آتش بس، کلید حل مشکلات است

سرخط

0 500

نیروهای امنیتی و دفاعی کشور برای نخستین بار پس از چهار سال، ولسوالی مارجه ولایت هلمند را از وجود طالبان آزاد ساخت. این وزارت در اعلامیۀ گفته است، عملیات پاک سازی این ولسوالی دو هفته پیش آغاز و با کشته شدن ۳۷ طالب به شمول ملا عبدالباری قوماندان نظامی امارت در مارجه و ده‌ها زخمی دیگر، اکنون به صورت کامل از وجود طالبان تصفیه شد.
این ولسوالی در حالی از وجود طالبان تصفیه شد که گفت‌وگوهای غیررسمی میان امریکا و اعضای دفتر سیاسی طالبان در قطر پس از توقف مقطعی مذاکرات بار دیگر آغاز شد.
حالا اما پس از سفر رئیس جمهوری امریکا به افغانستان، به نظر می‌رسد که این گفت‌وگوها بار دیگر وارد مرحلۀ جدیدی می‌شود، چنانچه کشورهای منطقه و فراتر از آن از احتمال آغاز دوبارۀ مذاکرات رسمی استقبال کرده اند.
شاه محمود قریشی، وزیر امور خارجه ایالات متحده پس از اعلام آماده‌گی واشنگتن برای از سرگیری گفت‌وگوهای صلح از آن استقبال کرده است. او در حساب تویترش نوشته است: «اسلام آباد با مشورۀ نزدیک با تمام شرکا، روند صلح و آشتی افغانستان را تسهیل خواهد کرد و تمام جوانب را برای نقش سازنده در این پروسه تشویق کرده است.»
طالبان اما ضمن آماده‌گی برای از سرگیری مذاکرات رسمی شرط گذاشته اند. سران امارت طالبان در دفتر سیاسی مقیم قطر گفته اند، آنان از هفتۀ گذشته تا حالا با نماینده‌گان امریکا در دوحه دیدار داشته اند. آن‌ها گفته اند که گفتگوهای رسمی با امریکا احتمالاً به زودی از سر گرفته شود.
ذبیح الله مجاهد، سخنگوی گروه طالبان نیز گفته است، آمادۀ از سرگیری گفت‌وگوهای صلح هستند. اگر این مذاکرات آغاز شود، از همان نقطه آغاز خواهد شد که مدتی قبل متوقف شده بود.
این سخنان بعد از آن مطرح شد که رئیس جمهوری امریکا در سفر به افغانستان گفته بود، طالبان می‌خواهند به توافق برسند و نماینده‌گان واشنگتن با آن‌ها دیدار می‌کنند. «ما خواهان آتش‌بس هستیم. طالبان گفته بودند که آتش‌بس نمی‌خواهند، اما حالا به نظرم طرفدار آتش‌بس هستند.»
طالبان ممکن در گفت‌وگوهای غیر رسمی این را پذیرفته باشند که حاضر به آتش بس هستند، اما در عمل اصلاً ثابت نکرده اند. حمله بر پوستۀ نیروهای امنیتی واقع در باغ میری در مرکز ولایت کندز، حمله بر کاروان نیروهای امنیتی در ولسوالی گل تپه در کندز، حمله بر پوسته‌های ولسوالی مردیان در ولایت جوزجان و حمله بر کاروان نیروهای امنیتی در ولسوالی ده سبز نمونه‌های کوچک از حملات طالبان است که در این چند روز اخیر واقع شده است.
این وضعیت نشان می‌دهد که طالبان اصلاً تا حال حسن نیت شان را در خصوص رسیدن به یک توافق پایدار صلح نشان نداده اند.
طالبان در متن توافقنامۀ که مدتی قبل در اثر یک تویتر دونالد ترمپ، رئیس جمهوری ایالات متحدۀ امریکا ملغی اعلام شد، میدان را برده بودند و برای آن افسوس می‌کنند و به همین علت روی از سرگیری مذاکرات از همان نقطۀ هستند که متوقف شده بود.
حکومت خوشبختانه در خصوص رسیدن به صلح از خود حسن نیت نشان داده است. طالبان بدانند که آتش بس کلید حل تمام مشکلات و بدبختی‌های حاکم در جامعه است، آنچه طالبان به آن تن نداده اند. طالبان متاسفانه تا هنوز در این خصوص کار قناعت بخشی انجام نداده اند و بدانند که دوام این جنگ جان بی گناهان را می‌گیرد.
این گروه از آزادی مارجه پس از چهار سال چند بگیرند. در صورتی که به این امر ضروری تن ندهند، بدون شک روزگار آنان، طرف‌های درگیر جنگ و افراد ملکی بدتر از این خواهد شد.

د دعوت رسنیز مرکز ملاتړ وکړئ
له موږ سره د مرستې همدا وخت دی. هره مرسته، که لږه وي یا ډیره، زموږ رسنیز کارونه او هڅې پیاوړی کوي، زموږ راتلونکی ساتي او زموږ د لا ښه خدمت زمینه برابروي. د دعوت رسنیز مرکز سره د لږ تر لږه $/10 ډالر یا په ډیرې مرستې کولو ملاتړ وکړئ. دا ستاسو یوازې یوه دقیقه وخت نیسي. او هم کولی شئ هره میاشت له موږ سره منظمه مرسته وکړئ. مننه

د دعوت بانکي پتهDNB Bank AC # 0530 2294668 :
له ناروې بهر د نړیوالو تادیاتو حساب: NO15 0530 2294 668
د ویپس شمېره Vipps: #557320 :

Support Dawat Media Center

If there were ever a time to join us, it is now. Every contribution, however big or small, powers our journalism and sustains our future. Support the Dawat Media Center from as little as $/€10 – it only takes a minute. If you can, please consider supporting us with a regular amount each month. Thank you
DNB Bank AC # 0530 2294668
Account for international payments: NO15 0530 2294 668
Vipps: #557320

Leave A Reply