گلبدین حکمتیار در دام همیشگی پاکستان

میرعبدالرحیم عزیز

0 940

11/17/2020

قریشی وزیر خارجۀ پاکستان  از یار وفادار پاکستان  پذیرائی میکند

به تاریخ 19 اکتوبر سال جاری،  گلبدین حکمتیار رهبر حزب انسانکش اسلامی، سفر چند روزه  به پاکستان نمود تا بار دیگر سرسپردگی خود را  به مقامات استخباراتی این کشور به خاطر حمایت متدوام آنها از وی ابراز دارد. برای خوشی رهبران آی اس آی، حکمتیار اظهار داشت که “پاکستان وطن دوم من است”. “وزارت خارجه پاکستان سفر گلبدین حکمتیار، رهبر حزب اسلامی را بخش مهمی از تلاش ها برای گسترش روابط دو جانبه گسترده تر بین پاکستان و افغانستان خوانده است”.

 در روز هائی که موضوع خروج قوای متجاوز  امریکا از افغانستان گرم است و گروه ها و افراد مختلف  سعی میورزند ازین حالت  به نفع خود مستفید گردند، سفر حکمتیار به پاکستان هم معنی خاص خود را دارد. ممکن حکمتیار در محاسبۀ سیاسی اش به این عقیده رسیده باشد که  بعد از عقب نشینی اجباری امریکا از افغانستان، دست پاکستان بار دیگر در افغانستان آزاد خواهد شد و مانند سالیان  1992-2001 ، اسپ خود را چهار نعل خواهد دواند. پاکستان در تمام گروه های جهادی بالاخص حزب اسلامی حکمتیار، جمعیت اسلامی ربانی و تحریک طالبان  به قدر کافی جاسوس و دست پروده دارد که برای ده ها سال دیگر از آنها استفاده خواهد کرد. سفر حکمتیار به پاکستان با در نظر داشت جریانات سیاسی کشور هم  بدون یک هدف سیاسی نبود: برگشت به اریکۀ قدرت با حمایت پاکستان.

سایت اکسپرس تریبیون پاکستان به تاریخ دوم نوامبر سال جاری، مضمونی نوشت تحت عنوان “پاکستان: معمای گلبدین حکمتیار”. در این مضمون نگاشته شده است، “حینیکه عقب نشینی قوای امریکا از افغانستان قریب الوقوع معلوم میشود، سیاستمداران در حال ائتلاف ها هستند تا به زینه های قدرت بالا شوند، سفر اخیر گلبدین حکمتیار به پاکستان یک انکشاف بزرگ است”. حکمیتار در جریان سفرش نقش پاکستان را در برقراری صلح در افغانستان تصدیق نموده و مداخلۀ سیاسی هند را در سیاست افغانستان محکوم کرد. برای هم میهنانی که دهۀ هفتاد را به  خاطر ندارند و یا اینکه چشم به جهان نکشوده بودند، یاد آور میشوم که گلبدین حکمتیار و احمد شاه مسعود اعضای سازمان جوانان مسلمان بودند که علیه چپی های آنوقت پیروان مسکو و بیجینگ مبارزه می کردند و از حمایت مالی و لوجیستیکی امریکا و پاکستان برخوردار بودند. بعد از استقرار جمهوریت در سال 1973، یک عده از اعضای سازمان جوانان مسلمان به جرم توطئه گری و براندازی نظام جمهوری اعدام شدند و عده ای دیگری به پاکستان فرار نمودند و از آنجا به حمایت ای اس آی پاکستان به حملات ضد میهنی آغاز نمودند که در شب های جشن سال 1975 به اوج خود رسید. بنابران، هر دو  گلبدین حکمتیار و احمد شاه مسعود سابقۀ خیانت به میهن و همکاری با دستگاه استخباراتی پاکستان را داشته اند.

