نظری بر استدلال تاریخی در مضمون «نقد بر شکاکان پټه خزانه»

ملالی موسی نظام

0 755

  3/02/2021

محترم شاغلی بزگرسلام بر شما،

سایت ملی «دعوت میدیا» در حقیقت غنیمت بزرگی برای آن عده از خوانندگانی است که از من بگو و تو بگوی بیهوده و اکثراً با پامال عفت قلم و تعرض بر کرامت والای انسانی در وبسایت های معلوم الحالی به داد رسیده و خسته شده اند. درین شکی نیست که نظر و عقیدۀ نویسنده در مورد موضوعاتی که برای تحریر انتخاب می نماید مهم است و کاملاً به ارادۀ وی متعلق می باشد؛ ولی با آنهم اینکه با دنیای وسیع فضای مجازی و انترنتی تعداد خوانندگان لامحدود شده اند و مضامین عرضه شده در سراسر جهان پخش میگردد، اگر نوشته و نظر تحلیلی و تحقیقی باشد، کوچکترین تا بزرگترین اشتباه نه تنها خواننده را به غلط رهنمون میگردد، بلکه اگر اشتباه نزد خواننده وضاحت داشت؛ درحقیقت اصل تحقیق را لطمه زده و بی ارزش می سازد.

بهر حال این مختصر صرف متوجه مضمونیست تحت عنوان «نقد بر شکاکان پټه خزانه» که گویا درین اواخر مورد غور، مباحثه و مداقه قرار گرفته است که یک نوشتۀ تحقیقی بوده و نظر به مباحثات اخیر بر حقایق و موجودیت اثر مذکور مضامین زیادی به نشر میرسد. ولی عرض مختصر این شاگرد، در زمینۀ محتویات و مباحثه بر سطور مضمون نبوده بلکه بر نگارش سنوات و استعمال دو تأریخ معمول و رایج است که سالهای هجری شمسی و میلادی باشد، البته که اینجانب به ارتباط موضوع مورد بحث به آن تواریخ هم علاقمندی ندارم، بلکه این ادعای نویسنده بر تحقیقات وی در درج سنوات است که معادل آن به سنۀ دیگری، کاملاً دور از حقیقت می باشد. اینجاست که با مغشوش شدن ذهن خواننده، باوجود معرفی بعضی ماخذ، اعتماد و باورمندی بر تحقیق و بیان نویسنده کاملاً پامال میگردد.

شکی نداریم که اختلاف سنوات میلادی و هجری شمسی«621» سال است که از مهاجرت حضرت محمد «ص» از مکه به مدینه آغاز میگردد. پس میرویم که این ارقام در مضمون متذکره چگونه از حقیقت این محاسبۀ کاملاً ساده دور می ماند و به چه دلیل وبسایتی که ناشر اولی است، اصلاً ارزشی به آن قایل نگردیده است؟ در تشریحات مختصر ذیل محاسبۀ ساده ای به سویۀ شاگرد مکاتب ابتدایی صورت می گیرد، یعنی همان تفاوت «621» یا بر هجری شمسی افزود میگردد تا سال عیسوی بدست آید و یا از سال عیسوی تفکیک میشود که سنۀ هجری شمسی معلوم گردد:

1- پراگراف دوم – سطر 3-4: 1142 هش 1729 م صحیح: 1763 م.

2- پراگراف سوم – سطر 1: 1303 هش 1886 م صحیح: 1924 م.

3- پراگراف هفتم – سطر 1: 1306 هش 1889 م. صحیح:1927 م.

4- پراگراف نهم – سطر 5 : 979 هش 1581 م. صحیح: 1600م.

5- پراگراف دوازدهم – سطر 3 : 902 هش 1545 م. صحیح: 1523م.

ناگفته نماند که خوانندگان یقین متوجه یک تشتت بی حساب در مورد استعمال سنوات هم شده اند، طوریکه استدلال این مقالۀ به ظاهر تحقیقی، که بیشتر بر تاریخ ها و سنوات مختلفه استوار است، سال های میلادی و هجری را نویسنده هر طور که خواسته بکار برده است، در حالیکه با زحـمت کـمی برای روشنی اذهان خوانندگان، میشد که یا هردو نوع سنه را به دقت محاسبۀ صحیح در همه سطور استعمال مینمود و یا یکنوع را در سرتاسر مضمون. اینکه تا جایی بدون در نظر داشت فورمول «621» هردو سنه را نادرست تحریر نموده و بقیه را به هجری نوشته است، مشکل افهام و تفهیم را واقعاً بار آورده  و ذهن خواننده را پریشان ساخته است.

منحیث نظر یک هموطن کاملاً بیطرف آنچه در بالا ذکر گردید، وظیفۀ وبسایت ناشر را جهت تماس  و مراجعه به نویسنده و شرح کمرسی های وی، بیان میدارد، چونکه نشر موضوعات تاریخی و تحقیقی مسئولیت بزرگی در قبال آموزش و برداشت خوانندگان دارد؛ تا نظر شما چه باشد.

با تقدیم احترامات فایقه،

پایان

د دعوت رسنیز مرکز ملاتړ وکړئ
له موږ سره د مرستې همدا وخت دی. هره مرسته، که لږه وي یا ډیره، زموږ رسنیز کارونه او هڅې پیاوړی کوي، زموږ راتلونکی ساتي او زموږ د لا ښه خدمت زمینه برابروي. د دعوت رسنیز مرکز سره د لږ تر لږه $/10 ډالر یا په ډیرې مرستې کولو ملاتړ وکړئ. دا ستاسو یوازې یوه دقیقه وخت نیسي. او هم کولی شئ هره میاشت له موږ سره منظمه مرسته وکړئ. مننه

د دعوت بانکي پتهDNB Bank AC # 0530 2294668 :
له ناروې بهر د نړیوالو تادیاتو حساب: NO15 0530 2294 668
د ویپس شمېره Vipps: #557320 :

Support Dawat Media Center

If there were ever a time to join us, it is now. Every contribution, however big or small, powers our journalism and sustains our future. Support the Dawat Media Center from as little as $/€10 – it only takes a minute. If you can, please consider supporting us with a regular amount each month. Thank you
DNB Bank AC # 0530 2294668
Account for international payments: NO15 0530 2294 668
Vipps: #557320

Leave A Reply