ولسي بې دریځي؛ لومړۍ او اساسي ستونزه!

احسان احسان

0 616

په ولسواکي کې له یوه فرده نیولې بیا تر لویو ټولنو او دولتونو ټول چلښت، فعالیت، چوکاټونه او پریکړې په ولس پورې تړلي. څه او په څه ډول چې ولس وغواړي، هماغسې مخته ځي، خو چې ریښتیني ولسواکي وي او په ولسواکۍ اګاه او برخه اخیستونکی ولس موجود وي. یو څه، چې ولسواکي تر سوال لاندې راولي، بیروکراتانو او فاسدینو ته د استبدادي حکومت او فساد لار خلاصوي او له ولسه د خپل برخلیک واک اخلي، هغه ولسي بې دریځي، د لویو چارو او مسؤلیتونو په وړاندې ولسي بې تفاوتي، بې غوري، فعال او ویښ نه پاتې کېدل، له سیاسته په فاصله کې اوسېدل او عموم کې د خپل ځان او په ځان تاثیر لرونکو پریکړو کې هېڅ کار نه لرل دي!

حکومتونه ولسونو او ټولنو، د دوی خدمت، نظم، اړتیا او غوښتنو ته جوړېږي، چې باید کار ورته وکړي او همدا خپله موخه وګرځوي. دا خبر، حتا په شاهي او استبدادي نظامونو کې هم د کاذب قناعت ښکارندوی ده. داسې، چې حاکم که ظالم هم وي، ځان د ولس خدمتګار ځکه بولي، تر څو له ولسي غبرګونه خلاص وي. اما، هغه حکومتونه چې که ولسواک او مکمل پاک هم وي، چې ولسي بیک آپ او د پوښتلو ډار له شا ونلري، کار نکوي؛ که کوي یې هم، نو هغسې، څنګه چې د دوی زړه وی، نه د ولس غوښتنه!

خو، چې ولس خاموش وي، د سولې، انتخاباتو، ډیورنډ لاین او نورو لسو و شلو برخلیک ټاکونکو موضوعاتو په وړاندې بې دریځه او بې تفاوته وي، حکومت به څه د کار بهرنۍ انګیزه، فشار او جواب ته مجبوري حس کړي؟ خو ښکاره ده، چې دا احساس نه کوي او چې مخته هم ځي، نو په خپله خوښه او ولس له نظره غورځولي حالت کې به روان وي.
پښتو کې متل دی، وای چې ووړ(ماشوم) وژاړی، نو مور تی (شیدې) ورکړي!

کوم ولسونه، چې دریځونه او تفاوتونه نلري، حق نغواړي او حکومت په یو څه ورکولو، غوښتنو منلو او ولسي مفاد ولاړ سیاست کولو نه محبوروي، نو یاد دې ساتي، چې هېڅکله به هم د مور تی ونه وینې!

خیر؛ موږ وویل، چې ولسي بې دریځي لمړۍ او لویه ستونزه ده. دا څنګه؟ یوه ټولنه په لسهاو ستونزې لري، ولسي بې تفاوتي ولې له ټولو مخکې او لمړۍ بلل کېږي. په همدې غږېږو.

ولسي بې دریځي او د چارو په وړاندې بې تفاوتي شاید په استبدادي او شاهي نظامونو کې ستونزه ځکه هم ونه ګڼل شي، چې هغوی ولس ته له سره غوږ نه نیسي، غوښتنې او نظرونه (دریځونه) یې ارزښت ورته نه لري او نه یې هم عملي کوي، خو په ولسواکو دولتونو کې، چې خپل جوړښت یې له ولسه رامنځته شوی وي، دا ډېر ارزښتمند او د دولت و حکومت مخته وړنکی مورد دی. نو؛ هغو ولسونو او هېوادونو کې، چې حکومتي جوړښت یې په ولسواکي ولاړ وي، ولسي دریځ یې د سر ماغزه حسابېږي، چې ټولې پریکړې او تصمیمونه یې باید له مخې او نظر کې نیولو سره وشي. ښا نو، په داسې یوه هېواد کې، چې جوړښت یې ولسواک وي او ولس پکې له خپل نظر، پریکړې او دریځه بې برخې یا غیرفعال وي، څه فکر کوئ، چې پریکړې به یې څوک او څنګه کوي؟!

ښکاره خبر ده، چې یا به یې پردي کوي، یا داسې خپل، چې د ولس له منځه، د ولس په خوښه او ګټه څوک نه وي. اصلاً دوی ته دا فرصت خپله ولس رامنځته کړی، چې ځان یې له صحنې باسلی، میدان یې دوی ته ور خوشي کړی او خپل هېڅ دریځ یا د فشار کوم عمل و لاره نلري! نو ځکه هم، ولسي بې دریځي، موږ لمړۍ او اساسي ستونزه بولو.

