خبر خوش از جایی که هر روز بر شمار زنان محکوم اضافه می‌شود

0 547

در طول یک ماه اخیر سه مورد خشونت فجیح در سه ولایت شمالی کشور به ثبت رسید. زنی در چاه آب تخار شلاق و سنگسار شد، مردی خواهرش را در ایبک سمنگان با تبر کشت و در یک مورد دیگر، دختری در فاریاب مجازات صحرایی گردید. با توجه با این وضع، با پایان هر سال لحظه شماری اداره‌های حقوق بشری برای اینکه گزارشی از آمار وضعبت حقوق بشری و خشونت در برابر زنان را به نشر برسانند و با آن پروژه گیرند به پایان می‌رسد.

حالا هم چند روزی بیش به پایان سال نمانده‌است، اما آمار و ارقامی که سرخط از ولایت بغلان بدست آورده نشان می‌دهد که میزان خشونت در این ولایت در مقایسه با سال گذشته هفده درصد کاهش یافته است. این از زونی که اخبار خشونت علیه زنان گزارش می‌شود، خبر خوشی است.
بغلان از ولایت‌های است که سال خورشیدی پایان نیافته رقم خشونت در برابر زنان آن هفده درصد کاهش یافته‌است. خانم اورانوس، مسوول حقوق ریاست امور زنان بغلان به سرخط می‌گوید، در طول سال گذشته در مجموع ۳۰۱ مورد خشونت در برابر زنان در این ولایت به ثبت رسیده بود و در سال جاری به ۲۵۶ مورد رسیده که نشاندهنده کاهش هفده درصدی خشونت در برابر زنان است.

او می‌گوید: «این میزان خشونت در برابر زنان در بغلان شامل ۱۴ مورد قتل، ۳ مورد اختطاف، ۱ مورد خودکشی و ۲ مورد تجاوز جنسی و باقی موارد آن شامل ضرب و شتم و مشکلات خانواده‌گی بوده که منجر به نقض حق مسلم زنان گردیده است. از این میان ۲۹ مورد خشونت علیه زنان در اداره څارنوالی رسیده‌گی به خشونت علیه زنان در ریاست سارنوالی مرافعه این ولایت زیر بررسی قرار دارد.»
خانم اورانوس علت کاهش ۱۷ درصدی خشونت علیه زنان در بغلان را همکاری عالمان دین، رسانه‌ها و و بزرگان و متننفذین محلی می‌داند.
کاهش خشونت در برابر زنان در ولایت بغلان، شایسته است، چون از زونی که همه روزه خبرهای مجازات صحرایی از آن گزارش می‌شود، دستاوردی به شمار می‌آید. در دو مورد اخیر دو زن در ولایت‌های تخار و فاریاب در محضر عام سنگسار شدند و در یک مورد دیگر برادری خواهرش را به علت ارتباط با یک مرد در ایبک مرکز سمنگان با تبر کشت.

در اینجا به چند علت خشونت در برابر زنان می‌پردازیم. یکی از علت‌های خشونت در برابر زنان در افغانستان، فرار از قانون و فرهنگ معافیت است. آنانی که با نقض حقوق زن قانون را زیر پا می‌کنند، از سوی مجریان قانون جدی گرفته نمی‎شوند، شاید به این علت که زورمند هستند و یا هم حاکمیت قانون در آنجا بسیار ضعیف است.

مردسالاری و محرومیت زن در جامعه از دیگر دلایل روادارای خشونت در برابر زنان افغان است. این مشکل با عدم آگاهی زنان از حقوق حقه شان دست بدست هم داده و وضعیت را به اینجا رسانیده است. از یکسو مردسالار بودن جامعه و از سوی هم عدم آگاهی زنان که اغلب جنس دوم شمرده می‌شوند، همه وضعییت را نابسامان ساخته است.

این همه علت‌های اساسی خشونت در برابر زنان اند که دست بدست هم داده و باوجود کار در راستای محو پدیده خشونت، هنوز هم معضل پنداشته می‌شود. بنا بر گزارش کمیسیون مستقل حقوق بشر در طول سال گذشته ۵۵۷۵ مورد خشونت علیه زن ثبت این کمیسیون گردیده است. از میان این قضایا ۲۸۰۰ آن حقوق بشری شناسایی بوده اند.
از اینرو، کاهش هفده درصدی خشونت در برابر زن در ولایت بغلان به سطح شمال که هر روز خشونت در برابر زنان از آن گزارش می‌شود را باید به فال نیک گرفت، اما به سطح کشور با توجه به آمارهای روزافزون خشونت در سال جاری، گمان نمی‌رود که رقم این خشونت در سال جاری کاهش یافته باشد.

روزنامه سرخط

د دعوت رسنیز مرکز ملاتړ وکړئ
له موږ سره د مرستې همدا وخت دی. هره مرسته، که لږه وي یا ډیره، زموږ رسنیز کارونه او هڅې پیاوړی کوي، زموږ راتلونکی ساتي او زموږ د لا ښه خدمت زمینه برابروي. د دعوت رسنیز مرکز سره د لږ تر لږه $/10 ډالر یا په ډیرې مرستې کولو ملاتړ وکړئ. دا ستاسو یوازې یوه دقیقه وخت نیسي. او هم کولی شئ هره میاشت له موږ سره منظمه مرسته وکړئ. مننه

د دعوت بانکي پتهDNB Bank AC # 0530 2294668 :
له ناروې بهر د نړیوالو تادیاتو حساب: NO15 0530 2294 668
د ویپس شمېره Vipps: #557320 :

Support Dawat Media Center

If there were ever a time to join us, it is now. Every contribution, however big or small, powers our journalism and sustains our future. Support the Dawat Media Center from as little as $/€10 – it only takes a minute. If you can, please consider supporting us with a regular amount each month. Thank you
DNB Bank AC # 0530 2294668
Account for international payments: NO15 0530 2294 668
Vipps: #557320

Leave A Reply