هم میهنان درد کشیدۀ ما خوب به خاطر دارند که حکمتیار و مسعود (شورای نظار- جمعیت اسلامی) همراه  با وحشیان دوستم، حزب وحدت و اتحاد اسلامی سیاف در سالیان 1992-1996 کابل را به جهنم تبدیل کردند و ده ها هزار تن  مردم این شهر را به هلاکت رسانیدند. در تمام این حوادث دستان پاکستان، ایران و روسیه دخیل بود و هر یک از این کشور ها یک گروه ضد ملی را در افغانستان در آغوش داشتند و حمایت می کردند. اکنون حکمتیار بعد از تسلیم شدن به متجاوزین امریکا، خواستار حمایت دوبارۀ پاکستان است تا در محاسبۀ سیاسی ونظامی آیندۀ افغانستان مطرح گردد. لاکن برای اسلام آباد دشوار خواهد بود که بتواند  توازن سیاسی را در تقابل با دولت فعلی کابل برقرار نماید. افغانستان فعلی، افغانستان دهۀ 90 نیست که پاکستان بازی کن اصلی آن باشد. اکنون قوای های مختلف خارجی و داخلی در افغانستان در حال پیکار و مجادله اند و پاکستان در مجموع نخواهد توانست که خواست خود را به تنهائی بر افغانستان تحمیل نماید. اما در حین وقت از نفوذ سیاسی پاکستان در حلقات سیاسی و مذهبی افغانستان نباید غافل بود.

خبرگزاری اسپوتنیک به تاریخ 16 اکتوبر گزارش داد که یکی از رهبران جنبش “حفاظت از پشتون ها” در پاکستان به اسم محسن داور اظهار عقیده نمود که “حکمتیار یک سیاستمدار شکست‌ خورده در فضای سیاسی افغانستان است و مردم او را در انتخابات طرد کردند. حکمتیار باوجود شکست در انتخابات ریاست جمهوری افغانستان، دولت فعلی این کشور را نامشروع می‌داند و خواستار براندازی آن از طریق جنگ شده است”. ازاین گفتار معلوم میشود که گلبدین حکمتیار ارزش خود را نزد پشتون های آن سوی سرحد از دست داده و حامی ندارد. یگانه پشتیبان حکمتیار در پاکستان احزاب اسلامی و سازمان استخبارات پاکستان آی اس آی است که از همچو افراد بی هویت و میهن فروش برای بی ثبات ساختن افغانستان بهره برداری می نمایند. حکمتیار با جریان صلحی که در قطر به راه افتاده هم مخالف است، دلیلش نبود خود وی است.

دولت مستعمراتی کابل و محافل سیاسی افغانستان به گلبدین حکمتیار کمتر توجه دارند و او را یک قطعۀ سوخته میدانند. روی همین دلیل است که حکمتیار می خواهد که دوباره سر زبان ها بیافتد تا بتواند نقش مخرب خود را  در آیندۀ افغانستان ایفاء نماید. دلیل عمدۀ سفرش به پاکستان همین بود.

د دعوت رسنیز مرکز ملاتړ وکړئ
له موږ سره د مرستې همدا وخت دی. هره مرسته، که لږه وي یا ډیره، زموږ رسنیز کارونه او هڅې پیاوړی کوي، زموږ راتلونکی ساتي او زموږ د لا ښه خدمت زمینه برابروي. د دعوت رسنیز مرکز سره د لږ تر لږه $/10 ډالر یا په ډیرې مرستې کولو ملاتړ وکړئ. دا ستاسو یوازې یوه دقیقه وخت نیسي. او هم کولی شئ هره میاشت له موږ سره منظمه مرسته وکړئ. مننه

د دعوت بانکي پتهDNB Bank AC # 0530 2294668 :
له ناروې بهر د نړیوالو تادیاتو حساب: NO15 0530 2294 668
د ویپس شمېره Vipps: #557320 :

Support Dawat Media Center

If there were ever a time to join us, it is now. Every contribution, however big or small, powers our journalism and sustains our future. Support the Dawat Media Center from as little as $/€10 – it only takes a minute. If you can, please consider supporting us with a regular amount each month. Thank you
DNB Bank AC # 0530 2294668
Account for international payments: NO15 0530 2294 668
Vipps: #557320

Leave A Reply