حلقه کوچک افراطی بی خبر از واقعیت های جهان

دوکتور م، عثمان تره کی

692

۰۱/۰۶/۲۰۲۲

حلقه کوچک افراطی بی خبر از واقعیت های جهان

تحریک طالبان را به جنگ با دنیا تشویق میکند

 

پروبلم های امروز افغانستان از حضور حاکمانه یک جریان رادیکال و جنجال آفرین در میان تحریک طالبان منشأ میگیرد. گروه انعطاف ناپذیر، تحریک اسلامی طالبان را به جنگ با دنیا و ضابطه های قبول شده زندگی باهمی دنیای اسلام و غیر اسلام تشویق میکند. از تعامل حکومت طالبان با جامعه بین المللی جلوگیری مینماید. با تعبیر خود ساخته از مذهب مانع ورود افغانستان به جرگه کشور های متمدن اسلامی میشود.

گروه رادیکال  برای حفظ اعتماد متحدین دوران جهاد بر ضد قوای اشغالگر به قرآن و حدیث  از منظر داعش و القاعده نگاه میکند. به تعبیرات خود ساخته ( از جمله فتوای مسدود ساختن لیسه های دختران و حمل پوزبند و بورقه برای زنان)، روپوش اسلامی میدهد.  

گروه رادیکال از اسلام هیولای ترس آفرین ساخته و جلو به رسمیت شناختن افغانستان را از جانب کشور های خارجی گرفته است. گروه افراطی کشور را در سطح بین المللی به انزوای مطلق  کشانیده است.

از قراین چنین معلوم میشود که در میان تحریک طالبان مخالفین بالقوه  از ترس اینکه با تاپه تکفیر و ارتداد گروه رادیکال مواجه نشود، سکوت را مصلحت دانسته اند.

محترم عباس ستانکزی، عضو فعال تحریک طالبان که نزول و عروج طالبان را از نزدیک شاهد بوده است، با جرئت یک مجاهد صادق  و معتقد، طلسم سکوت بر ضد افراطیت و زیاده روی گروه یکه تاز را شکست. درب تبادل نظر و تفاهم را به روی همه منسوبین تحریک طالبان باز کرد. زمینه این را که تحریک طالبان به یک جنبش مدرن و نمونه در دنیای اسلام مبدل شود هموار ساخت.

ظهور اختلاف در بطن جریان ها و احزاب سیاسی در جهان یک پدیده طبعی است. اختلافات درون حزبی، موجب بیرون ساختن حزب از رکود وجمود فکری و نهایتاً انطباق موضع حزب با واقعیت های ملموس میشود. حزب را به پختگی سیاسی میرساند و پشتوانه ولسی آنرا توسعه میدهد.

با تأسف که طالبان تا هنوز نتوانسته اند میان دوره جهاد و دوره حکمرانی  تمایز قایل شوند: آنها با همان شیوه های رادیکال جهاد حکومتداری میکنند. طالبان تا حال درک نکرده اند که در دوران جهاد مخاطب شان مجاهدین و تحریک جذبات اسلامی آنها برای آمادگی مثلن بستن بم های انتحاری بود. در حالیکه امروز جهاد منتفی است و طالبان با دنیا  مدرن با مقتضیات نو سر و کار دارند. دیروز احساسات و جذبات راه را به سوی هدف هموار میکرد، امروز واقعبینی، عقلانیت و تخصص رهکشای مشکلات است.

اگر طالبان  با تعاملات درون گروهی خود نتوانند جلو زیاده روی و دیکتاد یک مشت اشخاصی را که با صدور فتوا های جنجال برانگیز  چانس بدست آمده صلح و ثبات را در افغانستان زیر سوال میبرند بگیرند و وحدت سازمانی خود را حفظ کنند، تحریک طالبان معروض به انشعاب خواهد شد. از بطن انشعاب یک جریان اسلامی و اعتدالی سر بلند خواهد کرد.

جریان نو رهبری حکومت طالبان را بدست خواهد گرفت و تحریک طالبان را از حوزه نفوذ گروه های رادیکال مذهبی چون القاعده ، داعش و ده های دیگر مقیم پاکستان بیرون خواهد کشید. جریان نو فاصله ایجاد شده میان مکتب و مدرسه را از میان خواهد برد و به مرکز قوی جلب و جذب روشنفکران و متخصصین بدل خواهد شد.  مسیر تعامل با جامعه بین المللی را دنبال خواهد کرد و زمینه مشروعیت داخلی و شناسایی بیرونی حاکمیت را مساعد خواهد ساخت.

دسترسی فاتحانه بر قدرت سیاسی از طرف طالبان افغانی به منبع الهام به جنبش های مذهبی در دنیای اسلام بدل شده است. خطر خیزش قیام های ضد حکومت های برحال در دنیای اسلام و دسترسی شورشیان به سلاح کشتار جمعی از جمله سلاح اتومی خواب را از چشمان رهبران غرب ربوده است. مسافرت اضطراری توماس ویست  دیپلومات امریکا در امور افغانستان به کشور های منطقه و تلاش وی در جهت متقاعد ساختن مخاطبین به اینکه خطر بزرگی از ناحیه افغانستان برای منطقه و جهان در آستانه ظهور است، از سراسیمگی دنیا از آینده افغانستان حکایت میکند.  بیان اینکه طالبان با القاعده رابطه خود را قطع نکرده و یا اینکه ایمان الظواهری به ملا هبت الله بیعت خود را تازه کرده است، این پیغام را با خود دارد که توطئه بزرگی بر ضد سرتنبگی و انعطاف ناپذیری طالبان درراه است. زمینه این توطئه را تعداد معدودی از منسوبین تحریک طالبان که تعبیر رادیکال گروهی خود را از اسلام  بالای دیگران تحمیل مینمایند، مساعد ساخته اند. قراین نشان میدهد که روی زمینه مساعد اشتباهات طالبان فصل نوی از بحران در آستانه باز شدن است. چانس بدست آمده  فعلی صلح و امنیت در حال از دست رفتن است.

با تأسف که طی چهار دهه مردم افغانستان بی آنکه قصوری داشته باشند، کفاره اشتباهات و گناهان زمامداران لجوج، خودخواه و جاه طلب را پرداخته اند.   « پایان »

د دعوت رسنیز مرکز ملاتړ وکړئ
له موږ سره د مرستې همدا وخت دی. هره مرسته، که لږه وي یا ډیره، زموږ رسنیز کارونه او هڅې پیاوړی کوي، زموږ راتلونکی ساتي او زموږ د لا ښه خدمت زمینه برابروي. د دعوت رسنیز مرکز سره د لږ تر لږه $/10 ډالر یا په ډیرې مرستې کولو ملاتړ وکړئ. دا ستاسو یوازې یوه دقیقه وخت نیسي. او هم کولی شئ هره میاشت له موږ سره منظمه مرسته وکړئ. مننه

د دعوت بانکي پتهDNB Bank AC # 0530 2294668 :
له ناروې بهر د نړیوالو تادیاتو حساب: NO15 0530 2294 668
د ویپس شمېره Vipps: #557320 :

Support Dawat Media Center

If there were ever a time to join us, it is now. Every contribution, however big or small, powers our journalism and sustains our future. Support the Dawat Media Center from as little as $/€10 – it only takes a minute. If you can, please consider supporting us with a regular amount each month. Thank you
DNB Bank AC # 0530 2294668
Account for international payments: NO15 0530 2294 668
Vipps: #557320

Comments are closed.