کی ها پیشمرگان آی اس آی در افغانستان؟

 عارف نظری

0 625

دور دوم مذاکرات میان هیئت های دولت افغانستان و طالبان در حالی آغاز گردیده است  که گفته می‌شود، این دور مذاکرات تقسیم قدرت میان دولت جمهوری اسلامی افغانستان و طالبان است. دولت افغانستان که از آغاز با حسن نیت وارد این مذاکرات گردید و گفتگو کننده گان با صلاحیتی را به دوحه فرستاد تا هیچ موانع و خللی در جریان گفتگوها به وجود نیاید.

جمهوری اسلامی افغانستان از هیچ سعی و تلاشی در آوردن صلح دریغ نکرد. اما طالبان که در واقع همان پاکستان با سوء استفاده از فضای ایجاد شده در پی آمدن صلح در کشور نه بل در صدد امتیاز گیری از این گفتگوها اند. عمران خان صدراعظم پاکستان با وزیر خارجه و تعدادی از احزاب آن کشور قرار است برای چانه زنی قدرت سیاسی آینده افغانستان به دوحه بروند. اما از طرف دیگر سلاح های پیشرفته در اختیار این گروه قرار می‌دهد تا بیشتر جنایت کنند. سنایپر،ترورهای هدفمند و پهپاد ابزارهای اند که طالبان با استفاده از این وسایل سعی دارند ابتکار را در میدان خشونت بدست گیرند ، به خیال خودشان تا توانسته باشند در میز مذاکره امتیاز گیری بیشتری را بدست بیارند . اسنایپر یا بزبزک و تفنگ های دوربین دار نشان زن که در تاریکی شب به آسانی با تکنولوژی بسیار پیشرفته و بسیار آسان آنها را قادر می سازد تا هدف زنده جان را حتی در فاصله بیشتر از هزار متر هدف قرار دهد ، در واقع این سلاح برای طالبان همان اهمیتی را دارد که در گذشته استینگر برای مجاهدین را داشت. ارتش پاکستان با تحویل نمودن این سلاح ها بسیار موثر و بسیار خطرناک به طالبان حتی بیشتر از تهیه استینگر نقش مهمی در قدرت یابی طالبان دارد. در حالیکه ارتش پاکستان این سلاح ها را برای ارتش خودش تهیه نموده بود، گذاشتن آن در اختیار طالبان نشان از اراده و تصمیم پاکستان برای برتری و پیروزی نظامی طالبان در جنگ دارد.

پاکستان پس از اثبات نقش مهم و تاثیرگذاری تفنگ های دوربین دار در حال اعطای پهپاد یا طیاره های کوچک بی سرنشین به طالبان است. پهپادهای طالبان در روزهای اخیر وارد میدان جنگ ساخته شده اند و جنگ طالبان را تهاجمی تر از قبل ساخته است.

سومین ابزاری که طالبان اخیرا به صورت گسترده از آن استفاده می کنند، قتل های هدفمند به خصوص خبرنگاران در پایتخت و ولایات است. این ابزار ها را برای فروپاشی سیاسی، ترس و بی اعتمادی اجتماعی براه انداخته است. طالبان و در واقع پاکستان، میز مذاکرات صلح را در قطر با استفاده ی موثر از این ابزار ها تقویت می کنند و در صدد آن اند تا سرنوشت میز مذاکره در سایه ی تاثیر و نقش آن ابزار تعیین شود. مردم افغانستان که پنج سال تجربه تلخ حاکمیت طالبانی، پنج سال سیاست زمین سوخته، قتل عام های قومی و گروهی، شلاق، اعدام، سنگسار و جنایت های ضد انسانی را دارند، اجازه نمی دهند تا بار دیگر این اعجوبه های قرن به سرنوشت شان حاکم گردند. طالبان مزدوران به عاریت گرفته شده پاکستان است که برای اسلام آباد در برابر مردم افغانستان می جنگند.

د دعوت رسنیز مرکز ملاتړ وکړئ
له موږ سره د مرستې همدا وخت دی. هره مرسته، که لږه وي یا ډیره، زموږ رسنیز کارونه او هڅې پیاوړی کوي، زموږ راتلونکی ساتي او زموږ د لا ښه خدمت زمینه برابروي. د دعوت رسنیز مرکز سره د لږ تر لږه $/10 ډالر یا په ډیرې مرستې کولو ملاتړ وکړئ. دا ستاسو یوازې یوه دقیقه وخت نیسي. او هم کولی شئ هره میاشت له موږ سره منظمه مرسته وکړئ. مننه

د دعوت بانکي پتهDNB Bank AC # 0530 2294668 :
له ناروې بهر د نړیوالو تادیاتو حساب: NO15 0530 2294 668
د ویپس شمېره Vipps: #557320 :

Support Dawat Media Center

If there were ever a time to join us, it is now. Every contribution, however big or small, powers our journalism and sustains our future. Support the Dawat Media Center from as little as $/€10 – it only takes a minute. If you can, please consider supporting us with a regular amount each month. Thank you
DNB Bank AC # 0530 2294668
Account for international payments: NO15 0530 2294 668
Vipps: #557320

Leave A Reply