انتخابات گامی برای توانمند سازی جامعه/محمد توفیق عظیمی

0 562

انتخابات یکی از اصل های حکومت داری که از صدر اسلام تا حال صورت گرفته و از آن زمان تا حال همه ای شهروندان بخاطر تعیین سرنوشت کشور خود زعیم خود را انتخاب کردند، در جوامع غربی نیز انتخابات یکی از اصل های پذیرفته شده هست که همه ای مردم برای تعیین سرنوشت خود به پای صندوق های رای می روند، افغانستان نیز با پیشینه تاریخی طویل مدت از این پروسه سود زیاد برده و هر گاهی که تعیین زعیم به دست مردم بوده نتیجه آن مثبت بوده، از این رو در شرایط کنونی برای تحقق دموکراسی و رساندن حق به حقدار رفتن مردم برای تعیین نماینده های شان یکی از اصل های مهم هست، زیرا نماینده شایسته برای بهبود و ترقی وطن شب و روز تلاش می کند و نماینده ناکاره برای پر کردن جیب خود از بیت المال. از این رو تمامی شهروندان کشور برای تعیین سرنوشت خود به پای صندوق های رای بروند تا باشد پارلمان کارا داشته باشیم.

انتخابات افغانستان نیز که قرار هست در 28 میزان سال روان برگزار شود یکی از نقطه عطف های مهم در تاریخ سیاسی کشور می باشد، زیرا افغانستان اکنون بیشتر از هر زمانی دیگر به پارلمان نظارت کننده و کارا ضرورت مبرم دارد، تا پل محکم میان مردم و حکومت باشد، اما چند چالش عمده سد راه انتخابات افغانستان هست که در این نوشته به آن می پردازیم.

نخست نبود امنیت در تمامی نقاط کشور از چالش های عمده بوده که چند مورد از این نا امنی رامی توان به گونه نمونه نام برد، حمله انتحاری بالای دفتر ثبت نام رای دهندهگان در شهر کابل، ربودن کارمندان انتخابات در چند ولایت و ده ها مورد دیگر، برای رفع تهدید های امنیتی لازم هست تا با هماهنگی نیروهایی بین المللی ساحات که تهدید بیشتر دارد را شناسایی و عملیات تصفیوی را به پیش برده در ضمن با استفاده از بزرگان محل فشار ها را بر گروه های مخالف بیشتر نمایند تا باشد در این ساحات نیز انتخابات ولسی جرگه و شورا های ولسوالی برگزار شود.

در قدم بعدی سطح پایین آگاهی مردم نسبت به این پروسه ملی هست، در اکثر نقاط کشور مردم از این پروسه به شکل درست آن آگاهی کامل و لازم را ندارند و اشتراک زنان را در این پروسه ننگ و شرم می دانند، در حالی که اکثریت نفوس کشور را زنان تشکیل داده و همان گونه که برای ساختار بنیادی خانواده نقش زن مهم تلقی می شود به همان اندازه در ساختار جامعه نیز نقش زنان با ارزش دانسته می شود. از این رو آگاهی کامل از سوی رسانه و بخش اطلاع رسانه کمیسیون انتخابات نهایت مهم و با ارزش هست زیرا این پروسه با آگاهی عامه بیشتر و بیشتر موفق شده و راه را برای اشتراک گسترده مردم مساعد می سازد، در صورت که اطلاع رسانی درست صورت نگیرد نمی توان به اشتراک وسیع مردم خوشبین بود.

هم چنان حضور زنان در لست کاندیدا احتمالی این پروسه نیز بارومندی بر این پروسه را بیشتر می کند، زیرا زنان با درک مسوولیت و رسالت خود می توانند که نقش فعال را بازی کنند، زیرا خشونت های اجتماعی علیه زنان بر خواسته از درک نا درست بوده از این رو اشتراک زنان می توانند برای رفع این خشونت ها موثر واقع شود، و زمینه حضور پر رنگ زنان در انتخابات را مساعد سازد. هم چنان وحدت ملی یکی از اصل های مردمی و حکومت داری در هر کشور پنداشته می شود، با رعایت اصل وحدت ملی هم وطنان ما می توانند برای رسیدن به قله های موفقیت از این پروسه بیدون در نظر داشت سمت و سو استفاده لازم را ببرند تا باشد انتخابات شفاف و عاری از تقلب داشته باشیم

بحث مهم تر از همه حضور مردم منحیث نظارت کننده این روند بر شفافیت این روند و اعتبار کمیسیون افزوده و از همه ای شهروندان می خواهیم تا نقش خود را برای موفقیت این روند عملی سازند تا باشد ما انتخابات شفاف و عادلانه را در کشور برگزار کنیم  و دیگر رای خود را برای مفسدین به بهای اندک نفروشیم، زیرا رای امانت هست تا به اهل آن سپرده شود در ضمن به کسانی که خواهان تقلب هستند نه گفته و راه را برای آنانی مساعد سازیم که واقعا خواهان تغییر بنیادی در کشور هستند.

د دعوت رسنیز مرکز ملاتړ وکړئ
له موږ سره د مرستې همدا وخت دی. هره مرسته، که لږه وي یا ډیره، زموږ رسنیز کارونه او هڅې پیاوړی کوي، زموږ راتلونکی ساتي او زموږ د لا ښه خدمت زمینه برابروي. د دعوت رسنیز مرکز سره د لږ تر لږه $/10 ډالر یا په ډیرې مرستې کولو ملاتړ وکړئ. دا ستاسو یوازې یوه دقیقه وخت نیسي. او هم کولی شئ هره میاشت له موږ سره منظمه مرسته وکړئ. مننه

د دعوت بانکي پتهDNB Bank AC # 0530 2294668 :
له ناروې بهر د نړیوالو تادیاتو حساب: NO15 0530 2294 668
د ویپس شمېره Vipps: #557320 :

Support Dawat Media Center

If there were ever a time to join us, it is now. Every contribution, however big or small, powers our journalism and sustains our future. Support the Dawat Media Center from as little as $/€10 – it only takes a minute. If you can, please consider supporting us with a regular amount each month. Thank you
DNB Bank AC # 0530 2294668
Account for international payments: NO15 0530 2294 668
Vipps: #557320

Leave A Reply