بجواب اقای نور احمد خالدی. پیرامون عواقب کودتا ۲۶ سرطان سال ۱۳۵۲ 

0 619

قاسم باز                                                                                         ۲۰۱۸/۲۲/۷

بجواب اقای نور احمد خالدی.
پیرامون عواقب کودتا ۲۶ سرطان سال ۱۳۵۲ 

جناب محترم خالدی صاحب، اول سلام تقدیم میدارم ثانیآ به اجازه شما محترم میخواهم چند عرایض کوتا خود را به ارتباط نوشته تان  تحت عنوان  ( عواقب کودتا ۲۶ سرطان سال ۱۳۵۲ ) که بتاریخ ۲۰۱۸/۲۰/۷  در ویب سایت ملی و وزین افغان – جرمن انلاین و ویب سایت سلطنت طلبان  اقبال نشر یافته بحضور شما و خوانندګان ګرامی تقدیم نمایم، امید وارم که این بګو مګو من و شما به اندازه بګو مګو سید خلیل الله هاشمیان تنزیل نیابد. من کوشش میکنم که در این نوشته خود احترام تانرا  نګاه دارم و اګر جزوی ترین بی احترامی را ببینم باز من هم مجبورآ بلمثل جواب خواهیم نویشت.
جناب محترم خالدی صاحب. علما علوم اجتماعی تاریخ را چنین تعریف نموده میګوید . « تاریخ عبارت از داستان ارتقا بشر از یک مرحله به مرحله دیګر.» پس به اساس این تعریف بشر و جوامع بشری  در حال تغیر و تکامل است ،  در ان جوامع بشری که در انها تمدن بشری  دیده شده حتمآ در ان جوامع تحولات و نو سانات نیز به ملاحظه رسیده . انسانها و جوامع بشری همیشه تحول پذیر است، پس تحول ۲۶ سرطان نیز جز تاریخ است که مولود شرایط عینی و ذهنی وخت خود یعنی دوران قبل از ۲۶ سرطان است.
اینکه شما بزرګوار میفرماید که هفت ثور مولود کودتا ۲۶  سرطان است، پس ۲۶ سرطان را مولود کدام وقت و زمان میدانید ؟ دوران نادرخان، غازی امان الله خان، امیر عبدالرحمن خان  و یا دهه نام نهاد دیموکراسی قلابی یا واضح بګویم دوره انارشی دهه به اصطلاح دیموکراسی خبیثه ، اګر شما بزرګوار از از این حقیقت چشم پوشی کنید و بګوید که نی ۲۶ سرطان مولود دهه نام نهاد به اصطلاح دیموکراسی نیست پس باید بحال شما تاسف نمود، ولی متیقن هستم که جواب شما بلی است. اګر بلی باشد پس لطفآ ګپ سنجیده زن ای دوست محترم.
جناب محترم خالدی صاحب ، حالا اجازه دهید تا من هم بحیث یک شاهد عینی دوران دهه دیموکراسی و جمهوریت داودخان بالای نوشته شما یک تبصره کوچک داشته باشم.                                                                                                                  امروز در افغانستان طرفداران سه نوع جریانهای مختلف العقیده استین های خود را بخاطر کم جلوه دادن شهید والامقام  سردارمحمد داود خان بر زده، ګروپ اول اعضای حزب خلق و پرچم ، ګروپ دوم اخوانی ها  و ګروپ سوم ان عده افراد و اشخاص که به اعلان نظام جمهوری امتیازات شخصی و فامیلی خود را از دست دادند، که نمونه اینګونه اشخاص اکثره  نویسندګان  ویب سایت اریانا افغانستان هستند که حاجت به معرفی نام انها نیست. افراد و اشخاص این سه ګروپ متذکره در طول چهل پنج سال ګذاشته امتحان خود را دادند که نمی خواهم به اعمال ګذاشته انها زیادتر تبصره نمایم. ګویند چیزی که عیان است چی حاجت به بیان است.
