سخنی در باب مذاکرات صلح وتشکیل حکومت مؤقت/ محمد شاه بارز

0 656


 
    امریکایی ها سعی دارند که قبل  ازبرگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری افغانستان ، با طالبان در راستای تامین صلح به توافقاتی برسند. 

زلمی خلیل‌زاد، نماینده خاص وزارت امور خارجۀ امریکا، مذاکرات فشرده‌یی را با نمایندگان کشورهای ذیدخل در قضایای افغانستان، از جمله پاکستان، روسیه، هندوستان، کشورهای خلیج و آسیای مرکزی انجام داد و علاوه بر ملاقات با سران این کشور ها ، چندین بار پی‌هم با نمایندگان ارشد طالبان و سران حکومت وحدت ملی و احزاب سیاسی افغانستان نیز دیدار های نموده و تاکنون پیام روشنی از نتایج مذاکرات و گفت‌وگوها در پیوند به صلح افغانستان ارایه نکرده‌، اما قاطعیت رییس‌جمهوری امریکا برای پایان منازعه، مذاکرات هیأت واشنگتن در سطح منطقه و تشدید فشارها در میدان جنگ، نوعی خوش‌بینی و امیدواری را به وجود آورده است. 

  از قراین و شواهد تلاش های  هیأت امریکایی پیدا است که امریکا بار دیگر روی حمایت اسلام‌آباد تمرکز نموده وبخصوص  سفر هفتۀ گذشته هیأت امریکایی به اسلام‌آباد ونامه دونالد ترامپ به عمران‌خان که خواهان همکاری  پاکستان در روند صلح افغانستان گردیده حایز اهمیت  است،  و همچنان عمران خان پس از ملاقات با هیأت امریکایی اعلام کرد: خوشحالیم که امریکا پس از پانزده سال به دیدگاه اسلام‌آباد دربارۀ افغانستان عمل می‌کند. این اظهارات نمایانگر  این مسأله است که مقامات امریکا به برخی از خواست‌های سران پاکستان در قبال افغانستان از جمله مبارزه با طالبان پاکستانی، کاهش نفوذ هند در افغانستان، خاتمه یافتن منازعۀ یکجانبۀ دیورند،  ممناعت از جلوگیری قطع آب به پاکستان  و تأثیرگذاری پاکستان برسیاست های اقتصادی و سیاسی  افغانستان  پاسخ مثبت داده‌ است.

بدین ملحوظ در راستای  اعتمادسازی با پاکستان، امریکا  اقداماتی را در زمینۀ بمباردمان مناطق سرحدی در شرق افغانستان(کنرهار، نورستان، و ننگرهار) و تنگ‌ساختن فضا برای فعالیت طالبان پاکستانی انجام داد. حصارکشی در خط دیورند و از میان برداشتن برخی دشمنان اسلام‌آباد در خطوط مرزی، نیز بخشی از تلاش‌ها برای کسب رضایت اسلام‌آباد میباشد. 

ازطرف دیگر زلمی‌خلیل زاد به مسکو رفت و  پس از ملاقات‌هایش با دیپلومات‌های ارشد روس، در بیانۀ کوتاه ،نتایج سفرش را دست‌آورد خوب خواند. هدف سفر خلیل‌زاد به مسکو، کسب حمایت روسیه از مذاکرات هیأت امریکایی با دفتر سیاسی طالبان و پاکستان ، وتشکیل حکومت مؤقت میباشد. 

روسیه با توجه به این‌که برای بار  نخست‌ هیأتی از گروه طالبان را به مذاکرات مستقیم صلح کشانید ، علاقمند است که ادامۀ مذاکرات در چارچوب نشست مسکو صورت گیرد ،اما واشنگتن به بهانۀ «گفت‌وگوهای بین‌الافغانی» تلاش دارد که با تشکیل حکومت مؤقت،توافق صلح با  طالبان راتسریع بخشیده و زمام کار را به دست داشته باشد.


از طرف دیگر امریکا تلاش دارد با برجسته نمودن کشورهای خلیج از جمله امارات، عربستان و قطر، نقش  اثرگذاری آنها رابر پاکستان در قبال تامین صلح افزایش دهد واز طرف دیگر نقش ایران در جنگ وصلح افغانستان را نادیده گیرد. در این شکی نیست که بی‌میلی به ایران، روند مذاکرات را دشوارمیگرداند اما پیامد زیانباری نخواهد داشت و بلاخره ایران در دقیقه نود با امریکایی ها همنوا خواهد گردید.

اجتناب طالبان از مذاکره با حکومت وحدت ملی  و مذاکرات مخفی امریکایی‌ها با طالبان و پاکستان و انزوای کابل از جریان مذاکرات  و فهرست  ناقص هیأت مذاکره‌کنندۀ حکومت اشرف غنی  با طالبان ، فرضیه  تشکیل حکومت موقت وبه تعویق انداختن انتخابات ریاست جمهوری و به حاشیه راندن  اشرف غنی را معنا دار میسازد. روی همین ملحوظ  سران حکومت وحدت ملی به دنبال توافق با طالبان نیستند،چون اشکارا میفهمند که واشنگتن باردیگر اسلام‌آباد را نسبت به کابل ترجیع داده و موقعیت و جایگاه‌ پاکستان در منطقه تحکیم میگردد. 

از طرف دیگر ، طالبان سه پیش‌شرط اصلی را در شروع گفت‌وگوهای صلح مطرح کرده‌اند: آزادی زندانیان، بیرون‌شدن سران تحریک طالبان از فهرست سیاه و تعدیل قانون اساسی و تغییر نظام سیاسی و حکومت موقت، و امریکایی‌ها هم خواهان آتش بس وآغاز مذاکرات مستقیم تحریک طالبان با حکومت کابل شده‌اند. تاهنوز اشکارا ازتایید این پیش‌شرط‌ ها  سخنی به میان نیامده است، اما خوشبینی های قصر سفید نمایانگر  این واقعیت است که امریکا  باید در کوتاه‌مدت سر انجام به رضایت وخشنودی برسد.

د دعوت رسنیز مرکز ملاتړ وکړئ
له موږ سره د مرستې همدا وخت دی. هره مرسته، که لږه وي یا ډیره، زموږ رسنیز کارونه او هڅې پیاوړی کوي، زموږ راتلونکی ساتي او زموږ د لا ښه خدمت زمینه برابروي. د دعوت رسنیز مرکز سره د لږ تر لږه $/10 ډالر یا په ډیرې مرستې کولو ملاتړ وکړئ. دا ستاسو یوازې یوه دقیقه وخت نیسي. او هم کولی شئ هره میاشت له موږ سره منظمه مرسته وکړئ. مننه

د دعوت بانکي پتهDNB Bank AC # 0530 2294668 :
له ناروې بهر د نړیوالو تادیاتو حساب: NO15 0530 2294 668
د ویپس شمېره Vipps: #557320 :

Support Dawat Media Center

If there were ever a time to join us, it is now. Every contribution, however big or small, powers our journalism and sustains our future. Support the Dawat Media Center from as little as $/€10 – it only takes a minute. If you can, please consider supporting us with a regular amount each month. Thank you
DNB Bank AC # 0530 2294668
Account for international payments: NO15 0530 2294 668
Vipps: #557320

Leave A Reply