پس از 9سال تاخیر کتاب رییس پیشین اف بی ای از چاپ برامد

سید جمال اخگر

0 531

منبع: نیویارک تایمز

نوشته ای از : چارلی ساوج و کارلوس  روزنبرگ

ترجمه : سید جمال اخگر

سازمان سیا پس از ۹ سال بلاخره اجازه داد بخشی از کتاب خاطرات علی صوفان رییس اسبق پولیس فدرال آمریکا یا اف بی آی را به چاپ برساند.

سازمان سیا پس از دستگیری گروهی از مظنونین القاعده در سپتامبر 2002 علی صوفان عضو با تجربه ضد تررویزم پولیس فدرال آمریکا را برای همکاری در بازجویی ها به افغانستان فرستاد. اما وقتی به افغانستان رسید ،مقامات سیا ناگهان با فرستادن نامه وی را از دو تازه بازداشت شده دور نگهداشتند.

آقای صوفان با مخالفت با شیوه های بی رحمانه بازجویی سیا از ابو زبیده اولین مظنون حمله 11 سپتامبر دشمنان زیادی برای خود دست و پا کرد.

 بلاخره صوفان مجوز بازجویی از دو زندانی مظنون حملات سپتامبر را بدست آورد و در سال 2011  زمانیکه  می خواست شیوه بازجویی سیا  را همگانی سازد ، از سوی این سازمان به عنوان اطلاعات طبقه بندی شده سانسور گردید.

9 سال بعد پس از شکایت انتشارات نورتون علیه سازمان سیا کتاب صوفان رییس اسبق پولیس فدرال امریکا ” پرچم سیاه” تحت عنوان جدید ” چگونه شکنجه ، جنگ با تروریزم را پس از 11 سپتامبر از مسیر خارج کرد” به چاپ رسانید.

در نسخه جدید این کتاب جزئیات جدیدی در مورد جنگ ایالات متحده پس از 11 سپتامبر اضافه شده است.

آقای صوفان در مصاحبه ای گفت: “اگر شما به اندازه کافی برای حقیقت مبارزه کنید ، در نهایت پیروز خواهید شد.” سازمان سیا از هرنوع ابراز نظر درین مورد خود داری کرد.

در مدت کوتاهی در سال 2014 بیانات صوفان همراه با مطالعات غیرسری مجلس سنا درباره شکنجه سازمان سیاه همگانی شد.

کتاب وی جزیات بیشتر در مورد چگونگی بازجویی مامورین اف بی آی با استفاده از تاکتیک های نرم و ایجاد فضای اعتماد میان بازپرس و زندانی ارایه می کند. درین کتاب از بازپرسی موفقانه آقای صوفان از 5 تن متهم به طراحی حملات 11 سپتامبر در زندان گونتانامو در خلیج کوبا نیز اشاره شده است .

رمزی بن الشیب ، متهم  حمله یازدهم سپتامبر یکی از دو زندانی بود که آقای صوفان در سپتامبر 2002 مجوز بازجویی از وی را برای مدت 45 دقیقه بدست آورد وی پس از بازجویی توسط مامورین سیاه به “سایت سیاه ” ، مکانی که سازمان سیا از متهمین بازجویی به عمل می اورند ، انتقال دادند.

طوری که آقای صوفان می گوید ، وی توانست زندانی را بدون تحمیل شکنجه برای همکاری متقاعد سازد.

 اقای صوفان نوشت:” رمزی بن الشیب معلومات زیادی در مورد برنامه ریزی 11 سپتامبر بشمول طراح آن به اسم شیخ محمد برای من داد .

آقای صفان همچنین از برادر کوچکتر الشیب به اسم ولید بن عتش ، شیخ محمد و بن الشیب متهمان پرونده 11 سپتامبر بازجویی به عمل آورد.

بن عتش نوجوان که در کتاب به وی اسم مستعار داده شده است  با بن صباح یکجا بازداشت گردیده بود ، نزد آقای صوفان برهنه آورده شد.

آقای صوفان برای وی حوله ی را داد تا بدن خود را بپوشاند ، بعد ها فاش شد که وی از برادر بن عتش در یمن بازجویی کرده بود و همچنین زمینه تماس تلیفونی را با مادرشان ترتیب داده بود.

با رفتار ملایم این مامور اف بی آی زندانی دست از لجاجت برداشته حتی بر شانه صوفان سر گذاشته گریه کرد.

وی نوشت: ” او کاملاً حاضر به صحبت شد و معلومات خاصی را در مورد عملیات های القاعده در افغانستان و این که چه کسی در کجا مسئول آن می باشد را برای من داد .

پس از شکایت یک روزنامه نگار و یک مستند ساز علیه سازمان سیا ، این نهاد  پس از بررسی مجدد تمامی مطالب این کتاب به صوفان اجازه داد شد تا آن را بدون سانسور به چاپ برساند.

 دانیل جونز کسی که رهبری تحقیق در مورد میلیون ها صفحه پرونده سیا را برای مجلس سنا به عهده داشت در مورد نسخه اصلاح شده خاطرات صوفان گفت که این درست همان نسخه است که سازمان سیا مانع نشر آن شده بود.

آقای جونز گفت: “علی تا حال، درنوشتار خود موضوعات دقیق را بیان کرده است”

“نوشته او در مورد وقایع در رابطه به شکنجه سازمان سیا شباهت بسیار نزدیک با سوابق ثبت شده در دولت ایالات متحده دارد .”