جناب محترم اقای نور خالدی: شما در ماه می سال جاری از کشور استرالیا به شهر ویرجینیا امریکا تشریف اوردید، شما در وقت اقامت تان در ویرجینیا از یک دوست تان بنام ……. نمره تلیفون جناب اقای فروع سابق معین وزارت پلان طلب شده بودید ان دوست شما که برای من حیثیت برادر دارد بمن تلیفون کرد و از من نمره تلیفون اقای فروع که شما خواسته بودید ګرفت، حتی من به ان دوست شما عرض نمودم اګر لطف نماید  یک چاشت جناب خالدی را بخاطر اینکه دوست شما است مهمان من شود خوش میشوم که ان دوست شما از من تشکری کرد، بهرصورت.
برادر محترم اقای خالدی صاحب. چار پنج ماه  قبل من راجع به یک موضوع سفر اقای حامد کرزی به یکی از کشورهای اروپایی که ان سفر وی بخاطر جمع اوری کمک های بین المللی به افغانستان بود راجع به ماستر پلان شهر کابل که جز پلان اقتصادی هفت ساله دوران ریاست جمهوری شهید داودخان بود یک نوشته کوچک در دریچه نظر سنجی نوشته بودم شما بدون انکه به اصل مطلب من توجه کنید غیر مترقبه بشکل بسیار زشت و امرانه نوشتتید که غلام سخی نورزاد شاروال سابق زمان مرحوم داودخان در ان پلان هفت ساله جمهوریت هیچ نقش نداشت، در ان نوشته صرف ګناه من این بود که من باید واضح می نویشتم که ماستر پلان شهری شهر کابل که جز پلان هفت ساله دوران طلایی اولین جمهوریت بود باید ذکر میکردم که نه کرده بودم و شما در جواب ان نوشته من فقط بخاطر اینکه خود را بما معرفی نماید به یک لهجه تند نوشتید که من هم متقابلآ در نوشته خود بشما چیزی که میخواستم نویشتم، ان هر دو نظر مایان در دریچه نظرسنجی موجود است.
جناب بزرګوار اقای خالدی. شما در نوشته مورخ ۲۰۱۸/۲۰/۷  که در بخش تحلیل های این ویب سایت موجود است متذکر ګردید و چنین وانمود ساختید،  که شما بخش اقتصادی بیانیه افتتاحیه شهید سردار محمد داودخان را در مراسم لویه جرګه قانون اساسی سال ۱۳۵۵ جمهوری را  نوشته اید. جناب محترم وقتیکه من ان نوشته شما را خواندم تعجب کردم که چطور یک شخص تعلیم یافته به این اندازه سقوط شخصیت کند و دیده داری باشد. من بعد از خواندن ان مقاله تان بجناب اقای فروع تلیفونی صحبت نمودم و طلب حقایق شدم، جناب اقای فروع تصریح  وعلاوه نمود:  که وزارت پلان انوقت بغیر از ارایه ارقام پلان اقتصادی هفت ساله جمهوری یک کلیمه در باره سیاست اقتصادی ان دوران نه نوشته وی همچنان  فرمود، که طرح سیاست اقتصادی، اجتماعی و سیاسی کار یک مامور پایین رتبه  وزارت پلان دولت جمهوری نیست بلکه طرح سیاست اقتصادی، سیاسی و اجتماعی دولت کار شورا وزیران و شخص ریس جمهور است. اقای خالدی بخاطر این درفشانی تان میخواهم توجه شما را به این مطلب جلب نمایم ان اینکه. سیاست اقتصادی دوران جمهوری شهید محمد داودخان همان سیاست اقتصادی دوران صدارت وی بود، که در ان  دوران  شما شاید  بیش از یک متعلم مکتب چیزی دیګری نه بوده باشید، لطفآ ګپ که میزنید و یا چیزیکه مینویسید سنجیده بکوید و سنجیده بنویسید، نه اینکه خود را به خوانندګان ویب سایت ها  اتم بیګ معرفی نماید.
جناب اقای نور خالدی. من از شما بزرګوار به میلیون مرتبه سپاس ګذارم که شما مخالف نظر همنظران درباری خود هستید. چرا که تا امروز اکثر درباریان سلطنت و شاه پرستان باغیرت،  کودتا و یا تحول ۲۶ سرطان را مولود دست درازی کشور همسایه افغانستان اتحاد جماهیر شوروی وانمود میساخت، من به این نظر واقع بینانه تان احسنت میګویم. توجه نماید به نوشته تان که در مقاله تان تحت عنوان عواقب  کودتا ۲۶ سرطان سال ۱۳۵۲ که بتاریخ ۲۰۱۸/۲۰/۷  در دو ویب سایت به نشر رسیده سپاس ګذاری مینمایم. شما در ان مقاله تان مینویسید.

