چرا طالبان خشونت ها را افزایش داده اند؟

توفیق عظیمی

0 473

آنها (طالبان) قبل از موافقت با امریکا جنگ خود را جهاد و مقابله با کفار میدانستند و زیر این نام هزاران شهروند افغانستان را به خاک و خون میکشاندند و خود را بر حق تلقی می کردند ، اما وقتی با ایالات متحده توافق کردند ، مشروعیت جنگ از بین رفت و آنها به دنبال بهانه دیگری شدند.

طالبان پس از توافق با آمریکا موافقت به آتش بس با نیروهای خارجی کردند ، اما تلاش كردند حملات به افغانها را توجیه كنند. طالبان بلافاصله پس از توافق با ایالات متحده گفتند که جنگ تا آزادی زندانیان آنها ادامه خواهد داشت، بلافاصله همان بهانه برای جنگ به طالبان داده شد تا اینکه آنها برای تأمین آزادی زندانیان خود از خشونت استفاده می کنند. طالبان در جریان تکمیل روند زندانیان شان ، 10 هزار افغان را به جای 5000 زندانی طالب به شهادت رساندند.

برخی از سیاستمداران نیز دولت افغانستان را مقصر دانستند که زندانیان را آزاد نمیکند و خشونت ها افزایش یافته است ، وقتی که پروسه آزادی زندانیان تکمیل شد با این حال ، طالبان به وعده خود عمل نکردند و به خشونت ادامه دادند. ، با این تفاوت که گذشته مسئولیت جنگ و انفجارها را به عهده می گرفتند ، اما اکنون مسئولیت هیچ گونه جنگ و انفجار را بر عهده نمی گیرند. هیاتی از مذاکره کنندگان با طالبان در دوحه نشسته اند تا بلافاصله راهی برای پایان جنگ پیدا کنند ، اما با توجه به اینکه مشوره ها و تصمیمات طالبان مستقل نیست ، طالبان هیچ نمی خواهند خشونت را کم کنند و آتش بس برقرار شود. طالبان گاهی به یک بهانه و گاهی به بهانه دیگر از آتش بس خارج می شوند و به جنگجویان خود در افغانستان دستور می دهند که جنگ را تشدید کنند. شاید شنیده باشید که رهبران طالبان بین خودشان می گویند که اگر آتش بس برقرار شود ، طالبان فشار خود را از دست می دهند و هیچ تصمیم یا خواسته طرف مقابل را نمی پذیرند. یعنی مشخص شد که جنگ طالبان برای فشار و سلطه است و هیچ مشروعیت اسلامی و شرعی ندارد. قوانین شریعت از قبل موجود نبود ، اما هنگامی که با ایالات متحده به توافق رسیدند ، در همان روز حملاتی را علیه افغانها آغاز کردند و کشتن بیگانگان را کافر دانستند. شما به آخرین معلومات درگیری ها در هلمند ببینید که در آن نزدیک ۲۰۰ غیرنظامی کشته و ۱۰هزار نفر دیگر آواره شده و در شرایط سخت وخیمی به سر می برند. جنگ طالبان برای این است که هموطنان یک روز آرام نداشته باشند و هر روز باید کوچ شان را در پشت بگردانند. طالبان در جنگ هلمند چه چیزی را بدست آوردند؟ آنها فقط افغانهای خود را کشتند ، از مردم فقیر قربانی گرفتند و حتی مردم قریه ها که تا لشکرگاه کرایه هم با خود نداشتند، از خانه بیجا شدند و خسارات بیشتری را متحمل شدند و سپس به یک شکست تحقیرآمیز متحمل شده اند.

د دعوت رسنیز مرکز ملاتړ وکړئ
له موږ سره د مرستې همدا وخت دی. هره مرسته، که لږه وي یا ډیره، زموږ رسنیز کارونه او هڅې پیاوړی کوي، زموږ راتلونکی ساتي او زموږ د لا ښه خدمت زمینه برابروي. د دعوت رسنیز مرکز سره د لږ تر لږه $/10 ډالر یا په ډیرې مرستې کولو ملاتړ وکړئ. دا ستاسو یوازې یوه دقیقه وخت نیسي. او هم کولی شئ هره میاشت له موږ سره منظمه مرسته وکړئ. مننه

د دعوت بانکي پتهDNB Bank AC # 0530 2294668 :
له ناروې بهر د نړیوالو تادیاتو حساب: NO15 0530 2294 668
د ویپس شمېره Vipps: #557320 :

Support Dawat Media Center

If there were ever a time to join us, it is now. Every contribution, however big or small, powers our journalism and sustains our future. Support the Dawat Media Center from as little as $/€10 – it only takes a minute. If you can, please consider supporting us with a regular amount each month. Thank you
DNB Bank AC # 0530 2294668
Account for international payments: NO15 0530 2294 668
Vipps: #557320

Leave A Reply