آتش بس و مقدمات صلح!/ د. صلاح الدین سعیدي

0 586

اوربند او د سولې مقدمات! 
آتش بس و مقدمات صلح!

الله تعالی میفرماید که والصلح خیر و اګر دو طایفهء مسلمانان و مومنین دربین خود اختلاف و جنګ داشتند و یک جانب صلح اعلان کرد، شما جانب صلح را بګیرید و کسیکه تجاوز کرد در مقابلش مقابله و مقاوت کنید تا به امر الهی برابر شوند. به این اساس، منطق سلیم انسانی و اسلامی، راه و راه انتخاب صلح خیر، الترناتیف خوب و مشروع ندارد.

این آتش بس و به نحوې متارکه ثابت میسازد که جنګ جنګ کفر و اسلام نیست. این ثابت میسازد که محرک اساسي و سازمان ده اصلی این برادر کُشي مرجع پاکستاني و پنجابی دارد.

اګر علم ثابت کرده که :
در سیاست اصل و اساس منافع و مصالح اصل است. سوال اساسی مطرح میشود که این منجر و سازمانده اصلی جنګ و برادر کُی یعنې پاکستان و ای اس ای به کدام منافع و مصالح خویش رسیدند که اجازه داد، آتش بس سه روزه را با جانب افغانی اجرا شود و پاکستان مانع آن نه ګردد؟
چه تغیر در ماهيت و هویت اسلامی و یا مسلمان شدن!؟ مردم افغانستان كه تا ديروز به درجن ها در استحماری و استشهادی به نام طالب کشته، شهید و زخمی شد، چه تغیر آمد که دیګر کنار هم آمدند و از کشتن سرباز عزت و ناموس افغان و نیروهای امنیت ما دست کشیدند؟
آیا پاکستان و پنجاب به خواهشات اساسی فعلی و تاریخی خویش در مورد فاتا، و ایجاد سرحد به میل خود دربین افغانستان و پاکستان رسید که آتش بس سه روزه را قبول کرد و یا امریکا به حد لازم بر پاکستان فشار را بیشتر کرد که پاکستان دیګر مانع افتضاح بیشتر خویش نمی شود.

تلاش ايجاد رهبری جدید برای طالبان، که غیر از ملا هیبت الله باشد، نقش خود طالبان و نقس ای اس ای و مسألهء صلح و امر صلح بین الافغانی ورابطهء آن به تحقق اهداف پنجاب و دهها سوال دیګریکه در ذهن ما اند و مردم ما از آن جداً تشویش دارند.
زمان ثابت کرد که پاکستان در پهلوی اخذ جزیه از افغانستان و جامعهء جهانی در به تعویق انداختن حل اساسی مسایل به فریب و اغواګری های خویش ادامه میدهد و جنرالان پاکستاني به قیمت خون و اشک مردم افغانستان و انسانان مظلوم منطقه جیب پُرکردند و پُر میکنند!

بر ماست ماهیت این برادر کُشی و مجریان دیګر خارجی و داخلی آنرا، خاصتاً ماهیت مکر و فریب، دشمنی پنجابی و پاکستانی را در برابر افغانستان درک کرده، فریب پنجاب و فکستان رانه خورده، برادر خویش را به آغوش کشید و پاکستان را بیشتر از پيش تجرید کرد. بر ماست مانع خونریزی و برادر کُشی در کشور خویش و منطقه شویم.
استابلشمنت پاکستان دشمن مردم افغانستان، دشمن افغانستان و دشمن امر خیر و صلح بود، است و زمان ثابت کرده ثابت خواهد کرد که دشمن باقی میماند!
پایان بی پایان
16/06/2018

د دعوت رسنیز مرکز ملاتړ وکړئ
له موږ سره د مرستې همدا وخت دی. هره مرسته، که لږه وي یا ډیره، زموږ رسنیز کارونه او هڅې پیاوړی کوي، زموږ راتلونکی ساتي او زموږ د لا ښه خدمت زمینه برابروي. د دعوت رسنیز مرکز سره د لږ تر لږه $/10 ډالر یا په ډیرې مرستې کولو ملاتړ وکړئ. دا ستاسو یوازې یوه دقیقه وخت نیسي. او هم کولی شئ هره میاشت له موږ سره منظمه مرسته وکړئ. مننه

د دعوت بانکي پتهDNB Bank AC # 0530 2294668 :
له ناروې بهر د نړیوالو تادیاتو حساب: NO15 0530 2294 668
د ویپس شمېره Vipps: #557320 :

Support Dawat Media Center

If there were ever a time to join us, it is now. Every contribution, however big or small, powers our journalism and sustains our future. Support the Dawat Media Center from as little as $/€10 – it only takes a minute. If you can, please consider supporting us with a regular amount each month. Thank you
DNB Bank AC # 0530 2294668
Account for international payments: NO15 0530 2294 668
Vipps: #557320

Leave A Reply