« اما به عنوان یک مبصر و محقق سیاسی و تاریخی وظیفهٔ خود میدانم تا آنچه را عواقب فاجعه بار کودتای داوودخان، که نقطه  چرخش سیاسی در تاریخ افغانستان است، برای ثبت تاریخ و رهنمایی هموطنان در درک بدون تعصب، و غرض وقایع سیاسی و تاریخی ابراز نمایم. مسؤلیت پلانگذاری و اجرای این کودتا مربوط به شخص داوود خان است نه کدام کشور خارجی. »

برادر محترم حالا به عرایض چندی هموطن تان توجه فرماید، شما مینویسید.

« بیایید نتایج و عوقب این کودتا را بطور خلاصه جمعبندی کنیم:

در نتیجه این کودتا نظام شاهی بزور تفنگ توسط افسران وابسته به حزب دموکراتیک خلق و هواخواهان آنها -۱

به همکاری افراد بسیار نزدیک به داوود خان با پلانگذاری و قومانده شخص داوود خان ساقط شد و بدینصورت

عمل ناپسند کودتای نظامی در کشور رواج یافت؛.»

جواب ۱-  بلی برادر تمام کودتاها به زور برچه و تفنګ اجرا میګردد نه به جان و قربان، این که شما میګوید که کودتا ۲۶ سرطان توسط خواهان حزب دیموکراتیک به وقوع پیوسته دور از حقیقت است و این ګونه تبلیغات صرف از افراد عقدیی که منافع خود را به پیروزی تحول ۲۶ سرطان از دست داده است، است.  در شب کودتا ۲۶ سرطان نه غلام حیدر رسولی، نه سید عبدالاله، نه قدیر نورستانی، نه غوث الدین فایق، نه پاچا ګل وفادار و نه داکتر محمد حسن شرق عضویت حزب دیموکراتیک خلق را داشتند، پاچا  ګل وفادار بخاطر داشتن خانم خارجی از وظیفه وزارت کنار زده شد و جناب داکتر صاحب محمد حسن شرق بخاطر دوستی به بعضی از دوستان شخصی حزب پرچم از وظیفه معاونیت اول صدارت سبکدوش و به حیث سفیر به کشور جاپان فرستاده شد.  این افراد فوق الذکر سرګروپ های تحول ۲۶ سرطان بودند، تنها فیض محمد وزیری که وی عضو مخفی حزب پرچم بوده، بود  در زمان سلطنت هیچ افسر نمی توانست علنی عضو حزب باشد بهمین خاطر نه داودخان و نه دیګر سرګروپها تحول ۲۶ سرطان از عضویت وی در حزب پرچم واقف نبودند و هیچ نمی دانستند.  یک عده افراد کودتا چی ۲۶ سرطان بعد از تحول ۲۶ سرطان عضویت حزب پرچم و خلق را کسب نمودند، عبدالحمید محتاط عضو حزب ګروه کار ستم ملی بود که بعدها به حزب دیموکراتیک خلق جذب شده ، عبدالقادر و ضیا مجید نیز بعد از تحول ۲۶ سرطان به حزب دیموکراتیک جذب شده بودند. پس به این تشریخ مختصر این ادعا شما که تمام سرګروپ های تحول ۲۶ سرطان اعضای حزب دیموکراتیک بود یک ادعا پوچ و میان تهی است.

جناب محترم خالدی صاحب، محمد خان جلالر وزیر مالیه ، داکتر نعمت الله پژواک وزیر داخله وزیران با قدرت دوران صدارت مرحوم شهید محمد موسی شفیق و نظام سلطنتی بودند، جیلانی باختری در زمان سلطنت ریس احصایه بود، فیض محمد وزیری، ضیا مجید، نبی عظیمی، صاحب جان خان، حبیب الله زرمتی ووو صاحب منصبان بسیار معتمد مقام سلطنت بخصوص  جنرال سردار عبدالولی بودند که جنرال عبدالولی انها را فرزندان خطاب می نمودند، تا زمانیکه انها از سلطنت دفاع میکردند افراد خوب و مسلمان بودند ولی وقتیکه انها نظام سلطنت را سرنګون کردند انها افراد بد شدند. افسوس به این قضاوت شما.
دوم . شما مینویسید.
. « ۲- نظام شاهی مشروطهٔ پارلمانی متکی به قانون اساسی و دموکراسی ساقط شد و بجای آن یک رژیم دیکتاتوری

