!اهمیت وحدت از دیدگاه قرآن

عارف نظری

0 446

قرآن به اهمیت مسئله وحدت و اتحاد بسیار تاکید کرده و برای ایجاد و حفظ این یگانگی در امت، راهکار های گوناگونی را ارائه کرده است در این کتاب وحی آیات زیادی را می توان یافت که در آن ها به مساله وحدت اشاره شده است، همچنان در آیاتی اشاره می کند که تمام پیروزی ها و موفقیت ها در محور وحدت بوده است.

بنابر اعتراف تمام تاریخ نویسان و دانشمندان، حفظ وحدت در صدر اسلام موجب انسجام و فشردگی مسلمانان بوده است، آنها در پرتو همین همدلی و هماهنگی توانستند برخیل دشمنان مختلف فائق آیند و به امتیازات فوق العاده دست پازند، چرا که قرآن به آن ها فرموده بود {و اعتصموا بحبل الله جمیعا و لا تفرقوا و اذکروا نعمه الله علیکم اذ کنتم اعداء فالف قلوبکم فاصبحتم بنعمته اخوانا} آل عمران ۱۰۳ ترجمه: همگی به ریسمان خدا قرآن و اسلام و هرگونه وسیله رحمت چنگ زنید و پراکنده نشوید، و نعمت خدا را برخود به یاد آورید که چگونه دشمن یکدیگر بودید، و اومیان شما الفت ایجاد کرد، و به برکت نعمت اوبرادر شدید.

قرآن تفرقه و اختلاف را در ردیف عذاب های آسمانی عنوان کرده و می فرماید: {قل هو القادر علی ان یبعث علیکم عذابا من فوقکم او من تحت ارجلکم و یلبسکم شیعا و یذیق بعضکم باس بعض} انعام ۶۴ ترجمه: بگو خداوند قادر است که از بالا یا از زیر پای شما، عذابی، و طعم جنگ (و اختلاف) را به هر یک از شما به وسیله دیگری بچشاند.

قرآن به تفرقه افکنان هشدار داده و آنها را جدا از اسلام و دشمن مسلمانان معرفی کرده و با قاطعیت می فرماید {ان الذین دینهم و کانوا شیعا لست منهم فی شیء انما امرهم الی الله} انعام ۱۵۹ ترجمه: از مشرکین نباشید، از کسانی که دین خود را پراگنده ساختند، و به دسته ها و گروه ها تقسیم شدند در سوره حجرات میخوانیم {یاایها الناس انا خلقناکم من ذکر و انثی و جعلنا شعوباً و قبایل لتعارفوا ان اکرمکم عند الله اتقاکم}حجرات۳ ترجمه: این مردم، ما شما را از مردی و زنی آفریدیم و شما را به تیره های و قبایل قرار دادیم تا همدیگر را درک کنید و زندگی هماهنگ داشته باشید با فضیلت ترین شما در نزد خداوند باتقواترین شماست در این آیه تاکید ویژه ای بر وحدت قبایل و گروه های انسان ها وجود داشته است بشر تشنه آزادی، عدالت و حق است که اسلام با دعوت به اتحاد توانسته است به این خواسته ها پاسخ تمسک به آیات قرآن یک هدیه و میراث گرانبهایی است که در قرآن بر آن تاکید شده است.

بنابراین در افغانستان این امر محقق نشده و با درگیری و اختلاف میان اقوام، اختلاف میان آحاد جامعه اسلامی محقق گشته است. این امر سبب ساز بسیاری از تنش ها و در نتیجه کشتار ها و جنایات در افغانستان شده است و صلح و امنیت در این کشور را از بین برده است. امری که بر خلاف دستورات اسلام و سیره پیامبر است. پس همه گروه های افغانستان که داعیه مسلمان بودن دارند، و حتی گروه طالبان که با شعار اسلام خواهی بنیان گذاری شده است، می بایست به اسلام واقعی باز گردد و از دستورات قرآن تبعیت کند و صلح و امنیت را در جامعه اسلامی باز گرداند. امید است روزی شاهد اتحاد، وحدت ، همدلی، صلح و امنیت در کشور افغانستان باشیم .

د دعوت رسنیز مرکز ملاتړ وکړئ
له موږ سره د مرستې همدا وخت دی. هره مرسته، که لږه وي یا ډیره، زموږ رسنیز کارونه او هڅې پیاوړی کوي، زموږ راتلونکی ساتي او زموږ د لا ښه خدمت زمینه برابروي. د دعوت رسنیز مرکز سره د لږ تر لږه $/10 ډالر یا په ډیرې مرستې کولو ملاتړ وکړئ. دا ستاسو یوازې یوه دقیقه وخت نیسي. او هم کولی شئ هره میاشت له موږ سره منظمه مرسته وکړئ. مننه

د دعوت بانکي پتهDNB Bank AC # 0530 2294668 :
له ناروې بهر د نړیوالو تادیاتو حساب: NO15 0530 2294 668
د ویپس شمېره Vipps: #557320 :

Support Dawat Media Center

If there were ever a time to join us, it is now. Every contribution, however big or small, powers our journalism and sustains our future. Support the Dawat Media Center from as little as $/€10 – it only takes a minute. If you can, please consider supporting us with a regular amount each month. Thank you
DNB Bank AC # 0530 2294668
Account for international payments: NO15 0530 2294 668
Vipps: #557320

Leave A Reply