بل د یوه هېواد یا مملکتونو ټولې چارې د سیاست له مخې مخته ځي، چې پراخه غیږ لري، ډېر څه، بلکې ټول څه په ځان کې رانغاړي، چې د ولس رول، ګډون او اړخ نیول پکې اساس دی، د کوم له برکته چې سیاست ساه اخلي او مخته ځي؛ اما د ولس په دا شان بې تفاوتۍ کې، لکه پاس مو چې یادونه وکړه، سیاست هم مخته نه ځي او چې لاړ هم شي، داسې به ځي، لکه نن په افغانستان کې زموږ د افغانانو، چې د ولسي استازولۍ پکې هېڅ څرک نه لګېږي. بل مخته که ځي هم، نو له ولسه بغیر د نورو په لاسونو او خوښو؛ چې دا هم د ولسي بې تفاوتۍ له وجې مرګونی حالت دی او له همدې وجې، موږ ولسي بې دریځي له بل هر څه لمړۍ او اساسي ستونزه بولو.

همداشان، کله چې ولس د چارو په وړاندې بې تفاوته وي، غږ نه پورته کوي، دريځ نه نیسي، نو حکومت او مسؤلین د دودی له غوښتنو، ضرورتونو او ارمانونو نه خبرېږي او چې خبر نه شي، نو څه به د دوی لپاره کار وکړي؟ که دوی دا غواړي، چې غږ او ارمان یې پوره شي، نو ولسي دریځ او د غوښتلو قوي ولسي کتله دې له یوه واحد دریځ سره رامخکې کړي. دې سره تړلې بله موضوع، چې د حکومتي اصلاحاتو بحث دی، هم ولسي دریځ پورې تړلې، تر هغو چې ولس جدي نشي، تغیرات ونه غواړي، نو دولتي تګلارې به څه روغې او سمې شي؟

خو له دې ټولو ډېر خطر، چې له ولسي بې تفاوتۍ او بې دریځۍ یې د رامنځته کېدو خطر دی، هغه له کلي او کوره شروع بیا تر لویې کچې د خودسرۍ رامنځټه کېدل او انارشۍ ته لار جوړېډل دي، چې متاسفانه موږ یې یوه ترخه تجربه هم لرو او دا د نطامونو تر کچې رسېدای شي، چې که ولس همداسې ګونګ وي، خطر یې تر دې حده هم ممکن دی.

او اخر کې وروسته له دې، چې ولسي بې تفاوتي له سیاته نیولې، بیا تر ولسي ارمانونو، حکومتي اصلاحاتو او د نظامه تر حده بارز رول لوبوي، غواړم یو زموږ د ولس او نورې نړۍ خلکو ډېر ووړ خو ښکاره توپیر واضح کړم. نوره نړۍ کې چې د رومي بانجانو نرخ هم دوه روپۍ بې ځایه زیات شی، یا د برق بیل کې بې ضرورته زیادت راشي، نو ټول خلک سرکونو ته راوځي او د لوډشیډنګ یا قیمتۍ پنوم لاریونونه کوي، مګر میړني افغان ملت کې هره ورځ وینې بهیږي، سرونه پرې کېږي، سل و زر آفتونه راځي، خو ملت ویده دی، صرف غږ هم نشي لوړوای! هغه لویې سیاسي معاملې خو یې لا پر ځای پرېږدئ. نو که تغیر غواړو، ژوند غواړي، خپلواکي او خپله هره بله انساني غوښتنه پر ځای کول غواړو، باید بې تفاوته پاتې نشو، دریځ ولرو، شور جوړ کړو، تر څو د ماشوم غوندې وژاړو او د مور تی(شیدې/ژوند او رشد) وګټو!

د دعوت رسنیز مرکز ملاتړ وکړئ
له موږ سره د مرستې همدا وخت دی. هره مرسته، که لږه وي یا ډیره، زموږ رسنیز کارونه او هڅې پیاوړی کوي، زموږ راتلونکی ساتي او زموږ د لا ښه خدمت زمینه برابروي. د دعوت رسنیز مرکز سره د لږ تر لږه $/10 ډالر یا په ډیرې مرستې کولو ملاتړ وکړئ. دا ستاسو یوازې یوه دقیقه وخت نیسي. او هم کولی شئ هره میاشت له موږ سره منظمه مرسته وکړئ. مننه

د دعوت بانکي پتهDNB Bank AC # 0530 2294668 :
له ناروې بهر د نړیوالو تادیاتو حساب: NO15 0530 2294 668
د ویپس شمېره Vipps: #557320 :

Support Dawat Media Center

If there were ever a time to join us, it is now. Every contribution, however big or small, powers our journalism and sustains our future. Support the Dawat Media Center from as little as $/€10 – it only takes a minute. If you can, please consider supporting us with a regular amount each month. Thank you
DNB Bank AC # 0530 2294668
Account for international payments: NO15 0530 2294 668
Vipps: #557320

Leave A Reply