!آتش بس خوب است اما مسئولانه

شمس حقجو

0 661

 آتَش‌بَس به توقّف موقّتی هر جنگی گفته می‌شود که در آن، هر کدام از طرف‌های جنگ، با تعلیق کارهای تجاوزکارانه موافقت می‌کنند. آتش‌بس‌ها ممکن است بخشی از یک قرارداد رسمی یا بخشی از تفهیم غیررسمی مضمون تعلیق جنگ میان نیروهای مخالف باشند. آتش‌بس در جنگ‌ها در صورتی که پایدار بمانند به قرارداد ترک مخاصمه منجر می‌شود ولی هنوز وضعیت در حالت جنگی باقی می‌ماند. یک آتش‌بس موقت پس از ترک مخاصمه به حالت توافق دائمی صلح منجر می‌گردد اما طالبان آتش بس مسئولانه نداشتند تا منجر به صلح گردد بار ها در زمان آتش بس هم در بعضی از ولایات حملات داشتند. پس از تجربه سه روز آتش‌بس هیجان انگیز در عید فطر دو سال پیش، تقاضا برای آتش بس مهمترین خواسته عمومی در افغانستان شده است. گروه طالبان با آتش‌بس‌های سه روزه عید فطر و یک هفته‌ای پیش از امضای توافقنامه صلح با آمریکا تلاش کردند نشان دهند این گروه انسجام درونی کافی برای کاهش خشونت‌ها و برقراری آتش‌بس را دارد. که تا اندازه یی ناکام هم شد و پس از امضای توافقنامه موسوم به ‘آوردن صلح برای افغانستان میان آمریکا و طالبان’ در دوحه قطر نه تنها آتش‌بس برقرار نشد بلکه در ماه های بعد آن خشونتها افزایش قابل ملاحظه داشت.

حمله به افغانستان را آمریکا در آنچه ‘جنگ با تروریسم’ می‌نامید در اکتبر ۲۰۰۱ آغاز کرد، طبیعی است که آمریکا باید به جنگ با یک توافقنامه پایان بدهد، شرایط توافقنامه را شرایط جنگ تعیین می‌کند. آمریکا در تاریخ معاصرش روزهایی داشته که با دشمن بزرگی نامه تسلیمی کامل را امضا کرده و گاهی مانند ویتنام دشمن را مانند یک دولت به رسمیت شناخته و حالا با گروه طالبان تحت شرایطی وارد مصالحه شده است. سخنگوی ریاست جمهوری کشور ، افزایش جنگ و خشونت را عامل عدم رسیدگی دولت به ساکنان مناطق جنگی دانست و گفت که این مورد بسیار نگران ‌کننده است. وی اضافه کرد: اجماع منطقه‌ای و جهانی برای برقراری آتش‌بس بشردوستانه در افغانستان وجود دارد و همه جهان و منطقه یک‌صدا از طالبان می ‌خواهند تا آن را قبول کنند. افزایش حملات طالبان در هفته‌های اخیر مردم افغانستان را به صلح بی‌باور کرده‌ است، در حالی که صلح هنوز هم یک اولویت اساسی دولت افغانستان است. طالبان تاکنون به خواسته‌های مکرر دولت افغانستان برای برقراری آتش‌بس جواب رد داده و اعلام کرده است:در توافقنامه این گروه با آمریکا ،آتش‌بس با دولت کابل ذکر نشده است. این گروه حتی بارها آمریکایی‌ها و دولت افغانستان را متهم به نقض توافقنامه صلح کرده و گفته است که حملات هوایی نظامیان آمریکایی و حملات شبانه علیه پایگاه‌های طالبان نقض صریح توافق‌نامه صلح است. اما دولت افغانستان و نیروهای آمریکایی با رد این ادعا، اظهار داشتند که طالبان توافق‌نامه را نقض کرده است.

رویارویی توئیتری سخنگوی نیروهای آمریکایی و طالبان نیز در این زمینه در روزهای اخیر خبرساز شد. دو طرف با رد و بدل کردن پیام‌های توئیتری خواهان روشن کردن موضع همدیگر شده بودند. سخنگوی نیروهای آمریکا در افغانستان به طالبان این پیام را داد که حمله، حمله را به دنبال خواهد داشت و به حملات طالبان پاسخ داده خواهد شد.که در هر صورت موقف آمریکا نسبت به طالبان تاثیر مستقیم بر رفتار این گروه با افغان ها خواهد داشت.

طالبان اکنون فهمیده اند که نیاز مبرم خودشان و دولت و مردم این کشور صلح است و اگر صلح پروسه طویل المدت باشد حد اقل آتش بس مسئولانه راه بهتری است تا مردم بتوانند حتا اگر روزی هم شده نفس تازه بکشند. و این گروه باید بداند که با انجام چنین اعمال و به تعویق انداختن آتش بس خود را بیشتر از پیش در دیدگاه مردم و جهان میکوبند.

د دعوت رسنیز مرکز ملاتړ وکړئ
له موږ سره د مرستې همدا وخت دی. هره مرسته، که لږه وي یا ډیره، زموږ رسنیز کارونه او هڅې پیاوړی کوي، زموږ راتلونکی ساتي او زموږ د لا ښه خدمت زمینه برابروي. د دعوت رسنیز مرکز سره د لږ تر لږه $/10 ډالر یا په ډیرې مرستې کولو ملاتړ وکړئ. دا ستاسو یوازې یوه دقیقه وخت نیسي. او هم کولی شئ هره میاشت له موږ سره منظمه مرسته وکړئ. مننه

د دعوت بانکي پتهDNB Bank AC # 0530 2294668 :
له ناروې بهر د نړیوالو تادیاتو حساب: NO15 0530 2294 668
د ویپس شمېره Vipps: #557320 :

Support Dawat Media Center

If there were ever a time to join us, it is now. Every contribution, however big or small, powers our journalism and sustains our future. Support the Dawat Media Center from as little as $/€10 – it only takes a minute. If you can, please consider supporting us with a regular amount each month. Thank you
DNB Bank AC # 0530 2294668
Account for international payments: NO15 0530 2294 668
Vipps: #557320

Leave A Reply