یکنفره متکی بر فرمان رییس دولت کودتا در کشور حاکم شد و نام آنرا جمهوری گذاشتند؛ »
جواب ۲- خالدی صاحب بزرګوار، شخصیکه صدراعظم را انتخاب کند، شخصیکه در تقرر وزیران نقش اول داشته باشد، شخصیکه انتخاب ریس قوه قضایه را داشته باشد، شخصیکه قانون احزاب را توشیخ نکند و انرا در جبهه میز نګاه دارد، ایا این ګونه فرد را شما یک فرد یکه تاز کشور نمی دانید، جای بسا افسوس است که یک شخص تعلیم یافته ، دوره ده ساله هرج و مرج که یکی از صدراغظمان ان دوره به جحر می ګفت:  که سلطنت صدراعظم را کار ندارد بلکه یک پیش خدمت را کار دارد ، ایا این  به این معنی نیست که صدراعظم در مقابل شاه حیثیت و ارزش دو توت را نداشت، صدراعظم که پاها شاه را ببوسد، ایا میوان این دوره را بنام دیموکراسی یاد کرد. ایا فراموش کردید وقتیکه عبدالستار شالیزی وزیر داخله از دست و کلا شورا ملی که در انوقت شورا ملی صرف حیثیت یک ماشین داد و ستد را بخود اختیار نموده بود از دست ان وکلا شورا وزارت داخله را رها و به شورا ملی رفت و به وکلا ان دوره ګفت که شما بوزارت داخله بروید هر کدام شما در انجا میتوانید به حیث وزیر  داخله امر و نهی صادر کنید من بجای شما در شورا ملی بحیث وکیل می نشینم،
سوم. شما در فقره سوم نوشته تان چی مقبول مینویسید توجه نماید به نوشته پر بها تان.
تحول ۲۶ سرطان نه تنها هیچ تحول مثبت در حیات سیاسی، اقتصادی و اجتماعی مردم و کشوربوجود نه آورد بلکه برعکس    « -۳

 

 

مردم افغانستان را از تمام دست آوردهای سالها مبارزات اجتماعی و سیاسی محروم ساخت.
جواب ۳-  شما چقدر ظالمانه و مغرضانه مینوسید ، که به تحول ۲۶ سرطان در وضع سیاسی، اقتصادی و اجتماعی کشور هیچ تغیر در حیات اقتصادی و اجتماعی مردم افغانستان بوجود نیامد.!
اه، و افسوس به اینګونه تحلیل های عقدی چپی های سلطنت طلب باید کرد، جناب خالدی ګرانقدر شما راستی به این عقید هستید و یا خود را در کوچه حسن چپ میزنید،  اګر واقعآ به این عقیده  هستید من بحال شما میلیون بار تاسف میکنم، برادر ګل، پروژه تلویزیون، اعمار پرژه خط اهن، سروی و دیزاین صدها پروژه عام المنفه احداث سرک حلقوی، مس عینک، کان حاجیګک، ماستر پلان شهر کابل و بخصوص بلند رفتن نرخ  افغانی در مقابل اسعار خارجی ووو تمام شان دست اورده های نظام جمهوری بود، اګر نبود این شما بودید که به ملت و مردم افغانستان دروغ ګفتید که در پلان هفت ساله این ګونه تغیرات به وقوع خواهند پیمود. برادر بیانیه نویس عزیز و ګرامی. ای مرد دانا یا عاقلانه بنویس و یا خاموش باش . و از این زیادتر خود را در انظار مردم کم جلوه ندهید.

خوانندګان ګرامی ، لطفآ توجه نماید به سوالهای چهارم، پنجم، ششم،هفتم ، هشتم ،نهم و دهم.جناب اقای خالدی صاحب وی چنین مینویسید.
چهارم. مقام صدارت که در برابر پارلمان مسول بود لغوه شد.

د دعوت رسنیز مرکز ملاتړ وکړئ
له موږ سره د مرستې همدا وخت دی. هره مرسته، که لږه وي یا ډیره، زموږ رسنیز کارونه او هڅې پیاوړی کوي، زموږ راتلونکی ساتي او زموږ د لا ښه خدمت زمینه برابروي. د دعوت رسنیز مرکز سره د لږ تر لږه $/10 ډالر یا په ډیرې مرستې کولو ملاتړ وکړئ. دا ستاسو یوازې یوه دقیقه وخت نیسي. او هم کولی شئ هره میاشت له موږ سره منظمه مرسته وکړئ. مننه

د دعوت بانکي پتهDNB Bank AC # 0530 2294668 :
له ناروې بهر د نړیوالو تادیاتو حساب: NO15 0530 2294 668
د ویپس شمېره Vipps: #557320 :

Support Dawat Media Center

If there were ever a time to join us, it is now. Every contribution, however big or small, powers our journalism and sustains our future. Support the Dawat Media Center from as little as $/€10 – it only takes a minute. If you can, please consider supporting us with a regular amount each month. Thank you
DNB Bank AC # 0530 2294668
Account for international payments: NO15 0530 2294 668
Vipps: #557320

Leave A Reply