سوال‌گران امروز، زورگویان فردا

0 621

سوال‌گران امروز، زورگویان فردا 
کاندیداهای احتمالی، سند هویت مردم را به گروگان می‌گیرند

روزنامه سرخط
گزارش‌های که سرخط دریافته، نشان می‌دهد که برخی کاندیداهای احتمالی انتخابات ولسی جرگه در شماری از ولایت‌ها تذکره‌های آنانی را که برای ثبت نام در بدل پول و یا هم زور دریافته اند، تا روز برگزاری انتخابات در ماه میزان سال جاری نزد خود به گروگان گرفته اند.
طبق این یافته‌ها، بیش‌ترین مشکلات از این دست در ولایت‌های کابل، تخار، غور، سرپل وجود دارد. علاوه بر این، آنانی که به حیث کارمندان پروسه انتخابات به حیث مامور ثبت نام و در بست‌های دیگر مقرر شده اند، از اقارب و نزدیکان وکلای شوراهای ولایتی و زورمندان محلی بوده و با توجه به نفوذی که بر آنان دارند، احتمال قوی وجود دارد که انتخابات پیشرو را بدنام‌تر از گذشته خواهند ساخت.
نگرانی‌ها در باره مقدمات تخلفات در خصوص انتخابات پیشرو که پیش از این مورد بحث بود، در این روزها آرام آرام به واقعیت می‌پیوندند. از زمانی که پروسه توزیع تذکره از سوی اداره ثبت احوال نفوس و ثبت نام برای رای ردهی در روز انتخابات آغاز شده، موارد مختلف این تخلفات به چشم خورده است.

به عنوان مثال گزارش‌های سرخط از ولایت‌های کابل، تخار، غور، بادغیس و سرپل دریافته، بیانگر آنست، برخی هواخواهان کرسی پارلمان با استفاده از زور و یا هم پول مردم را در موترهای شان به مراکز ثبت نام انتقال داده و پس از ثبت نام، تذکره‌های با برچسب آنان را تا روز برگزاری انتخابات نزد خود به گروگان گرفته اند.
بیش‌ترین این مشکل در ولایت تخار به چشم خورده و این موردی است که چندین نشانه آن نزد فیفا یا نهاد انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان به ثبت رسیده و اکثریت متخلفین را زورمندان محلی تشکیل می‌دهند.

بدتر از همه اینکه، بربنیاد یافته‌های سرخط برخی مدیران مکاتب و استادان پوهنتون نیز از شاگردان و محصلین تذکره‌های آنان را بدون رضایت شان جمع‌آوری کرده تا در روز ثبت نام کاندیداها آنرا درج کمیسیون مستقل انتخابات سازد.
از دیگر تخلفات که ده‌ها مورد آن در همین بیست روز به ثبت رسیده، نفوذپذیری کارمندان تازه استخدام شده کمیسیون مستقل انتخابات برای پیشبرد امور مربوط به انتخابات در دفاتر ولایتی و ساحوی می‌باشد. محمد نعیم اصغری، مسوول برنامه‌های فیفا یا نهاد انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان به سرخط می‌گوید: « در تقرری کارمندان تازه استخدام شده کمیسیون مستقل انتخابات هیچ گونه نظارت از سوی نهادهای ناظر انتخاباتی صورت نپذیرفته و از اینرو، بیش‌ترین این شمار کارمندان از اقارب و یا هم نزدیکان زورمندان محلی، وکلای شوراهای ولایتی و برخی مقام‌های ولایتی دیگر هستند. این دسته کارمندان شدیداً از افراد فوق متاثر بوده و نفوذ پذیر هستند. از اینرو این مشکل وجود دارد و مورد قابل نگرانی ما است.»
حل همه مشکلات فوق نیازمند اراده قوی کمیسیون مستقل انتخابات به عنوان مجری قانون انتخابات است،آنچه تا هنوز در کارکردهای این کمیسیون دیده نشده و اراده برای برگزاری یک انتخابات شفاف زیر سوال است. این مسوولیت کمیسیون مستقل انتخابات می‌باشد که جلو تخلفات به عنوان مقدمات انتخابات بحرانی پارلمانی و شوراهای ولسوالی‌ها را بگیرد.

یکی از مواردی که اراده کمیسیون مستقل انتخابات در امر برگزاری انتخابات عادلانه و شفاف را زیر سوال می‌برد، عدم همکاری و اجازه ندادن به رسانه‌ها و نهادهای ناظر انتخاباتی در عرصه نظارت بر جمع‌بندی و اعلان ارقام رای دهنده‌گان انتخابات است. براساس اعلام کمیسیون مستقل انتخابات، تا حال بیشتر از یک میلیون واجد شرایط در سراسر کشور برای رای دهی در انتخابات پارلمانی و شوراهای ولسوالی‌ها ثبت نام کرده اند. نهادهای ناظر انتخاباتی این آمار را ناقص دانسته و می‌گویند از این پروسه راضی نیستند.

با توجه به تخلفات فوق تا زمانی که کمیسیون مستقل انتخابات از خواب زمستانی بیدار نشود، امیدی نیست که انتخابات درست و شفاف برگزار شود. برای این کمیسیون لازم است تا وظیفه‌ و مسوولیتی را که عهده‌دار شده، به گونه درست آن انجام دهد، در غیر آن سر از حال برای انتخابات بدتر از دورهای گذشته باید لحظه شماری کرد.

د دعوت رسنیز مرکز ملاتړ وکړئ
له موږ سره د مرستې همدا وخت دی. هره مرسته، که لږه وي یا ډیره، زموږ رسنیز کارونه او هڅې پیاوړی کوي، زموږ راتلونکی ساتي او زموږ د لا ښه خدمت زمینه برابروي. د دعوت رسنیز مرکز سره د لږ تر لږه $/10 ډالر یا په ډیرې مرستې کولو ملاتړ وکړئ. دا ستاسو یوازې یوه دقیقه وخت نیسي. او هم کولی شئ هره میاشت له موږ سره منظمه مرسته وکړئ. مننه

د دعوت بانکي پتهDNB Bank AC # 0530 2294668 :
له ناروې بهر د نړیوالو تادیاتو حساب: NO15 0530 2294 668
د ویپس شمېره Vipps: #557320 :

Support Dawat Media Center

If there were ever a time to join us, it is now. Every contribution, however big or small, powers our journalism and sustains our future. Support the Dawat Media Center from as little as $/€10 – it only takes a minute. If you can, please consider supporting us with a regular amount each month. Thank you
DNB Bank AC # 0530 2294668
Account for international payments: NO15 0530 2294 668
Vipps: #557320

Leave A Reply