولایات همجوار کابل چون ولسوالی‌های لوگر نیز با همچو تهدیدی روبرو اند.
حضور ضعیف دولت در ولسوالی‌های ‌ازره، بره‌کی برک و چرخ در ولایت لوگر حتی طالبان را جرات بخشیده تا جلو تطبیق برنامه انکشافی سرک‌سازی در ولسوالی محمد آغه ولایت لوگر را بگیرند. شورای ولایتی به ابن باور است، طالبان پروژه‌های سرک‌سازی در محمدآغه که آنرا با مراکز طالبان در این ولایت وصل می‌سازد، تهدیدی به خود می‌دانند و از اینرو جلو تطبیق آن‌را گرفته اند.
حالا دیده شود که انور خان اسحاقزی والی جدیدالتقرر ولایت لوگر برای امن‌سازی این ولایت چه کاری کرده می‌تواند.

روزنامه سرخط

د دعوت رسنیز مرکز ملاتړ وکړئ
له موږ سره د مرستې همدا وخت دی. هره مرسته، که لږه وي یا ډیره، زموږ رسنیز کارونه او هڅې پیاوړی کوي، زموږ راتلونکی ساتي او زموږ د لا ښه خدمت زمینه برابروي. د دعوت رسنیز مرکز سره د لږ تر لږه $/10 ډالر یا په ډیرې مرستې کولو ملاتړ وکړئ. دا ستاسو یوازې یوه دقیقه وخت نیسي. او هم کولی شئ هره میاشت له موږ سره منظمه مرسته وکړئ. مننه

د دعوت بانکي پتهDNB Bank AC # 0530 2294668 :
له ناروې بهر د نړیوالو تادیاتو حساب: NO15 0530 2294 668
د ویپس شمېره Vipps: #557320 :

Support Dawat Media Center

If there were ever a time to join us, it is now. Every contribution, however big or small, powers our journalism and sustains our future. Support the Dawat Media Center from as little as $/€10 – it only takes a minute. If you can, please consider supporting us with a regular amount each month. Thank you
DNB Bank AC # 0530 2294668
Account for international payments: NO15 0530 2294 668
Vipps: #557320

Leave A Reply