 یکی از مهمترین بخشهای اصلاح شده درین کتاب ، رفتار مأمور فدرال با زبیده  که به سختی مجروح شده بود و صوفان به وی کمک کرد تا زنده بماند را بازگو می کند ، به گفته صوفان وی پس از اینکه صحت یاب شد در بستر بیمارستان  حاضر به همکاری شد .

به اساس نوشته های کتاب ، آقای صوفان در یک اقدام تصادفی به اطلاعات مهمی در مورد طراح برنامه 11 سپتامبر از نزد زبیده دست یافت.

سه سال بعد زمانیکه سیاه برای برنامه شکنجه خود راه های قانونی جستجو می کرد وزارت عدلیه را با این باور که گویا شیوه بازجویی مورد استفاده سازمان موثر واقع شده است ، گمراه کرد.

  آقای صوفان در جریان بازجویی از زبیده در مورد یکتن تروریست با گذرنامه آمریکایی که قصد انفجار بمب کثیف رادیو اکتیف در ایالات متحده را داشت ،معلومات بدست آورد.

این معلومات منجر به شناسایی و توقیف جوزه پادیلا کسی که گفته می شود برای آموزش نظامی به افغانستان نیز سفرکرده است گردید ، بعد ها اتهام در مورد طرح بمب کثیف از وی برداشته شد ولی به جرم ارسال کمک به اسلام گرایان خارجی بشمول افغانستان محکوم گردید.

گرچه سازمان سیا در سال 2005 کشف اطلاعات در مورد انفجار بمب رادیو اکتیف را نتیجه شیوه پیشرفته بازجویی این نهاد دانست اما صوفان با این ادعا مخالفت نموده از تقلای بین سازمانی سیا برای تفسیر شرایط پیچیده بازجویی درین کتاب نوشت.

آقای صوفان پیوسته از زبیده بازجویی می کرد که ناگهان سیا دسترسی اف بی آی را قطع کرد و گفت ، مامورین پولیس فدرال دیگر از وی بازجویی نکنند.

یک روان شناس پیمان کار سازمان سیا زندانیان را با برهنگی اجباری و بی خواب ساختن با این باور که ازین طریق می تواند از زندانیان اطلاعات کسب کند شکنجه می کرد. این نخستین گام رسمی سیا برای اجرای برنامه شکنجه بود.

با توجه به گزارش قبلی سانسور شده صوفان ، این روانشناس نتوانسته بود هیچ اطلاعاتی از زبیده کسب کند و زمانی که سیا از وی نا امید شدند با اکراه به اف بی آی اجازه بازجویی دوباره را دادند

مأموران اف بی آی تلاش کردند روابط خود را با زبیده بهبود ببخشند از همین رو به زبیده اجازه دادند تا خود را بپوشاند و خواب کافی نماید .

در دور دوم بازجویی بود که آنها به معلومات پیرامون تروریست بنام پادیلا که قصد بمب گذاری کثیف را داشت ، دست یافتند.

این روانشناس که با نام مستعار جیمز ای. میچل در کتاب آقای صوفان شناخته می شود – در سال 2016 خاطرات خود از سازمان سیا را نوشت :” اف بی آی در بازجویی خود با استفاده از شیوه پولیس خوب از تروریستان اطلاعات را بدست آورد”

 داکتر میچل نوشت :” شما نمی توانید با کم خواب نگهداشتن ابو زبیده وی را وادار به افشای اطلاعات در بدل استراحت اندک نمایید”

با این حال ، آقای صوفان در مصاحبه ای اظهار داشت که این مورد ” پولیس خوب پولیس بد” نیست. وی گفت: شکنجه های سیا نه تنها بی تاثیر بود بلکه باعث قطع بازجویی حرفه ای که با آن می شد اطلاعات را بدون شکنجه بدست آورد نیز شد.

اما مقامات سیا تصمیم داشتند دوباره روانشناسان را مسئول بازجویی بسازند که از همین رو صوفان سایت سیاه را ترک کرد.

 

 

د دعوت رسنیز مرکز ملاتړ وکړئ
له موږ سره د مرستې همدا وخت دی. هره مرسته، که لږه وي یا ډیره، زموږ رسنیز کارونه او هڅې پیاوړی کوي، زموږ راتلونکی ساتي او زموږ د لا ښه خدمت زمینه برابروي. د دعوت رسنیز مرکز سره د لږ تر لږه $/10 ډالر یا په ډیرې مرستې کولو ملاتړ وکړئ. دا ستاسو یوازې یوه دقیقه وخت نیسي. او هم کولی شئ هره میاشت له موږ سره منظمه مرسته وکړئ. مننه

د دعوت بانکي پتهDNB Bank AC # 0530 2294668 :
له ناروې بهر د نړیوالو تادیاتو حساب: NO15 0530 2294 668
د ویپس شمېره Vipps: #557320 :

Support Dawat Media Center

If there were ever a time to join us, it is now. Every contribution, however big or small, powers our journalism and sustains our future. Support the Dawat Media Center from as little as $/€10 – it only takes a minute. If you can, please consider supporting us with a regular amount each month. Thank you
DNB Bank AC # 0530 2294668
Account for international payments: NO15 0530 2294 668
Vipps: #557320

Leave A Reply