حکومت افغانستان نشست مسکو را مشروعیت می بخشد / سید جمال اخگر

0 526

شورای صلح ابراز امیدواری کرده است که سفر هیئت وزارت خارجۀ افغانستان به روسیه و دیدار های شان با مقام های کشور روسیه نتایج مثبت و قابل لمس در پی داشته باشد.

بتاریخ 13 سنبله مطابق چهارم سپتمبر قرار بود کشور روسیه نشستی را در مورد صلح افغانستان با حضور نماینده گان گروه طالبان راه اندازی نماید اما به دلیل اعلام عدم مشارکت نماینده گان دولت افغانستان این نشست به تعویق افتاد.

به همین منظور سرگی لاوروف وزیر خارجۀ روسیه در تماس تلفونی با محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان روی برگزاری مشترک این نشست تأکید نمودند و بخاطر تحقق این امر یک هیئت بلند پایه از سوی دولت افغانستان تحت ریاست نصیر اندیشه معین وزارت خارجه عازم روسیه گردیده بود که به روز پنجشنبه 29 سرطان مطابق 20 سپتمبر با ضمیر کابلوف نمایندۀ ویژۀ روسیه برای افغانستان و پاکستان و ایگور مارگلوف معاون وزارت خارجۀ روسیه در مسکو دیدار و تبادل نظر نموده اند.

با آن که روسیه پیش از این تلاش داشت این نشست را بدون دادن سهم برای دولت افغانستان برگزار نماید و تصور می کرد که دولت افغانستان بدون درنگ در این نشست اشتراک می نماید ، اما اعلام عدم حضور نماینده گان دولت افغانستان باعث شد تا این نشست برای مدت زمان نا معلوم به تعویق بیفتد.

به راستی راه اندازی چنین نشست ها بدون حضور دولت افغانستان هیچ مفهومی را افاده نمی کند زیرا اگر قرار باشد طالبان و سایر گروه های تندرو مخالف دولت به روی میز مذاکرات صلح حاضر گردند باید طرف اصلی آنان دولت افغانستان باشد نه کشورهایی مانند روسیه ، امریکا ، چین و غیره .

روسیه با این عمل در تلاش آن بود تا نقش خود را در قضایای مربوط به افغانستان واضح تر و تاثیر گذار تر به نمایش بگذارد مگر انکار از شرکت در این نشست از سوی دولتمردان افغانستان، روسیه را متوجه ساخت آنچه را که به دنبالش می باشد بدون حضور نماینده گان دولت افغانستان و سهم فعال این کشور مشروعیتی نخواهد داشت و همین موضوع باعث شد تا سرگی لاوروف وزیر خارجۀ روسیه از آقای غنی دعوت نماید تا یک هیئت بلند رتبۀ افغانستان از روسیه بازدید و پیرامون موضوع با طرف روسیه گفتگو و تبادل نظر نمایند.

هرگاه نشست مسکو با حضور نماینده گان دولت افغانستان، گروه طالبان و کشورهای منطقه برگزار گردد و دولت افغانستان بتواند ابتکار عمل را در این نشست به دست داشته باشد.

با توجه به وضعیت پیش آمده و فشارهای وارده بالای طالبان و حامیان خارجی این گروه احتمالاً برگزاری نشست مسکو با سهم و مشارکت فعال دولت افغانستان نتایج قناعت بخشی را در قبال خواهد داشت.

د دعوت رسنیز مرکز ملاتړ وکړئ
له موږ سره د مرستې همدا وخت دی. هره مرسته، که لږه وي یا ډیره، زموږ رسنیز کارونه او هڅې پیاوړی کوي، زموږ راتلونکی ساتي او زموږ د لا ښه خدمت زمینه برابروي. د دعوت رسنیز مرکز سره د لږ تر لږه $/10 ډالر یا په ډیرې مرستې کولو ملاتړ وکړئ. دا ستاسو یوازې یوه دقیقه وخت نیسي. او هم کولی شئ هره میاشت له موږ سره منظمه مرسته وکړئ. مننه

د دعوت بانکي پتهDNB Bank AC # 0530 2294668 :
له ناروې بهر د نړیوالو تادیاتو حساب: NO15 0530 2294 668
د ویپس شمېره Vipps: #557320 :

Support Dawat Media Center

If there were ever a time to join us, it is now. Every contribution, however big or small, powers our journalism and sustains our future. Support the Dawat Media Center from as little as $/€10 – it only takes a minute. If you can, please consider supporting us with a regular amount each month. Thank you
DNB Bank AC # 0530 2294668
Account for international payments: NO15 0530 2294 668
Vipps: #557320

Leave A Reply