کم‌توجهی به جان قهرمانان، عاقبت بدی دارد

0 570

به تعداد ۵۸ تن از سربازان بعد از آنکه در نتیجه درگیری شدید با طالبان در ولسوالی بالا مرغاب ولایت بادغیس وارد ترکمنستان شده بودند، به روز دوشنبه از طریق بندر تورغندی دوباره به افغانستان آمدند.
وزارت دفاع ملی با پخش خبرنامه‌ای در این باره گفته است: «این تعداد نیروها به وظایف شان برگشته و هموطنان ملکی ما که از اثر تهدیدات جنگ وارد خاک ترکمنستان شده بودند، دوباره به خانه‌های شان رفته اند. در نتیجه حملات شدید در ولسوالی بالامرغاب ولایت بادغیس، بر علاوه مقاومت شدید نیروهای دفاعی و امنیتی افغان که تلفات به دشمن وارد شده، متاسفانه 58 تن از سربازان سرحدی از سوی دشمن اسیر گردیده‌اند. عملیات نیرو های دفاعی و امنیتی افغان جهت آزاد سازی این سربازان از چنگ دشمن ادامه داشته و نیروهای دفاعی و امنیتی کشور متعهد اند با راه‌اندازی این عملیات‌ها؛ لانه‌های دشمن را در ولسوالی بالامرغاب ولایت بادغیس از بین برده و فضای صلح و ثبات را برای مردم بادغیس به میان آورند.»
گزارش‎‌های منتشره حاکی از آنست که بیشتر از یکصد سرباز سرحدی مربوط به یک کندک در منطقه موریچاق ولسوالی بالا مرغاب ولایت بادغیس نزدیک به سرحد با ترکمنستان؛ براساس موافقه وزارت‌های امور خارجه دو کشور با سلاح و تجهیزات شان به ترکمنستان رفته بودند.
ذبیح الله مجاهد، سخنگوی گروه طالبان در خصوص درگیری با نیروهای امنیتی و دفاعی افغان گفته است، ۳ کندک، یک مرکز مهم نظامی و ۱۵ پوسته نیروهای امنیتی در ولسوالی موریچاق از سوی جنګجویان این ګروه تصرف شده و در ضمن، سی عسکر با اسلحه و مهمات شان به جانب مقابل تسلیم شده اند.
اما از سوی دیگر، وزارت دفاع ملی گفته است، نیروهای ویژه به منطقه رسیده اند و طی چند روز درگیری، ۵۰ عضو طالبان و 15 نیروی دولتی کشته شده اند.
درگیری میان جنګجویان طالب و نیروهای امنیتی افغان در ولسوالی موریچاق ولایت بادغیس از ده روز تاکنون ادامه دارد. طبق گزارش‌های نشر شده، تعداد طالبان مهاجم بر مدافعین واقعی؛ به حدود دو هزار تن می‌رسد.
بالا مرغاب از ولسوالی‌های با اهمیت به سطح شمال غرب کشور است. این ولسوالی از طریق سرک حلقوی افغانستان، حیثیت نقطه وصل کننده میان ولایت‌های شمال و شمال غربی کشور می‌باشد. ناامنی در این نقطه در حدیست که حکومت را از تکمیل پروژه بزرگ ملی «سرک حلقوی» ناکام ساخته است.
تحلیل قوی اینست که طالبان با حمله بر این ولسوالی ستراتیژیک ولایت بادغیس، بستن راه ولایت‌های شمالی و شمال غربی کشور بوده است، اما حکومت از ناکام ساختن این برنامه طالبان گفته است.
ممتاسفانه عامل اصلی ناامنی به سطح کشور، کم‌توجهی حکومت و مدیریت ضعیف جنگ جاریست. حکومت نتوانسته با شناسایی نقاط آسیب‌پذیر ولایت‌های ناامن، جنگ جاری را به صورت درست آن مدیریت کرده و از فاجعه‌ای که به میان آمده؛ جلوگیری نماید.
دوام این کم‌توجهی موجب گردیده که سربازان دلیر، مدافعین و قهرمانان واقعی که شرایط دشواری را در سنگرهای داغ نبرد متحمل می‌شوند، امروزه با این فاجعه روبرو شوند. بحران اخیری که در ولسوالی موریچاق ولایت بادغیس به وقوع پیوسته است، مثال بارزی از این دست است.
در طول هژده سال جنگ افغانستان این نخستین بار است که نیروهای امنیتی و دفاعی در نتیجه درگیری‌های شدید با طالبان مجبور به عقب‌نشینی شده و به یکی از کشورهای ترکمنستان پناه ببرند.
به نظر می‌رسد که مذاکرات جاری میان ایالات متحده امریکا و طالبان سبب گردیده تا حکومت به قضیه جنگ به عنوان راه حل دیگری منازعه کنونی، کم توجه شده است. حکومت اشتباه گرفته و لازم است قبل از گرم شدن میدان نبرد در فصل دیگر جنگ، دست به کار شود.

روزنامه سرخط

د دعوت رسنیز مرکز ملاتړ وکړئ
له موږ سره د مرستې همدا وخت دی. هره مرسته، که لږه وي یا ډیره، زموږ رسنیز کارونه او هڅې پیاوړی کوي، زموږ راتلونکی ساتي او زموږ د لا ښه خدمت زمینه برابروي. د دعوت رسنیز مرکز سره د لږ تر لږه $/10 ډالر یا په ډیرې مرستې کولو ملاتړ وکړئ. دا ستاسو یوازې یوه دقیقه وخت نیسي. او هم کولی شئ هره میاشت له موږ سره منظمه مرسته وکړئ. مننه

د دعوت بانکي پتهDNB Bank AC # 0530 2294668 :
له ناروې بهر د نړیوالو تادیاتو حساب: NO15 0530 2294 668
د ویپس شمېره Vipps: #557320 :

Support Dawat Media Center

If there were ever a time to join us, it is now. Every contribution, however big or small, powers our journalism and sustains our future. Support the Dawat Media Center from as little as $/€10 – it only takes a minute. If you can, please consider supporting us with a regular amount each month. Thank you
DNB Bank AC # 0530 2294668
Account for international payments: NO15 0530 2294 668
Vipps: #557320

Leave A Reply